عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۴۰ میلیارد ریال برای ساخت سد سلولی در پایین‌ دست بندر چوئبده آبادان اختصاص یافت.
کد خبر: ۷۸۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 22 September 2019

غلامرضا شرفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرار بود عملیات چهار ساله احداث سد سلولی پایین‌ دست چوئبده در مدت ۲ سال انجام شود ولی به دلیل تامین نشدن اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریالی میسر نشد.

وی افزود: برای تسریع در احداث سد سلولی وزیر نیرو دستور پرداخت اعتبار ساخت این سد از صندوق توسعه ملی را صادر کرد و اکنون سازمان آب و برق خوزستان باید متعهد شود که این پروژه ملی را اجرا کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشرفت فیزیکی سد سلولی چویبده را تاکنون ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: ساخت این سد به دلیل تامین نشدن اعتبارات بیش از ۶ ماه متوقف شد که با تزریق ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار  از نیمه دوم مهرماه امسال روند ساخت این سد بار دیگر از سر گرفته می شود . در صورتیکه در این مدت روند احداث این سد ادامه داشت پروژه به پیشرفت ۵۰ درصدی می رسید.

شرفی تصریح کرد: به سرانجام رسیدن این پروژه ذخیره آب شیرین برای شرب و کشاورزی را در پی دارد ولی متوقف شدن این پروژه ممکن است در طول سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به استان خوزستان وارد کند.

وی اظهار داشت: با ساخت سد سلولی چویبده آب شرب منطقه جنوب غرب استان خوزستان تامین میشود لذا از سازمان آب و برق خوزستان و دستگاه های مرتبط در جذب اعتبارات انتظار م یرود در این زمینه همت بیشتری داشته باشند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به واسطه تحریم های کمرشکن در اجرای تعهدات مالی و جاری‌ با مشکلات بسیار زیادی مواجه است ولی  نمودار رشد اجرای پروژه ها در کشور با توجه به توانمندی دولت بیانگر عملکرد مثبتی است.

شرفی تصریح کرد: مدیر عامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان توافق ۳۰ میلیارد ریالی برای اجرای تعویض سه کیلومتر خط فرسوده آبرسانی روستایی در آبادان را وعده داد که این وعده تا کنون به سرانجام نرسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی روستاهای شهرستان آبادان نیاز به بیل بوم بلند برای ایجاد زهکش دارند  اظهار داشت: کانال‌ های آبیاری در روستاهای آبادان به سبب نیزارها و گل و لای کم عمق و ظرفیت آبگیری‌ بسیار اندک است و این مسئله به طور عملی استفاده از این کانال‌ ها را غیرممکن کرده است و باید این کانال‌ ها سیمانی شوند..

وی گفت: برای سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو زیبنده نیست برای خرید و نصب سه دستگاه آب‌ شیرین‌ کن که هشت ماه پیش کلنگ آن زده شده به دلیل تفاوت قیمت اقدام نکند چرا که احداث این آب شیرین کن ها در راستای پدافند غیرعامل ضروری است.

سد سلولی چوبئده با ۲۰۰ متر طول و ۲۳ متر ارتفاع از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) است که در ۴۰ کیلومتری جنوب شرق آبادان (چوئبده) و بر روی رودخانه بهمنشیر ساخته می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار