استاندار خوزستان از افزایش سهمیه آب خط غدیر به آبادان خبر داد و گفت: اکنون از طرح آبرسانی غدیر، روزانه ۴۰ هزار مترمکعب به شبکه آب آبادان پمپاژ می‌شود که ۲۵ هزار مترمکعب به آن اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ 21 September 2019

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب شهرستان آبادان، اظهار کرد: با توجه به افزایش خروجی اب از سد گتوند و دز، مقرر شد سهمیه و کیفیت آب آشامیدنی آبادان افزایش یابد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: اکنون از طرح آبرسانی غدیر، روزانه ۴۰ هزار مترمکعب به شبکه آب آبادان پمپاژ می‌شود که ۲۵ هزار مترمکعب به آن اضافه خواهد شد.

شریعتی بیان کرد: سازمان آب و برق خوزستان موظف است به منظور اصلاح و بهبود شبکه آبرسانی روستایی ۵۰۰ کیلومتر لوله پلی اتیلن به امور آب و فاضلاب روستایی تحویل دهد.

استاندار خوزستان گفت: به منظور اجرای طرح مطالعاتی برای لایروبی نهرهای فرعی اراضی کشاورزی شهرستان آبادان، تامین ۱۰ بیل مکانیکی برای لایروبی نهرهای اصلی کشاورزی آبادان  مصوب شد.

وی با بیان اینکه صدور مجوز صید در شورای تامین مطرح ولی نهایی نشده است، افزود: به منظور رفع بیکاری و اشتغال جوانان این شهرستان سعی می‌کنیم مجوز صیادی را صادر کنیم .

همچنین سیدزین العابدین موسوی اظهار داشت: سهمیه آب اختصاص یافته به مناطق روستایی آبادان از طرح غدیر نیز به دلیل کاهش میزان شوری آب رودخانه بهمنشیر به میزان ۲ هزار و ۱۰۰ میکروموس در حال حذف شدن است که جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه اهالی روستاهای آبادان انتظار دارنداز طرح آبرسانی غدیر بهره مند شوند افزود:در این شرایط تاسیسات آبرسانی ابوشانک نیاز به تعمیر اساسی و اصلاح دارد تا مشکل قطع آب در روستاهای زیرپوشش این تاسیسات برطرف شود.

موسوی  همچنین ۷۰ درصد شبکه توزیع و انتقال آب در شهرستان آبادان را فرسوده دانست و گفت: به دلیل فرسودگی شبکه توزیع و انتقال آب ساکنان برخی از مناطق آبادان تنها چند ساعت از شبانه روز آب آشامیدنی دارند.

فرماندار آبادان همچنین از اجرا نشدن طرح سد سلولی روخانه بهمنشیر انتقاد کرد و تعیین تکلیف سد سلولی مذکور را خواستار شد و گفت: با وجود پیگیری انجام شده و تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار و سرمایه گذاری سازمان آب و برق خوزستان این طرح تاکنون تعیین تکلیف نشده است.  

 وی با تشریح وضعیت بخش کشاورزی آبادان گفت: آبادان پیش از جنگ  ۴ میلیون اصله نخل با ۲۰ هزار هکتار اراضی کشت میانه کاری و باغ داشت که در حال حاضر تعداد نخل ها در این شهرستان به ۲ میلیون اصله نخل پیر کاهش یافته است ضمن اینکه بعد از جنگ کشت میانه کاری چندانی در نخلستان های آبادان انجام نمی شود.

موسوی ادامه داد: شهرستان آبادان ۱۱ هزار هکتار نخلستان بارور دارد اما به دلیل بحران ناشی از شوری آب در سال ۹۷ میزان تولید محصول نخلستان های آبادان به شدت کاهش یافته است.

وی میزان اراضی زیر پوشش طرح ۵۵۰ هزار هکتار مقام معظم رهبری در محدوده شهرستان آبادان را هشت هزار و ۹۰۰ هکتار بیان کرد و گفت: از سال ۹۴ تاکنون به دلیل آب شور و سیل اخیر زهکش های این اراضی تخریب شدند.

فرماندار آبادان به تکمیل نشدن طرح صیادی بندر آبادان اشاره کرد و گفت: روند اجرای بندر صیادی آبادان با ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و اعتبار ۱۳۰ میلیارد ریالی اختصاص یافته به این طرح تاکنون تامین نشده است.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر پارکینگ اسکله صیادی به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، گفت: شناورهای صیادی نیاز به پارکنیگ دارند و نبود اسکله برای پارک این شناورها پهلوگیری و سوخت گیری این شناورها را با مشکل مواجه می کند.

وی در بخشی دیگر به مجتمع آبزی پروری ۴۷ هکتاری چوئبده آبادان اشاره کرد و گفت: برای ایجاد زیرساخت های مجتمع آبزی پروری چوئبده به ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون این اعتبار تامین نشده است. ضمن اینکه برای  تکمیل پروژه مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر کل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه میزان سهمیه آب شهرهای  آبادان، خرمشهر، شادگان، سوسنگر، اهواز و شوش از طرح غدیر مشخص شده است گفت:هدف از اجرای طرح آبرسانی غدیر بهبود کیفیت آب بوده است.

فرهاد ایزدجو افزود:هدف از طرح آبرسانی غدیر تامین کمی آب نیست بلکه بهبود کیفیت آب است . هم اکنون روزانه ۵۰ هزار متر مکعب آب از طرح غدیر به آبادان پمپاژ می شود که با آب رودخانه بهمنشیر مخلوط شده و در شبکه آب آشامیدنی این شهرستان توزیع می شود.

مدیر امور آبفای آبادان میزان شوری آب رودخانه بهمنشیر را ۲هزار و ۳۰۰ میکروموس عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه نیمی از آب آشامیدنی آبادان از رودخانه بهمنشیر برداشت می شود لذا ترکیب آن با آب طرح غدیر موجب کاهش میزان شوری آب و بهبود کیفیت آب در آبادان شده است.

علیرضا خلیلی نیا افزود: برای تکمیل گام دوم تصفیه خانه آبادان نیاز به  ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستای آبادان شمار روستاهای زیرپوشش آبفای روستایی را ۷۹ روستا عنوان کرد و گفت: درحال حاضر ۷۹ روستا با جمعیت ۶۰ هزار نفر زیر پوشش شبکه آب روستایی قرار دارند و به رغم همه مشکلات و کمبودها و فرسودگی شبکه آب روستایی تلاش خوبی برای تامین آب سالم و بهداشتی مناطق روستایی آبادان صورت گرفته است.

ایوب بچاری افزود:به دلیل فرسودگی شبکه آب روستایی تلاش مجموعه آبفای روستایی زیر سوال رفته و انتظار جامعه روستایی دریافت آب سالم و بهداشتی است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته به دلیل افزایش شوری آب در مناطق روستایی آبادان مقرر شد که آب مناطق روستای این شهرستان  نیز از طرح غدیر تامین شود که تاکنون سهمیه ای آبی از این طرح به مناطق  روستایی داده نشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار