کد خبر: ۷۸۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸ 19 September 2019

احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در بازدید از این سد در دست ساخت، گفت: همه باید کمک کنند تا این پروژه مهم که به لحاظ اقتصادی برای استان بسیار حائز اهمیت است به اتمام برسد. ‎

مقام عالی دولت در مازندران پیشرفت این پروژه را که هم اکنون ۳۹ درصد است، مناسب توصیف کرد ولی گفت: باتوجه به ظرفیت و توان پیمانکار و مشاور خوب این سد انتظار داریم قرارگاه بیشتر از ظرفیت موجود برای تکمیل این پروژه اهتمام داشته باشد.

ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحی های اولیه شناخته می شود در سال های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت ، اما به دلیل اختلافات سیاسی ، زیست محیطی و اجتماعی ، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.
سد مخزنی هراز بر روی رودخانه ای با همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود. ظرفیت نهایی پیش بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون مترمکعب است و به تنهایی می تواند برابر با هشت سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آببندان فعلی استان ذخیره سازی آب انجام بدهد.

بهره برداری از جاده جایگزین تا دی ماه

یکی از مشکلات بر سر راه تکمیل و بهره برداری از این سد ایجاد جاده جایگزین در بخشی از جاده هراز است، موضوعی که بر اساس گزارش روابط عمومی استانداری ، استاندار مازندران هم در این بازدید به آن اشاره کرد و گفت : احداث جاده جایگزین برای حل مشکلات ترافیکی جاده هراز و تسر یع در اجرای این پروژه مهم است و برای کاهش مشکلات در این بخش امیدواریم تا اوایل دی ماه سال جاری قطعه اول جاده جایگزین که به طول چهار کیلومتر می باشد بهره برداری شود.

بر اساس طراحی سد هراز، هنگام بهره برداری از این سد حدود ۹ کیلومتر از جاده هراز ( آمل به تهران )زیر آب می رود. هم اکنون جاده جایگزین آن به طول ۱۱ کیلومتر با یک تونل به طول یکهزار و ۶۰۰ متر در دست ساخت است.

ساخت سد هراز در دولت تدبیر و امید شتاب گرفت به گونه ای که از سال ۹۴ تا سال ۹۷ دولت بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این سد در نظر گرفت. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور هم اوایل سال ۹۷ در بازدید از این سد از مصوب شدن فاینانس ۴۵۰ میلیون یورویی برای تکمیل این سد خبر داده بود.

استاندار مازندران همچنین در این بازدید از تلاش های صورت گرفته تاکنون در ساخت سد هراز قدردانی کرد و گفت: دشت یکصد هزار هکتاری هراز به عنوان بزرگترین دشت شالیزاری شمال کشور محسوب می شود که امیدواریم با احداث این سد علاوه بر تامین آب زراعی، آب شرب شهروندان پایین دست که به لحاظ جمعیتی منطقه پر تر اکمی است تامین شود.

تنظیم ۱۴ درصد از آب سطحی استان با تکمیل سد هراز
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران هم در این بازدید گفت: تاکنون برای ساخت سد هراز با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزیته شد.
محمد ابراهیم یخکشی افزود : در سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد و امیدواریم در سال جاری هم اعتبار افزایش بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.
وی قابلیت سد هزار را تامین آب زراعی یکصد هزار  هکتار اراضی  کشاورزی ، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستا منطقه و همچنین تامین انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگابایت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست محیطی بیان کرد.
یخکشی گفت:  هم اکنون عمده کارهای مورد نیاز برای احداث سد از جمله ایجاد سیستم انحراف ، تونل های دسترسی و سرریز ، تونل نیروگاه و فراز بند به اتمام رسیده و عملیات خاکریز ی سد از سال گذشته شروع شده و هم اکنون ۲۲ متر از ۱۵۰ متر از ارتفاع سد انجام شده است./ ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار