آب مروارید پوشاندن لنز طبیعی چشم است. این بیماری شایعترین علت کاهش بینایی در افراد بالای 40 سال است و همچنین عامل اصلی نابینایی در جهان است.
کد خبر: ۷۸۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵ 18 September 2019

انواع آب مروارید شامل موارد زیر است:

تابناک فارس به نقل از سلام نو:آب مروارید subcapsular در پشت لنز رخ می دهد. مبتلایان به دیابت یا افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می کنند ، خطر بیشتری برای ابتلا به آب مروارید دارند.

آب مروارید هسته ای که بر تزدیک بینی تاثیر می گذارد و به مرور مردمک چشم را به رنگ قهوه ای تیره در می آورد. آب مروارید هسته ای معمولاً با پیری همراه است.

آب مروارید قشری یا کورتیکال است ، به صورت لکه های سفید رنگ یا کره ای شکل در حاشیه لنز شروع به کار و راه خود را به مرکز دید باز می کند. این نوع آب مروارید در قشر لنز یا همان مرکز عدسی رخ می دهد ، یعنی بخشی از لنزهایی که هسته مرکزی را احاطه می کنند.

علائم آب مروارید
در ابتدا ، آب مروارید تأثیر کمی در بینایی شما دارد. ممکن است متوجه شوید که دید شما کمی تار شده است ، مانند این که به یک شیشه بخار گرفته نگاه می کنید.

تاری دید ، تاری ممکن است به معنای داشتن آب مروارید باشد.

ممکن است آب مروارید باعث شود نور خورشید یا لامپ بسیار روشن یا درخشان به نظر برسد. یا ممکن است هنگام شب هنگام رانندگی متوجه شوید که چراغهایی که از روبرو می آیند باعث تابش نور بیشتری نسبت به گذشته می شوند. ممکن است رنگها مانند گذشته روشن نشوند.

نوع آب مروارید شما دقیقاً روی علائمی که تجربه می کنید به زودی بروز می کند و تأثیر می گذارد. هنگامی که یک آب مروارید هسته ای برای اولین بار ایجاد شود ، می تواند تاری و کم بینی موقت در دید نزدیک شما به نام "دید دوم" ایجاد کند.

متأسفانه ، بینایی بهبود یافته کوتاه مدت است و با بدتر شدن آب مروارید از بین می رود. از طرف دیگر ، آب مروارید ممکن است تا زمانی که به خوبی ایجاد نشود علائمی ایجاد نکند.

اگر فکر می کنید مبتلا به آب مروارید هستید ، برای معاینه به پزشک معالج چشم مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد آب مروارید می شوند؟
لنز داخل چشم بسیار شبیه لنز دوربین است و نور را روی شبکیه متمرکز می کند برای دید روشن. همچنین تمرکز چشم را تنظیم می کند ، به ما اجازه می دهد همه چیز را به وضوح از نزدیک و دور ببینیم.

این لنزها بیشتر از آب و پروتئین ساخته شده اند. پروتئین به روشی دقیق ترتیب داده می شود که لنز را شفاف نگه می دارد و اجازه می دهد تا نور از درون آن عبور کند.

اما با افزایش سن ، برخی از پروتئین ها ممکن است با هم جمع شده و شروع به تاری قسمت کوچکی از لنزها کنند. این یک آب مروارید است و با گذشت زمان ، ممکن است بزرگتر شود و لنزهای بیشتری را پوشانده و دیدن آن را سخت تر کند.

هیچ کس با اطمینان نمی داند که چرا لنز چشم با افزایش سن تغییر می کند و باعث ایجاد آب مروارید می شود. اما محققان در سراسر جهان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است باعث ایجاد آب مروارید یا افزایش آب مروارید باشد.

علت آب مروارید چشم


افزایش سن

اشعه ماوراء بنفش

دیابت

فشار خون

چاقی

سیگار کشیدن

مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید

داروهای استاتین که برای کاهش کلسترول استفاده می شود

آسیب قبلی یا التهاب چشم

جراحی چشم قبلی

جایگزینی هورمون درمانی

مصرف قابل توجه الکل

نزدیک بینی

سابقه خانوادگی

یک تئوری شکل گیری آب مروارید این است که بسیاری از آب مروارید ها ناشی از تغییرات اکسیداتیو در لنزهای انسان است.

پیشگیری از آب مروارید
گرچه بحث قابل توجهی در مورد جلوگیری از آب مروارید وجود دارد ، تعدادی از مطالعات حاکی از برخی مواد مغذی و مکمل های غذایی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد.

منابع غذایی خوب ویتامین E شامل دانه آفتابگردان ، بادام و اسفناج است. منابع خوب لوتئین و زاکزانتین شامل اسفناج ، کله و سایر سبزیجات با برگ سبز است.

مطالعات دیگر ویتامین های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C و غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 را نشان داده اند ممکن است خطر آب مروارید را کاهش دهد.

قدم دیگری که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به آب مروارید بردارید ، پوشیدن عینک آفتابی است که در خارج از منزل 100 درصد اشعه UV خورشید را مسدود می کند.

درمان آب مروارید
وقتی که آب مروارید به اندازه کافی پیشرفت کرده است تا به طور جدی بینایی شما را مختل کند و بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد، در مورد جراحی فکر کنید.

بسیاری از افراد بینایی ضعیف را یک واقعیت اجتناب ناپذیر پیری می دانند ، اما جراحی آب مروارید یک روش ساده و نسبتاً بدون درد برای بازیابی بینایی است.

در حین عمل ، جراح تاری شما را از بین می برد و در بیشتر موارد آن را با یک لنز پلاستیکی واضح (IOL) جایگزین می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار