معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: به دلیل شرایط اقلیمی به وجود آمده اغلب طرح‌های جامع تامین آب فضای سبز شهرهای استان نیاز به بازنگری دارند.
کد خبر: ۷۸۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 19 September 2019

ایمان وسطایی در ششمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سال جاری استان در محل استانداری خوزستان اظهارداشت:  اهمیت فضای سبز و تاثیری که بر روی کاهش دما، گرد و غبار، افزایش رطوبت و تغییر مثبتی که در روحیه شهروندان دارد؛ تردید وجود ندارد بنابراین افزایش سرانه آن با حفظ و حراست از منابع آبی ، ضروری است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه طرح جامع ۵۹ شهر استان به اتمام رسیده، گفت: این درحالی است که طرح ۱۷ شهر استان  در مرحله انجام مطالعه است و در این بین باید یادآور شد که اغلب طرح‌هایی که به اتمام رسیده، به دلیل تغییر شرایط اقلیمی نیازمند بازنگری مجدد هستند.

وسطایی ادامه داد: سرانه فضای سبز استان۱۲.۲ متر مربع است که این شاخص در سطح کشور بین ۱۳ تا ۱۵ متر مربع تخمین زده شده ولی استاندارد جهانی ۲۰ متر مربع است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کل فضای سبز استان را نزدیک به ۴۴ میلیون متر مربع عنوان کرد و افزود: حدود ۳۶ درصد از منبع تأمین آب این سطح فضای سبز، آب شرب است.

او کل آب موردنیاز فضای سبز استان را ۷۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود:  تامین  ۲۷ میلیون متر مکعب ازاین رقم از طریق آب شرب شهری صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی استفاده ۳۶ درصدی از آب شرب جای اشکال دارد و اجرای طرح جداسازی آب شرب از آب خام این اولویت را پررنگ تر کرده است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به موافقتنامه منعقد شده بین وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان مطالعه، طراحی و احداث شبکه آبیاری فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: بر اساس این موافقتنامه ۶۵ درصد از جمعیت شهری کشور باید تحت پوشش این طرح قرار بگیرند که تاکنون نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

۳۶ درصد آبیاری فضای سبز شهرهای خوزستان با آب شرب

وی به رتبه بندی شهرهای استان در زمینه سرانه فضای سبز اشاره کرد و گفت: در بین شهرهای خوزستان میانگین فضای سبز  ۳۰ شهر، بالاتر از متوسط استانی است که ۴۰ درصد کل فضای موجود را تشکیل می دهد و سرانه فضای سبز ۴۶ شهر دیگر استان کمتر از متوسط استانی است.

وسطایی یادآور شد: روش‌های آبیاری در ۴۵ درصد از شهرهای استان آبیاری تحت فشار، در ۲۱ درصد بوسیله شیلنگ و در ۳۴ درصد دیگر به وسیله تانکر انجام می شود.

وی تاکید کرد: در این شهرها به ترتیب ۳۶ و ۶۴ درصد از آبیاری فضاهای سبز از طریق آب شرب و آب خام انجام می شود.

استان خوزستان دارای ۷۶ شهر است که از این تعداد، ۱۰ شهر دارای جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر، ۶ شهر بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر و ۶۰ شهر کمتر از ۵۰ هزار نفر هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار