کمپ استانی آموزشی تخصصی هنرهای نمایشی استان خوزستان برای اجرا در دو منطقه شمال و جنوب استان در گام اول شروع به کار کرد.
کد خبر: ۷۸۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۴ 18 September 2019

کمپ استانی آموزشی تخصصی هنرهای نمایشی استان خوزستان توسط شورای راهبردی تئاتر خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی خوزستان برای اجرا در دو منطقه شمال و جنوب خوزستان و گام بعدی در مناطق دیگری از استان کار خود را آغاز کرده است.

مهرداد بهراد مدیر کمپ آموزشی هنرهای نمایشی استان خوزستان با اعلام این خبر افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های شورای راهبردی تئاتر استان خوزستان و انجمن هنرهای نمایشی استان، کمپ استانی آموزش تخصصی هنرهای نمایشی برای اجرا در دو منطقه شمال و جنوب استان از شنبه ٢٣ شهریورماه با پیش ثبت نام در این دو منطقه آغاز خواهد شد.

مهرداد بهراد افزود: منطقه شمال خوزستان به مرکزیت شهرستان دزفول ویژه شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوش، شوشتر، گتوند و مسجدسلیمان خواهد بود که علاقمندان به ثبت نام می‌توانند به دفتر انجمن هنرهای نمایشی دزفول واقع در دزفول، بلوار بعثت، مجتمع فرهنگی سینمایی، دفتر انجمن هنرهای نمایشی مراجعه و یا با شماره تلفن ٠٩٣٦٩٧٣٢٦٥٣ تماس بگیرند.

بهراد در ادامه اظهار کرد: منطقه جنوب خوزستان به مرکزیت شهرستان امیدیه ویژه شهرستان های امیدیه، بندرامام خمینی (ره)، بندرماهشهر، بهبهان، آغاجاری، رامهرمز، ایذه، باغملک و رامشیر خواهد بود که علاقمندان به ثبت نام می‌توانند به دفتر انجمن هنرهای نمایشی امیدیه واقع در امیدیه، خیابان ارشاد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدیه، طبقه دوم، دفتر انجمن هنرهای نمایشی مراجعه و یا با شماره تلفن ٠٩١٦٩٠٥٥٠٧٩ تماس حاصل نمایند.

مدیر کمپ آموزشی استان خوزستان افزود: دوره اول کمپ بر اساس چهار سرفصل کلی طراحی شده شامل مبانی اجرا در هنرهای نمایشی، نگارش خلاق، کارگاه بازیگری و تحلیل و خوانش فنی نمایشنامه است که هر دوره شامل دوازده جلسه یک و نیم ساعته است که مجموع هفتاد و دو ساعت دوره آموزشی می‌شود و هر هنرجو باید هر چهار سرفصل دوره را به طور کامل طی نماید و عملکرد هر هنرجو بعد از پایان دوره ارزیابی خواهد شد.

مهرداد بهراد در مورد دلیل اینکه در گام اول کمپ وارد حوزه‌های تخصصی آموزش نشده است اظهار کرد: به این دلیل است که این بنیاد و نیاز فراموش شده علمی است که برخی از زمینه های علمی و برخی از مبانی نظری و اجرایی هیچ ارتباطی به حوزه تخصصی که ما در هنرهای نمایشی انتخاب می کنیم ندارند. مثلا ما وقتی مبحث نگارش خلاق را در نظر بگیریم، این مبحث سرفصلی است که امروز برای دانشجویان و علاقمندان و هنرآموزان سایر رشته‌های هنری و حتی برای برخی رشته‌های مهندسی و مدیریت تدریس می‌شود چون آموزش نوع و متدی از تفکر و پرورش نوع نگاه است. حال در زمینه هنرهای نمایشی هر بازیگر، طراح، کارگردان و هر نویسنده‌ای نمی‌تواند از این موضوع بی‌اطلاع باشد.

بهراد در خصوص سرفصل بازیگری و سرفصل تحلیل نمایشنامه نیز افزود: در حوزه بازیگری هر کسی که مشتاق به نوشتن در زمینه هنرهای دراماتیک است طبیعتاً نمی‌تواند درک درستی از مدیومی که وارد آن می شود داشته باشد مگر اینکه رکن رکین این رشته یعنی بازیگر را بشناسد و بداند چه ابزار دارد و چگونه از این ابزار استفاده کند و در حقیقت یک درک مقدماتی و مبنایی داشته باشد و همچنین در خصوص سرفصل تحلیل نمایشنامه، طبیعتاً پیش نیاز هر کسی است که زمینه هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند. لذا در نظام آموزشی دانشگاه‌های ما هم در مقطع کارشناسی در چهار ترم اول تفکیک رشته لحاظ نشده و تمامی دانشجویان در این مقطع دروس پیش‌نیاز و مقدماتی و مبانی ورود به حوزه‌های تخصصی است.

مدیر کمپ آموزش استان خوزستان در خصوص شیوه انتخابی برای این کمپ گفت: در این کمپ آموزشی با استفاده متدهای آموزشی کشورهای حوزه اسکاندیناوی و اروپای غربی و با رعایت کردن ضرورت‌های علمی که در نظام دانشگاهی کشور ایران وجود دارد، تصمیم گرفتیم گام اول کمپ آموزشی، گامی جامع برای همه مشتاقان به هنرهای دارماتیک باشد و در پایان دوره با جمع‌بندی نظرات همه اساتید، هنرجویانی که حدنصاب را به دست آورده اند برای دوره‌های بعدی معرفی خواهند شد و بعد از ارزیابی به هر هنرجو به صورت مشاوره اختصاصی توصیه می‌شود که به کدام حوزه تخصصی ورود کند که ضریب و شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.

مهرداد بهراد در خصوص شرح درس‌های این کمپ آموزشی اظهار کرد: با جمع بندی اولیه بین اساتید این دوره، طرح درس و سرفصل دروس با منابع مشخص و مدون و مورد اجماع همه مدرسین مشخص گردیده و همچنین شرح درس ریز هر دوازده جلسه آموزشی که چه آیتم هایی باید تدریس شود و چه آیتم هایی باید محقق شود و چه مهارت هایی باید هنرجو بیاموزد انجام گرفته و همه اینها پیش از شروع دوره به صورت مکتوب در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد و در پایان دوره آموزشی، این اطلاعات آماری به عنوان یک دستاورد مهم پژوهشی در اختیار شورای راهبردی تئاتر استان و انجمن هنرهای نمایشی استان قرار می گیرد تا برای دوره‌های بعدی کمپ آموزشی مورد استفاده قرار گیرند و با توجه به اینکه سیستم ارزیابی کمپ مرکزی است، با جمع‌آوردی داده‌های پایانی و بر اساس مسیری که در دوره اول کمپ طی شده است گام دوم کمپ آموزشی طراحی خواهد شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: هنرهای نمایشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار