کد خبر: ۷۸۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ 17 September 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه انجیر دارای یک پیشینه طولانی، جالب و مزایای بی شمار است. انجیر در درخت فیکوس (Ficus carica)، که یکی از اعضای خانواده توبره است، رشد می‌کند. در حال حاضر، در تمام مناطق معتدل جهان امکان رشد این میوه وجود دارد. انجیر می‌تواند بصورت خام یا خشک مصرف شود که از نظر مواد مغذی موجود کاملاً متفاوت خواهد بود.

 

خواص بهداشتی و درمانی انجیر

 

آنتی اکسیدان قوی

از آنجایی که اکسیداسیون تقریبا تمام سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسیب ناشی از آن به بسیاری از بیماری‌های عمده نظیر پیری و سرطان منجر می‌شود. انجیر منبعی کامل از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به این بیماری‌ها کمک می‌کند.
این تقویت کننده‌های طبیعی در برگ‌های میوه، خمیر و پوست میوه قرار دارند.
مطالعات همچنین نشان می‌دهد که انجیر خشک شده دارای ترکیبات فنولی است و فعالیت‌های آنتی اکسیدانی را افزایش خواهد داد. انجیر خشک شده را می‌توان به راحتی ذخیره کرد و همچنین می‌توان از آن به عنوان یک ماده غذایی برای سفر‌های طولانی مدت استفاده کرد.
اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید تا بتوانید به یک درخت انجیر دسترسی پیدا کنید، برگ‌های درخت نیز برای سلامتی شما فوق العاده ارزشمند هستند، که بیشتر به دلیل توانایی‌های آنتی اکسیدانی آن‌ها است. برگ‌ها می‌توانند خشک شوند و به صورت چای یا عصاره مصرف شوند.

 

ضد سرطان

انجیر‌ها در طب سنتی به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری ها، از جمله به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته می‌شوند. اگر چه تحقیقات بیشتری لازم است تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه این میوه چه خاصیت‌های ضد سرطانی دیگری دارد بدست آید.

 

درمان بیماری‌های شایع

انجیر، هزاران سال است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌های رایج استفاده می‌شود و محققان امیدوارند بتوانند اثرات درمانی بیشتری از این میوه کشف کنند و دارو‌های بیشتری بسازند.

 

ضد باکتری و ضد قارچ

این میوه می‌تواند به عنوان یک عامل ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی عمل کند. توانایی عصاره انجیر برای مبارزه با باکتری‌های دهان و همچنین قارچ‌ها و میکروب‌های مختلف بسیار زیاد است. در نتیجه این میوه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

منبع بزرگ پتاسیم، فیبر و سایر مواد مغذی

پتاسیم و فیبر، دو عنصر حیاتی برای رژیم غذایی سالم هستند که بسیاری از افراد به اندازه کافی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. مصرف این میوه می‌تواند به کمبود پتاسیم کمک کند. فیبر به سیستم گوارش کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
همچنین مصرف این میوه به کاهش وزنکمک می‌کند تا شما احساس خوبی داشته باشید. پتاسیم در هر سلول بدن یافت می‌شود و برای حفظ عملکرد طبیعی بدن ضروری است. نوع خشک دارای منابع خوبی از قبیل: منگنز، منیزیم و کلسیم است که همگی در رژیم غذایی تاثیر گذار هستند.

 

اثرات ضد دیابت

مطالعات در آزمایشگاه نشان می‌دهد هنگامی که در خون موش‌ها عصاره‌ای از برگ‌های انجیر را تزریق می‌کنند سطح کلسترول خون کاهش یافته و همچنین به فعالیت آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با استرس ناشی از دیابت کمک می‌کند.
این میوه به عنوان یک داروی قوی برای درمان عوارض جانبی دیابت استفاده می‌شود. با فعالیت‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، انجیر قادر به عادی سازی بسیاری از کارکرد‌های بدن است که گاهی اوقات توسط دیابت آسیب می‌بینند.

 

درمان سرطان پوست

برگ این میوه حاوی مواد فعال زیستی است که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد نقش مهمی دارند. از خواص این میوه برای درمان سرطان پوست استفاده می‌شود.

 

ضد چین و چروک

مطالعات متعدد حاکی از فواید عصاره برگ انجیر (همراه با میوه‌های دیگر) در رفع چین و چروک‌های پوست می‌باشد. استفاده از کرم‌ها از جمله عصاره برگ و میوه‌های انجیر، به علت فعالیت آنتی اکسیدانی، کاهش چشمگیری در طول و عمق چروک‌های صورت دارد. مطالعات دیگر نشان می‌دهند که انجیر خاصیت از بین بردن آکنه را نیز دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار