مدیر دفتر تسهیل گری منطقه عین ۲ اهواز گفت : مهمترین مسایل اجتماعی منطقه عین دو شامل حمایت نکردن از زنان بد سرپرست، بالا بودن آمار ترک تحصیل به دلیل مسایل اقتصادی، پایین بودن نرخ اعتماد اجتماعی، پایین بودن نرخ سرمایه فرهنگی و رضایت نداشتن از محیط زندگی است.
کد خبر: ۷۸۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 15 September 2019
غزاله حیاوی در جلسه شورای اجتماعی که امروز (24 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های دفاتر تسهیل‌گری در بدو استقرار در محلات هدف، تهیه نقشه جامع و به روز از وضعیت فیزیکی، معابر و ابنیه محله‌ها است؛ نقشه‌هایی که عمدتا وجود ندارند یا به روز نیستند.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: در منطقه عین 2 نقشه به روز وجود نداشت و این در حالی است که یکی از ملزومات تهیه نقشه هم، داشتن اطلاعات از شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و آمورشی در خصوص اعضای خانوارها است تا نشان دهیم در هر قسمت از محله یا منطقه، سرانه‌ها به چه گونه‌ای است.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز گفت: در بدو استقرار در محله، نقشه به روز منطقه عین 2 تهیه شد و بر اساس این نقشه، سال گذشته سرشماری هسته مرکزی این منطقه انجام شد که این سرشماری، دو سوم جمعیت محله را شامل می‌شود.
 
حیاوی بیان کرد: اطلاعات قالب جمعیت‌شناختی در این گزارش که در سال 97 تهیه شده، بخش هسته مرکزی عین 2 که بخش پرتراکم این محله است را شامل می‌شود.
 
حیاوی عنوان کرد: بخش پرتراکم عین 2، 11 هزار و 391 نفر جمعیت دارد و نسبت جنسی نیز 108.30 است که نسبت به دو مرجع مقایسه اهواز و خوزستان نسبت بالایی دارد. همچنین گستره سنی پنج تا 9 سال این منطقه فراوانی زیادی دارد و در واقع پیش‌بینی می‌شود که در آینده، این افراد جمعیت جوان عین 2 خواهند بود. همچنین گستره سنی 20 تا 24 و 25 تا 29 سال دو بخش دیگری هستند که فراوانی بالایی دارند و در آینده، این افراد بخش عمده‌ای از جمعیت منطقه را شامل خواهند شد و باز جمعیت جوان کاهش خواهد داشت.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز در خصوص جمعیت گروه‌های عمده سنی این منطقه خاطرنشان کرد: افراد زیر 14 سال این منطقه  3 هزار و 751 نفر، افراد بالای 65 سال 385 نفر و افراد 15 تا 64 سال که جمعیت فعال محسوب می‌شوند، 7 هزار و 223  نفر هستند.
 
حیاوی بیان کرد: جمعیت جوان محله عین 2، 6 هزار و 909  نفر هستند و در واقع 60 درصد جمعیت این محله، جوان محسوب می‌شوند. از این جمعیت جوان، 558 نفر شاغل، یک هزار و 483 نفر دارای همسر و 262 نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
 
وی بیان کرد: با توجه به وجود 2 هزار و 562  خانوار در بخش پرتراکم عین 2، بعد خانوار در این منطقه 4.44 است که نسبت به مرجع‌های مقایسه، بعد خانوار نیز در این منطقه بالا ارزیابی می‌شود.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز گفت: در هسته مرکزی عین 2، 193 زن سرپرست خانوار وجود دارد که عمدتا به علت فوت همسر، سرپرست خانوار محسوب می‌شوند. بیشترین فراوانی زنان سرپرست خانوار در گستره سنی 45 تا 54 سال است که جمعیت فعال محسوب می‌شوند. از این جمعیت 193 نفری تنها 14 نفر شاغل هستند و 140 نفر هم بی‌سواد محسوب می‌شوند.
 
حیاوی در خصوص پوشش بیمه‌ای کل جمعیت این منطقه، عنوان کرد: یک هزار و 374 نفر از ساکنان منطقه عین 2 فاقد پوشش بیمه درمانی هستند و در واقع 12 درصد جمعیت این منطقه پوشش بیمه ندارند.
 
وی با اشاره به شاخص‌های اقتصادی این منطقه، بیان کرد: یک هزار و 131 خانوار در عین 2 فاقد شغل هستند و هیچکدام از اعضای خانواده شغل مشخصی ندارند. همچنین تعداد زنان شاغل در مجموع 70 نفر و تعداد مردان شاغل 2 هزار و 309 نفر است. همچنین 871 نفر دارای مشاغل رسمی و دولتی، 672 نفر دارای مشاغل خدماتی و 566 نفر هم دارای مشاغل آزاد هستند.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز ادامه داد: 2 هزار و 644 نفر در این منطقه بی‌سواد محسوب می‌شوند. 74 درصد جمعیت این منطقه باسواد محسوب می‌شود که این آمار از آمار کشوری که 94 درصد است، فاصله زیادی دارد.
 
حیاوی عنوان کرد: در مجموع در گستره سنی 6 تا 18 سال این منطقه، 534 نفر بازمانده از تحصیل یا بی‌سواد وجود دارد. همچنین در گروه سنی 6 تا 12 سال جمعیت، یک هزار و 726 نفر وجود دارد که تنها یک هزار و 137 نفر از این تعداد در حال تحصیل هستند، یعنی تنها 65 درصد گروه سنی 6 تا 12 سال این منطقه در حال تحصیل هستند که این ‌آمار نیز با مرجع‌های مقایسه دارای فاصله زیادی است.
 
وی بیان کرد: در نقشه‌ها می‌توانیم شعاع دسترسی ساکنان محله به دبستان‌ها و دبیرستان‌ها را مشخص کنیم. طبق نقشه تهیه شده، سه دبستان که دو سوم منطقه را پوشش می‌دهند، مشاهده می‌شود و یک‌سوم منطقه فاقد دبستان است. یکی از دلایل ترک تحصیل یا بازماندگی از تحصیل در این منطقه، عدم دسترسی به مدرسه بوده است.
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز تصریح کرد: برای مقطع متوسطه اول نیز یک مدرسه وجود دارد که شعاع دسترسی محدودی در این زمینه وجود دارد. شعاع دسترسی به دبیرستان بزرگ‌تر است و تنها یک دبیرستان دخترانه و یک دبیرستانه پسرانه برای این منطقه وجود دارد.
 
حیاوی عنوان کرد: در خصوص آسیب‌های اجتماعی، نظرسنجی تصادفی از اهالی منطقه انجام شده است و از 377 نفر در خصوص یک‌سری شاخص‌ها از جمله آسیب‌های اجتماعی نظرسنجی شده است. در مجموع از نظر مردم وضعیت آسیب‌های اجتماعی به صورت متوسط ارزیابی بوده است. یعنی از نظر ساکنان محلی، میزان آسیب‌های اجتماعی به طور متوسط ارزیابی می‌شود.
 
وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی شامل آسیب‌های جنسی، آسیب‌های اقتصادی، کودکان آسیب‌دیده، فعالیت‌های مرتبط با مواد مخدر، مشروبات الکلی و خشونت است. 
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز ادامه داد: همچنین در مورد چهار شاخص مهم از مردم نظر سنجی شده که اعتماد اجتماعی، از نظر ساکنان محلی 47 درصد ارزیابی شده است. وزنی که باعث کاهش اعتماد اجتماعی شده، بحث اعتماد نهادی و اعتماد ساکنین محلی به دستگاه‌های خدمات‌رسان و متولیان امور بوده است.
 
حیاوی عنوان کرد: آمار به دست آمده در خصوص سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی نیز کم بوده است. با توجه به میانگین به دست آمده، سرمایه فرهنگی در خصوص شیوه‌های سپری کردن اوقات فراغت و میزان تسلط به هنرها پایین ارزیابی شده است. همچنین در مجموع رضایت از زندگی ساکنین محله، متوسط به دست آمده است.
 
وی در خصوص مهم‌ترین مسائل اجتماعی منطقه عین 2 تصریح کرد: عدم حمایت از زنان بدسرپرست، بالا بودن آمار ترک تحصیل به دلیل مسائل اقتصادی، پایین بودن نرخ سرمایه فرهنگی، پایین بودن نرخ اعتماد اجتماعی و عدم رضایت از محیط زندگی، مهم‌ترین مسائل اجتماعی این منطقه هستند.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز عنوان کرد: به دلیل شایع بودن آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر و یا جرایمی که در این منطقه رخ می‌دهند، همسران برخی زنان زندانی یا درگیر مواد مخدر هستند و فراوانی زنان بدسرپرست در این منطقه بالا است.
 
وی بیان کرد: متاسفانه هیچ نهاد حمایتی که به صورت تخصصی،جامع و کامل بتواند جهت توانمندسازی زنان یا اعضای خانواده اقدام کند، وجود ندارد. این زنان از لحاظ اجتماعی مسئول تامین معاش خانواده هستند. آنها از نظر قانونی دارای همسر هستند در حالی که شاید سال‌ها همسران این زنان متواری یا در زندان باشند.
 
حیاوی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که همه مناطق کم‌برخوردار با آن مواجه هستند، بحث ترک تحصیل است. با توجه به افزایش بهای کتاب‌های درسی و نوشت‌افزار، بسیاری از خانواده‌ها هزینه خرید و تامین این وسایل را ندارند. طبق ارزیابی انجام شده، برای تهیه وسایل مورد نیاز پایه‌های دبستان باید خانواده‌ها مبلغ  38 تا 50 هزار تومان به مدارس پرداخت کنند اما برخی خانواده‌ها توان مالی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و در پی فشار مدرسه این موضوع به موضوعات فرهنگی تسری پیدا می‌کند و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که تنها، فرزند پسرشان را به مدرسه بفرستند.
 
وی بیان کرد: با توجه به نرخ بیکاری و تعداد خانواده‌های فاقد شغل مشخص، باید آموزش و پرورش برای افراد این منطقه سهمیه‌ای در نظر بگیرد.
 
مدیر دفتر تسهیل‌گری و توسعه محلی عین 2 اهواز گفت: متاسفانه در این منطقه زمانی که مردم می‌خواهند از منزل خارج شوند، با تجمع فاضلاب در خیابان‌ها و معابر مواجه می‌شوند و یکی از موضوعاتی که مردم مکررا پیگیری می‌کنند، بحث وضعیت فاضلاب است اما علی‌رغم پیگیری‌های دفتر تسهیل‌گری عین 2 به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
حیاوی تصریح کرد: نمی‌توانیم مشکل فاضلاب را مشکل انسانی نبینیم. با توجه به ارتباط فاضلاب با بحث بهداشت و سلامت و وضعیت اختلاط آب شرب با فاضلاب در منطقه عین 2 شاهد شیوع بیماری‌های گوارشی در این منطقه هستیم.
 
وی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم درخواست آن را دادند، بحث تکمیل و راه‌اندازی فرهنگ‌سرای منطقه عین 2 است. یکی از اصول اساسی تاسیس و افتتاح فرهنگسراهای محلات، انتقال سرمایه فرهنگی است اما مشاهده می‌کنیم که مردم عین 2، پس از 9 سال با فرهنسگرای نیمه‌کاره با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی مواجه هستند و هیچ پاسخی در این زمینه وجود ندارد در حالی که این فرهنگسرا می‌تواند فضای مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت این افراد باشد.
 
همچنین عبدالنبی سواعدی در این جلسه اظهار کرد: در زمینه مشکلات منطقه "عین 2" چندین بار جلساتی با دفتر تسهیل‌گری این منطقه تشکیل شده و آنچه در توان ما است، انجام خواهیم داد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه حرفه‌آموزی نیازمند وسایل و تجهیز کارگاه است و یا باید در خود منطقه آموزش‌ها ارائه شود، آمادگی داریم که در این زمینه اقدام کنیم اما در بحث هزینه‌ها باید به ما کمک شود.
 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان عنوان کرد: اگر تاکنون طرح‌های مربوط به نیازهای آموزشی منطقه "عین 2" به صورت کامل انجام نشده، به دلیل اجرای طرح زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشیه‌ای بوده که این طرح اکنون رو به اتمام است.
 
سواعدی گفت: تمام ظرفیت‌ها و امکانات سازمان فنی و حرفه‌ای جهت کمک به این منطقه به کارگیری خواهد شد.
 
مدیر دفتر تسهیل گری منطقه عین ۲ اهواز فاضلاب را از دیگر مشکلات این منطقه بیان کرد و گفت: با وجود پیگیری صورت گرفته هنوز نتیجه ای حاصل نشده در صورتی که این موضوع به دلیل ارتباط با بهداشت و سلامت، اهمیت زیادی دارد؛ همچنین وجود بیماری های گوارشی در عین دو گزارش شده چون آب شرب با آب و فاضلاب ترکیب می‌شود.

وی ادامه داد: مردم عین دو ۹ سال است که شاهد ساخت یک فرهنگسرا هستند که با حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیمه کاره مانده است.

زهرا جمشیدی مدیر دفتر تسهیل گری و توسعه محلی حصیر آباد اهواز نیز در خصوص نتایج نظر پاسخگویان در رابطه با مشکلات اولویت دار این منطقه گفت: مشکلات اصلی محله شامل فاضلاب، اعتیاد، بیکاری و فقر، و نبود آسفالت، روشنایی معابر، بهداشت و نظافت ، پارک و فضای سبز ، امکانات فرهنگی و ورزشی و امنیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار