معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بزرگترین نخلستان‌های دنیا در این منطقه قرار دارد که حدود ۲۹ هزار هکتار را شامل می‌شود و هیچ نقطه جهان این همه نخل کنار هم ندارد.
کد خبر: ۷۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 17 August 2015
وجود نخلستان‌ها در استان بوشهر و به ویژه منطقه آب‌پخش، علاوه بر اینکه در زمینه تولید خرما، اشتغال و درآمدزایی دارای اهمیت باشد، دارای زیبایی‌های فراوانی است که می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

ورودی شهر آب‌پخش از دو طرف در محاصره نخل‌های سر به فلک کشیده است و وجود این نخل‌ها زیبایی‌های خاصی به این مسیر بخشیده است و البته این تنها بخشی از زیبایی‌های نخیلات آب‌پخش و انبوهی از نخیلات در پش نخیلات لب جاده وجود دارد.

نخیلاتی که شانه به شانه هم قد کشیده‌اند و دارای وسعتی در حدود ۲۹ هزار هکتار هستند که به گفته برخی از محققین، این میزان سطح زیر کشت نخیلات در یک منطقه، در سطح جهان بی‌نظیر است.

از گذشته تاکنون فقط خرمای نخیلات معرفی شده است و آن هم نه به گونه‌ای شایسته؛ امروز می‌بایست دیگر ظرفیت‌های نخلستان‌های آب‌پخش به ویژه ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی نیز معرفی شود.

توسعه گردشگری در نخیلات

نخلداران هر ساله خرمای خود را در اواخر شهریور تا مهرماه می‌فروشند و منتظر می‌مانند تا سال آینده که نخل‌ها دوباره خرما دهند و بار دیگر درآمد سالانه خود را از نخلستانشان کسب کنند؛ نخل‌هایی که می‌تواند در دیگر فصول سال نیز درآمدزا باشند.

گردشگری می‌تواند صنعت جدیدی باشد که در نخلستان‌ها راه‌اندازی می‌شود؛ صنعتی که نخل‌های تشنه را رونق می‌بخشد که اقتصادی‌تر شوند و بتوانند درآمدهای نخلداران را بالاتر برده و علاوه بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال کنند.

ایجاد و توسعه گردشگری در نخیلات در حرف شاید ساده به نظر برسد ولی در عمل با سختی‌های فراوانی روبرو است؛ هیچ‌گونه زیرساختی در نخلستان‌ها فراهم نیست و حتی مسیر مناسبی نیز برای حضور گردشگران در نخلستان‌ها ایجاد نشده است.


اقتصادی بودن توسعه گردشگری در نخلستان‌ها باید مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار بگیرد که آیا سرمایه‌گذاری در این بخش دارای صرفه اقتصادی هست یا نه.

البته آب‌پخش به غیر از داشتن نخلستان‌های سرسبز و زیبا، کانال‌های آبیاری بزرگی در بین نخلستان‌ها دارد که این کانال‌ها هم دارای جاذبه‌های بسیار زیادی برای گردشگران هستند.

دیدگاه درآمدزایی از نخیلات تغییر کند

یکی از اساتید دانشگاه نیز در ارتباط با اهمیت توسعه صنعت گردشگری در نخلیات به خبرنگار مهر گفت: کشور ما با ادبیات گردشگری آشنا نیست و در استان بوشهر نیز وضعیت خوبی را در این زمینه نداریم.

محمد آقایان‌حسینی به جاذبه‌های بالای گردشگری نخلستان‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما فقط می‌خواهیم با فروش خرما درآمد داشته باشیم؛ این در حالی است که کارهای دیگری نیز می‌توان انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های مناسب برای توسعه گردشگری در نخلستان‌های فراهم شود، اضافه کرد: باید فضا برای آینده فراهم شود و از امروز باید در این زمینه کار کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی درازمدتی را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری نخلستان‌ها داشته باشیم، ادامه داد: باید موسیقی محلی، آداب و رسوم مردمی و دیگر جاذبه‌های گردشگری ما به خوبی به جهان معرفی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم از ظرفیت‌هایی که در این منطقه در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم، اثربخشی مالی بالایی خواهد داشت.


جشنواره خرما و نخل در آب‌پخش برگزار می‌شود

یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند رونق بخش گردشگری در آب‌پخش شود، معرفی ظرفیت‌های گردشگری نخلستان‌ها به افرادی است که تاکنون به این منطقه سفر نکرده‌اند و یا اینکه تنها از این مسیر عبور کرده‌اند.

برگزاری یک جشنواره برای معرفی این ظرفیت‌ها تاثیر بسیار زیادی برای بررسی کارشناسانه گردشگری در نخلستان‌ها داشته باشد که این جشنواره با عنوان خرما و نخل در ایام برداشت خرما در منطقه آب‌پخش برگزار خواهد شد.

بخشدار آب‌پخش به تشریح روند برگزاری این جشنواره پرداخت و اظهار داشت: آب‌پخش دارای نخلستان‌های سرسبزی است که دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار بالایی است و معرفی این ظرفیت‌ها نیز ضروری است.

علی مردانلو از معرفی خرمای آب‌پخش به عنوان برند خرمای مرغوب و ممتاز کشور به عنوان یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره‌ها نام برد و افزود: تلاش داریم که نام و برند آب‌پخش در سطح کشور معرفی و شناخته شود.


هیچ نقطه جهان این همه نخل کنار هم ندارد

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: بزرگترین نخلستان‌های دنیا در این منطقه قرار دارد که حدود ۲۹ هزار هکتار را شامل می‌شود و هیچ نقطه جهان این همه نخل کنار هم ندارد.

ناصر امیرزاده به برگزاری جشنواره خرما برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری نخل و خرمای آب پخش اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنواره یک جشنواره گردشگری است و از دورن صنعت گردشگری عوایدی به استان و شهرستان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا با معرفی ظرفیت‌ها، توریست را وارد استان کنیم، اضافه کرد: تلاش داریم که زمینه حضور توریست‌های خارجی و داخلی را در نخلستان‌ها فراهم سازیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: جشنواره خرما و نخل از ۲۵ تا ۲۷ شهریورماه برگزار می شود و در این ایام برنامه ریزی شده که تورهای گردشگری برگزار شده و هتل‌ها نیز در روزهای جشنواره به گردشرگان تخفیف‌های عمده دهند.


اهمیت دارویی خرما و نخل

وی به اهمیت دارویی خرما و نخل اشاره کرد و ادامه داد: در کنار بحث‌های گردشگری نخیلات به گردشگری سلامت نیز نگاه ویژه‌ای داریم و کارگاه‌های گردشگری سلامت در این جشنواره برگزار خواهد شد.

امیرزاده از بوم‌گردی و آشنایی با روستاها به عنوان یکی دیگر از موضوعات این جشنواره نام برد و افزود: برگزاری برنامه‌های آواهای محلی در هنگام برداشت خرما و کار در نخیلات با حضور موسیقی‌دان‌های خوب کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره خرما و نخل در رویدادهای گردشگری و تقویم گردشگری کشور ثبت خواهد شد، اضافه کرد: ردیف اختصاصی برای این جشنواره در نظر گرفته می‌شود و جشنواره هر ساله برگزار خواهد شد.

امیرزاده از ثبت ملی آئین خرماچینی خبر داد و بیان کرد: انعکاس رسانه‌ای وسیعی نیز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.


نخلداران با صنعت گردشگری آشنا شوند

نخلستان‌های آب‌پخش یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در استان بوشهر است ولی با توجه به اینکه تاکنون صعنت گردشگری در نخلستان‌ها مطرح نبوده است، باید زمینه آشنایی بیشتر نخلداران با صنعت گردشگری و مزایا و راهکارهای ورود به آن فراهم شود.

نخلداران باید بدانند که از طریق گردشگری در نخلستان‌ها چگونه می‌توانند درآمدزایی کنند و توسعه گردشگری چه سودی برای آنها خواهد داشت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار