مهدی جمال خبر داد:
تابناک سمنان: مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: استان سمنان از حیث تعداد آثار ثبت شده در فهرست آثار معنوی کشور که به میراث ناملموس نام گرفته است دارای رتبه دوم کشوری است.
کد خبر: ۷۷۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 14 September 2019

مهدی جمال  افزود: ثبت آثار معنوی کشور از سال 1390 آغاز شد و از سال 1392 نیز به عنوان میراث ناملموس کشور نام گرفت، از سال 1390 تا کنون، بالغ بر 98 عنوان میراث ناملموس استان سمنان شامل مراسم های مذهبی، آیین های عزاداری و سوگواری، مهارت های متنوع پخت غذا، مهارت های متنوع دوخت لباس و دست بافته ها و صنایع دستی، شیوه های عزاداری و... در فهرست میراث ناملموس(آثار معنوی) کشور ثبت شده است.

وی اظهار داشت: از این تعداد 98 میراث ناملموس ثبت شده در استان سمنان، 38 عنوان شامل مراسم های عاشورایی، آیین های عزاداری و سوگواری و تعزیات در مناسبت های مختلف مذهبی است که حدود 29 عنوان از این تعداد نیز ویژه ماه محرم و صفر و میراث ناملموس عاشورایی است که ثبت ملی شده است.

جمال اظهار داشت: با ثبت این 98 عنوان میراث ناملموس استان سمنان، این استان از این حیث دارای رتبه دوم در کشور است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: آیین سنگ زنی روستای اعلاء سمنان، آیین چلچلا(چهل چراغ) شهر مجن شاهرود، آیین نخل گردانی روز تاسوعا در تکیه جهادیه سمنان، آیین زانو زدن دسته عزاداری روستای لاسجرد سرخه، آیین نخل گردانی روز تاسوعای مهدیشهر، آیین سنتی الله خوانی روستای رشم دامغان، آیین سنتی شمع و چراغ در تکایای شاهرود، آیین ویژه عزاداری روز یازدهم محرم دامغان، تهیه آب دعا در شهر شاهرود، آیین های عزاداری شهرستان سرخه مانند آیین سنتی قاتل آو، حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه، عزاداری دسته عرب در سرخه و... از جمله میراث ناملموس ویژه ماه محرم و عاشورا در استان سمنان است که ثبت ملی شده است.

جایگاه دوم استان سمنان در میراث ناملموس کشور

وی همچنین ادامه داد: از جمله آیین های ویژه عزاداری در استان سمنان پخت غذای نذری و توزیع بین عزاداران عاشورایی است که در صدد هستیم ثبت ملی آیین پخت ته چین گرمساری را به عنوان یکی دیگر از میراث ناملموس استان سمنان در ماه محرم انجام شود.

جمال اظهار داشت: ثبت ملی آیین ویژه روز پنجم محرم در تکیه بازار شاهرود با عنوان آیین سنتی یا عباس یا عباس و همچنین آیین عزاداری در تکیه وزیر سمنان نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اذعان داشت: نخل گردانی یکی دیگر از آیین های ویژه ماه محرم در استان سمنان است که تقریباً در تمام نقاط استان سمنان برگزار می شود، انشاءالله مراسم های مختلف نخل گردانی در استان سمنان نیز در قالب یک پرونده جمع آوری می شود و به عنوان یک میراث ناملموس ویژه ماه محرم ثبت می شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار