قابل توجه شورای شهر کرمان؛
اخیرا شورای اسلامی شهر کرمان تصمیم گرفته نام خیابان بین شهید چمران و فلسطین را به نام سادات خوشرو نامگذاری نماید، اما فکر نکنم بتوانیم نام انبوه بانیانی که در محلات کرمان روضه برگزار می‌کنند را بر روی خیابان‌های تاریخی کرمان بگذاریم.
کد خبر: ۷۷۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵ 14 September 2019

تابناک کرمان، منصور ایران پور؛ من بارها برای گوش دادن روضه به خانه سید خوشرو رفته ام. نه تنها آنجا که به خانه سیاه پوشان و کل حسین جان ایرانمنش و حسین حسنعلی و منزل آیت ا… صالحی و کل ماشاا... هم سر زده‌ام همگی ده روز یا کمی بیشتر در سال روضه خوانی برگزار می‌کنند. کاری پسندیده که در ماه محرم دلمان را آسوده می‌کند و کمک مینمایم تا وظایف شرعی خود را بهتر انجام دهیم.

چرا نام سادات گرانقدر خوشرو بر روی تاریخ کرمان؟

اما فکر نکنم بتوانیم نام انبوه بانیانی که در محلات کرمان روضه برگزار می‌کنند را بر روی خیابان‌های تاریخی کرمان بگذاریم. اخیرا شورای اسلامی شهر کرمان تصمیم گرفته نام خیابان بین شهید چمران و فلسطین را به نام سادات خوشرو نامگذاری نماید. از آنجا که تصمیمات این شورا تخصصی هستند، بنابراین لازم است دلایلی مستند و مردم پسند برای این تصمیم اعلام کنند تا مردم بفهمند چه پارامترهایی برای اینگونه نامگذاری‌ها در کرمان استفاده می‌شود. فعلاً که توجیه شان راضی بودن اهالی محله است!؟. مگر اهالی محله باید نام خیابانی که از کنار کوچه هایشان می‌گذرد را تعیین کنند؟ یعنی نام بقیه خیابان‌های کرمان همچون مشتاقیه، میرزا آقاخان یا میدان توحید و غیره را مردم محله انتخاب کرده‌اند؟ بی شک خیر. بنابراین اگر نیاز به اظهار نظر باشد، باید همه مردم نظر بدهند. نه یک گروه یا رئیس یک کوچه با تفکرات خاص سیاسی... بهتر است تصمیم گیری در قالب منافع کرمان و برگرفته از تاریخ و شکوه و اقتدار کرمانی انجام شود. این خیابان عمق فرهنگ و تمدن کرمان است که درست از وسط هشتصد سال اصالت کرمانی می‌گذرد و سه اثر مهم تاریخی به نام‌های حمام ته باغ له له (هشتصد سال)، قبه سبز (هفتصد و پنجاه سال) و مسجد خواجه خضر (چهارصد سال) در دو سوی آن قرار دارند. سه مکانی که بیانگر تاریخ شکوفای کرمان و نشان از اصالت و گردشگری بودن این سرزمین می‌دهند و هر کدام به تنهایی می‌توانند یک جاذبه گردشگری ارزشمند محسوب گردند. سادات خوشرو از بزرگواران و عزیزان دل کرمانیان در چند سال اخیر هستند، اما حضوری بیش از نود سال در این محله ندارند. سیدحسین خوشرو پدر آقایان سیدمحمد و سیدرضا و سیدعباس خوشرو است، که همگی به سادات خوشرو مشهور هستند. خانه آنها ابتدا توسط یک زرتشتی به پدرشان اهدا گردید و ایشان هم از همان زمان در این خانه روضه‌خوانی برگزار نمود و بعد از وی دو پسرش سیدرضا و سیدمحمد به این کار تداوم دادند. البته از روح بلند معنوی و مذهبی بهره می‌بردند. بعد از درگذشت مرحوم سیدحسین جنازه وی توسط طرفدارانش در محل قبه سبز بر روی مقابر ده پادشاه قراختایی کرمان دفن گردید و بقیه پسران هم بعد از مرحوم شدن در کنار پدر و بر روی همین مقابر تاریخی مدفون گردیدند. بدین ترتیب هیچکس در کرمان نمی‌داند که محل قبه سبز و مقابر پادشاهان حکومت قراختائیان در عصر مغول همین مقبره سادات خوشرو است. آنچه را امروزه مردم به نام قبه سبز می‌شناسند در اصل ایوان ورودی مجموعه عصمتیه و باغ مشیز بوده است. البته نباید بعد سیاسی این خانواده را در تصمیم گیری‌های چهل سال اخیر کرمان فراموش نمود. پسر بزرگ مرحوم آقا سيدرضا خوشرو به نام مهندس سيدحسن خوشرو يک دوره به اتفاق آقای سيدحسين مرعشی از كرمان نماينده مجلس شدند و دختر ايشان نيز همسر جناب آقای محمد علی كريمی است كه ايشان هم در سمت معاونت استانداری كرمان در زمان استانداری آقای مرعشی و نيز استانداری كرمان پس از آقای مرعشی و نمايندگی مجلس شورای اسلامی کرمان قرار داشته و هم اکنون در شمار بزرگان سیاسی یک حزب بانفوذ کرمان محسوب می‌شود.

تأثیر پذیری از یک حزب با نفوذ

با همه این امتیازات و احترام خاصی که بنده به این خانواده قائل هستم، اما نباید در ادامه خط تخریب میراث فرهنگی و تاریخی کرمان اینبار نام‌های تاریخی را حذف نمود، تصمیم گیری‌های عجولانه و بدون بررسی با نگرش‌های سیاسی هیچگاه به نفع کرمان نبوده و نیستند. واقعیت اینجاست که تخریب میراث فرهنگی و تاریخی موجبات بروز زخم‌های عمیق بر پیکره تاریخ و تمدن کرمان زمین را فراهم ساخته و اکنون حذف نام‌های تاریخی پایانی خواهد بود بر اندک موجودی تاریخی و گردشگری کرمان. شهری با تمدن غنی ایرانی و اسلامی که نام هیچ کدام از خیابان‌هایش برگرفته از اصالت کرمانی و تمدن ایرانی و فرهنگ اصیل اسلامی نیست. سرزمینی که دارای انبوه مفاخر و بزرگان علم و ادب و صاحبان اثر و اندیشه در سطوح ملی و بین المللی هست. اما نام هیچ یک از این مفاخر بر روی خیابان‌ها و میدان‌ها حتی سالن‌های بزرگش خودنمایی نمی‌کند!. ضمن اینکه نامی از سرداران و قهرمانان بزرگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز دیده نمی‌شود. به نظرتان زمان آن فرا نرسیده که نام گذاری‌ها و حتی تخریب‌هایمان را نه بر اساس سلایق شخصی که بر اساس شکوه درایت و اصالت و افتخارات سرزمینمان تعیین کنیم. فرزندان کرمان در آینده نیازمند افتخاراتی از جنس علم و ادب و تاریخ و جنگ آوری هستند. آنها باید با دیدن نام دلاورمردان و بزرگان و مفاخر شهرشان به خود ببالند و به کرمانی بودنشان افتخار کنند. همانگونه که ما افتخار می‌کنیم. نباید تخریب و حذف و پارتی بازی در کنار سیاست زدگی آفت کرمان شود و افتخاراتمان را از بین ببرد. چرا بجای تغییر تاریخی ترین نامها به فکر اصلاح و جایگزینی نام بر روی انبوه اسم‌های تکراری خیابان‌ها نیستید. بی تردید هر کاری که امروز انجام می‌دهیم فردا گریبانگیر فرزندان و خودمان می‌شود.
پیشنهاد می‌گردد شورای محترم اسلامی شهر کرمان برای ایجاد ساختارهای گردشگری و معرفی کرمان به عنوان یک سرزمین با اصالت از نامهای تاریخی استفاده کند. باور کنید سادات خوشرو هرگز نیازی به این نوع نامگذاری‌ها و اجحاف بر تاریخ و تمدن کرمان ندارند و راضی به این نامگذاری نخواهند بود. بهتر است شورای اسلامی شهر کرمان کمیسیونی تخصصی بدون گزینش و سوگیری از بین همه متخصصان و کرماندوستان و کرمانشناسان تشکیل دهد و برای تعیین نامهای خیابان‌ها و حتی تخریب اماکن تاریخی ابتدا از نظرات فنی و تخصصی همگان استفاده کند و سپس در راستای سربلندی کرمان قدم بردارد. توجه گزینشی به نظرات تک و توک افراد با تفکرات سیاسی و قومی سبب نابودی ارزشهای تاریخی و فرهنگی کرمان میگردد و به نفع این سرزمین نیست.
انتهای پیام/*

برچسب ها: مرعشی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار