مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق خوزستان برای لایروبی اثرگذار و یکپارچه کارون و با هدف کنترل سیلاب به حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، گفت: لایروبی کارون تنها در مقطع اهواز با هدف کنترل سیلاب، موثر نیست.
کد خبر: ۷۷۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴ 14 September 2019

سیامک عباسپور با اشاره به آخرین وضعیت لایروبی رودخانه کارون اظهار کرد: لایروبی در تمام رودخانه‌های دنیا با اهداف مختلفی انجام می‌شود. بحث گردشگری، ناوبری و عبور و مرور لنج‌ها، اصلاح الگوی جریان آب، برداشت آب از رودخانه‌ها، حفظ منظر رودخانه و بحث کنترل سیلاب از جمله اهداف انجام لایروبی در رودخانه‌ها هستند.

وی افزود: اکنون شرایطی به وجود آمده و مطرح می شود اگر رودخانه کارون در مقطع اهواز لایروبی شود، برای کنترل سیلاب بسیار موثر خواهد بود و میزان آبگذری افزایش پیدا می‌کند اما این مساله مطرح شده، نادرست است زیرا ممکن است در شرایطی خاص برای برخی از مناطق این اتفاق رخ دهد اما این مساله برای اهواز صحیح نیست.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: چندین مطالعه از سوی مشاوران داخلی و خارجی برای بحث لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز انجام شده است و در این مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که لایروبی کارون در مقطع شهر اهواز، تاثیر آنچنانی بر این رودخانه در بحث کنترل سیلاب ندارد.

عباسپور با بیان اینکه انجام عملیات لایروبی در رودخانه کارون به صرفه نیست، گفت: اگر بخواهیم با هدف کنترل سیلاب مقطع شهر اهواز را لایروبی کنیم، اعتباری حدود 804 میلیارد تومان مورد نیاز است تا لای موردنظر از رودخانه برداشت شود. تامین این اعتبار نیز با توجه به شرایط مالی دولت تقریبا غیرممکن است.

وی عنوان کرد: حتی اگر این اعتبار تامین و سپس لایروبی به صورت کامل نیز انجام شود بازهم مشکل به صورت کامل حل نخواهد شد و اثرات لایروبی فقط در مقطع کارون بسیار کم خواهد بود. در پایین دست، مقطع شهر اهواز مانند یک گلوگاه است و اگر بخواهیم شاهد اثرگذاری لایروبی باشیم، کارون باید به ضروت یکپارچه و از ابتدا تا انتها لایروبی شود.

مدیر دفتر لایروبی و ماشین آلات سازمان آب و برق خوزستان گفت: اگر کارون در مقطع اهواز لایروبی شود اما در پایین دست، مجرای این رودخانه اصلاح و لایروبی نشود، رسوب گذاری مجددا رخ خواهد داد و عملا لایروبی بی تاثیر خواهد بود. برای آنکه بتوانیم کارون را از مقطع اهواز تا آبادان و خرمشهر تا دریا (پایین دست) لایروبی کنیم نیز به اعتباری بیش از یک هزار و 100 میلیارد تومان داریم.

عباسپور ادامه داد: برای لایروبی اثرگذار و یکپارچه کل رودخانه کارون در خوزستان و با هدف کنترل سیلاب به حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیار داریم که اگر این موضوع انجام گیرد، دیگر اهداف در بحث لایروبی نیز محقق خواهند شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار