یک مختصص داخلی و فوق تخصص ریه در کرمان، از مبتلا بودن ۳۳ درصد از افراد جامعه به آلرژی خبر داد.
کد خبر: ۷۷۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 11 September 2019

به گزارش «تابناک» کرمان، رستم یزدانی متخصص داخلی وفوق تخصص ریه وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه حدود ۳۳ درصد از افراد جامعه مبتلا به آلرژی هستند، گفت: از این تعداد تقریبا ۵۰ درصد در فصول سال مبتلا به حساسیت شده و اگر سابقه‌ی این بیماری را از قبل داشته باشند، آلرژن در آن‌ها تشدید می‌شود.

او افزود: حساسیت واکنش غیر معمول افراد به مواد محرکی است که به مواد حساسیت زا و یا آلرژن معروف هستند.

یزدانی بیان کرد: آسم وآلرژی بیماری جوامع شهری است وهرچه زندگی مدرن‌تر شانس بروز آلرژی بیشتر است که علاوه بر سابقه خانوادگی، چاقی، رژیم غذایی پرنمک، تماس با دود سیگار در دوران جنینی و شیرخوارگی، عدم تغذیه با شیر مادر و شروع سریع تغذیه کمکی در دوران شیرخوارگی و مصرف بی رویه دارو‌های انتی بیوتیکی در کودکی همگی از عوامل ایجاد الرژی می باشتد که در زندگی شهری بیشتر دیده میشوند.

یزدانی، نمود علائم آلرژی را بصورت درگیری در مجاری تنفس فوقانی و تحتانی عنوان کرد و افزود: علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی وچشم، احساس پری واحتقان بینی، خارش ناحیه حلق و گلو، سرفه، خس خس، تنگی نفس وحتی در مواردی امکان بروز علائمی مثل خارش بدن، ضایعات پوستی، وحتی کهیر است.

او رفع زمینه ارثی آلرژی را در افراد غیر ممکن دانست و تصریح کرد: کنترل و درمان علائم حساسیت در اکثر موارد در صورت رعایت نکات پیشگیری ودرمانی، امکان پذیر خواهد بود.

یزدانی بیان کرد: در استان کرمان برداشت محصولات کشاورزی از قبیل پسته، خرما، گردو که از نیمه دوم شهریور ماه آغاز می‌شود باعث تشدید علائم آلرژن فصلی در افراد شده است.

او در خصوص درمان آلرژن، گفت: با توجه به اینکه عامل ایجاد حساسیت ها، مواد آلرژن هستند استفاده از آنتی بیوتیک‌ها هیچ کمکی در روند بهبود علایم آلرژی نداشته و توصیه هم نمی‌شود، همچنین استفاده از دارو‌های سیستمیک و تزریقی به خصوص ترکیبات کورتنی که به صورت خوراکی و یا تزریقی موجود است، تا حد امکان پرهیز شود. 

یزدانی با اشاره به اینکه تماس نداشتن با مواد آلرژی زا بهترین روش برای پیشگیری است، افزود: استفاده از ماسک، شست وشوی مرتب ناحیه حلق وبینی، بستن پنجره ها، بالا کشیدن شیشه خودرو از راه‌هایی است که می‌تواند میزان تماس با الرژن‌ها را کم کنند.

او همچنین توصیه کرد: مصرف غذا‌هایی که به صورت صنعتی تهیه وحاوی مواد رنگی ونگهدارنده هستند ومیوه‌هایی اعم از خربزه، انگور، موز، کیوی، انبه، بادمجان، خرماوخشکبار و... که از عوامل تحریک کننده محسوب می‌شوند رابرای افراد مستعد به حساسیت محدودو منع کرد.

انتهای پیام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار