مدیر پایگاه انتقال خون ایذه گفت: در طول ۲ روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۲۹ نفر در ایذه در پویش نذر خون شرکت کردند
کد خبر: ۷۷۹۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ 11 September 2019

پژمان آصفی گفت: بعد از فراخوانی که برای نذر خون منتشر شد، پایگاه انتقال خون ایذه در ۲ روز تاسوعا و عاشورای حسینی از ۸ صبح تا ۱۸ به خونگیری از متقاضیان پرداخت.

وی افزود: در این مدت ۴۸ ساعته ۱۴۸ نفر برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کردند که ۱۲۹ نفر موفق به اهدای خون شدند، بقیه نفرات به دلایل مختلف از این اقدام منع شدند.

آصفی با بیان اینکه آمار نذر خون در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال نسبت به سال گذشته رشد کمی داشته است افزود: پویش نذر خون تا پایان ماه صفر ادامه دارد و با توجه به کمبود واحدهای خونی در سطح استان خوزستان از تمام هم استانی‌ها درخواست می‌کنیم در این اقدام خداپسندانه شرکت کنند.

اکثر مردم در صورتی که از سلامت جسمانی برخوردار باشند، قادر به اهدای خون هستند. با این وجود برخی الزامات اساسی وجود دارد که باید به منظور اهدای خون در نظر گرفته شود. سن اهدا کننده خون باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال باشد. اهدا کننده خون باید از نظر وزن دارای حداقل ۵۰ کیلوگرم باشد. داشتن سلامت کامل در زمان اهدا خون ضروری است. اگر دچار سرماخوردگی، آنفلوآنزا، گلو درد، درد خفیف، اشکال در معده یا هر گونه عفونت دیگری باشید، نمی‌توانید خون اهدا کنید.

محصولات خونی نیز هر یک جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد. گلبول‌های قرمز حدود ۱۲۰ روز در سیستم گردش خون زندگی می‌کنند. پلاکت‌ها باعث تشدید لخته شدن خون می‌شوند و افرادی که مبتلا به سرطان خون و سرطان‌های دیگر هستند، فرصت زندگی می‌دهد. خون اهدا شده را تا ۴۲ روز می‌توان ذخیره کرد. پلاکت‌های اهدا شده تا پنج روز ذخیره می‌شوند و مدت زمان نگهداری پلاسمای یخ زده یک سال است، ضمن اینکه سیزده آزمایش (۱۱ مورد برای بیماری‌های عفونی) بر روی هر واحد خون اهدا شده انجام می‌شود.

هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است، پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار