استاد حوزه علمیه قم، اربعین حسینی را جلوه ای مهم از حماسه حسینی خواند و تصریح کرد: متأسفانه هنوز در این زمینه کار رسانه ای دقیقی انجام نشده است.
کد خبر: ۷۷۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۷ 09 September 2019

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی در مسجد جمکران قم و در جمع عزاداران حضرت سیدالشهداء (ع) با اشاره به تعبیر «بضیاء نورک اهتدی الطالبون إلیک» در یکی از زیارات امام حسین (ع) بیان کرد: تعبیر امام معصوم (ع) در این زیارت این نیست که امام حسین (ع) مؤمنان یا موحدان را هدایت می‌کند، بلکه تعبیر این است که هر که طالب امام حسین (ع) باشد، با پرتو نور او به هدایت دست می‌یابد.

وی در ادامه به شکوه برگزاری اجتماع عظیم اربعین حسینی اشاره و اضافه کرد: این آمار 25 میلیونی که از این اجتماع مخابره می‌شود، همگی شیعیان یا مسلمانان نیستند، بلکه دیگران از هر دین و آئینی هم در این مراسم شرکت می‌کنند و به فیض خود نائل می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه همچنین آیه «اللهُ نورُ السماواتِ و الارض مَثَلُ نوره کمِشکات فیها مِصباح المصباح فی زُجاجه» را در قرآن مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: بر اساس تفسیر این آیه از معصومین (ع)، «مشکات» یا همان چراغدان در این آیه، حضرت صدیقه کبری (س)، «مصباح» یا همان چراغ، نور رسول الله (ص) و «الزجاجه» یا همان شیشه هم وجود نورانی امیرالمؤمنین (ع) است.

وی افزود: اکنون اگر روایت حضرت سیده النساء (س) را در کنار این آیه قرار دهیم، متوجه مقام عظیم حضرت حسین بن علی (ع) می‌شویم، روایتی که حضرت فاطمه زهراء (س) در آن بیان می‌فرمایند وقتی به حسین (ع) باردار بودم، در شب‌های تاریک نیاز به چراغ یا نور نداشتم. به بیان دیگر شخصیتی که خود «مشکات» یا «چراغدان» و به تعبیر دیگر «نگاهبان دو نور رسالت و ولایت» است این تعبیر بلند را درباره حضرت اباعبدالله (ع) به کار می‌برند که جای تأمل دارد.

این روایتگر سیره شهدا سپس اظهار کرد: فراموش نکنیم که نورانی کردن امت توسط قرآن و تعالیم وحیانی، رسالت حضرت رسول الله (ص) بود که این رسالت پس از آن حضرت هم توسط معصومین (ع) دنبال شد.

میرزامحمدی به تعابیر برخی زیارات امام حسین (ع) از آن وجود نورانی اشاره کرد و گفت: در این زیارات و از جمله در زیارت آن حضرت در شب‌های نیمه شعبان و شب‌های عید فطر و قربان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بسان نوری خدایی دانسته شده که هیچ گاه خاموش نمی‌شود. جالب این است که در آیه شریفه «یُریدون لِیُطفئوا نورَ الله بأفواههم» در قرآن نیز به این نکته اشاره شده که آنانی که می‌خواستند و می‌خواهند نور الهی را با پُف دهان خاموش کنند هرگز موفق به این کار نخواهند شد.

وی افزود: این دو آیه و روایت در کنار هم به مؤمنان نهیب می‌زند که از هیاهوی کفار و مشرکان نهراسند، چراکه دشمنان از ابتدای خلقت تلاش داشته اند تا نور الهی را با خاموش کنند ولی چون اراده الهی بر تداوم نور خدایی است، این تلاش آنان چیزی جُز یک پُف دهانی نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه شب‌های محرم را شب‌های نورانی شدن در پرتو اباعبدالله الحسین (ع) و رها شدن از هرگونه ظلمت و تاریکی دانست و گفت: انسان اگر تحت کفالت امام حسین (ع) یا هر یک از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار گیرد، تبدیل به نور می‌شود که می‌تواند با همان نور در بین مردم زندگی کند، به بیان دیگر این نور هم برای خود آن فرد مفید خواهد بود و هم سبب نورانیت دیگر افراد جامعه خواهد شد.

وی اضافه کرد: امام حسین (ع) تسلیم محض خدا بود و با شهادت خود و فدا کردن همه چیز خویش در راه خدا، زنده و جاوید ماند، یعنی همان تعبیری که در یکی از زیارات ایشان به کار رفته و می‌فرماید شهادت می‌دهم تو کشته شدی ولی نمُردی.

حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزامحمدی در پایان سخنان خاطر نشان کرد: خون ریخته شده حضرت حسین بن علی (ع) ضامن بقای جامعه بشری شد، همان خونی که به تعبیر برخی روایات ما، در محشر هم انقلاب ایجاد می‌کند و می‌تواند همه اهالی محشر و حتی جهنمی‌ها را نیز به گریه بیندازد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار