صادرکنندگان ایرانی در پی اخلال در کار صادرات کالا همزمان با اعمال دستورالعمل های جدید تجاری عراق در زمینه ترخیص و بارگیری کالا در مرز چذابه، خواستار تعلیق ۲ هفته ای اجرای این قوانین شدند.
کد خبر: ۷۷۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴ 07 September 2019

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز در حاشیه نشست بررسی کاهش صادرات از مرزهای استان خوزستان گفت: اعمال دستورالعمل های تجاری جدید در مرز چذابه از سوی کشور عراق باعث اخلال در صادرات کالاهای ایرانی می شود.

وی افزود: عراق اعلام کرده هر کامیون باید بین ۳۶ تا ۵۰ تن کالا را بارگیری کند و در صورت بارگیری کامیون ها بیش از این میزان از ورود کالاها به داخل این کشور جلوگیری می کند.

محمد عبیاوی با اشاره به اینکه قوانین طرف عراقی برای صادرکنندگان ایرانی قابل احترام است، افزود: تجار عراقی برای اینکه عوارض کمتری را به گمرک این کشور پرداخت کنند، خرید کالاهای ایرانی را منوط به بارگیری ۸۰ تنی هر کامیون کرده اند.

سرگردانی ۸۰۰ کامیون حمل بار در مرز چذابه

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کامیون در مرز چذابه سرگردان هستند.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان ایرانی از دولت عراق خواستار تعلیق ۲ هفته ای اعمال این دستورالعمل ها در مرز چذابه هستند، گفت: در صورتی که این درخواست با موافقت طرف مقابل همراه باشد، بخش قابل توجهی از ترافیک موجود کامیون ها در مرز چذابه کاهش پیدا می کند.

وی افزود: در تلاشیم تا از ظرفیت های موجود برای رفع این مشکل استفاده کنیم اما متاسفانه ترافیک شدید کالا در مرز منجر به خسارت های متعددی بخصوص در زمینه شبخوابی کامیون ها شده است.

این فعال اقتصادی استان خوزستان با تاکید بر اینکه قبلا ایجاد باسکول در بخش عراقی باعث اعتصاب کامیونداران این کشور شده بود، گفت: با توجه با فعال شدن این باسکول در مسیر العماره و بصره، دولت عراق از هر کامیون ۲۰ هزار دینار اخذ می‌ کند.

عبیاوی یادآور شد: در تلاش هستیم تا از طریق کنسولگری عراق در اهواز، بخشی از مشکلات به وجود آمده را رفع کنیم اما همزمان لازم است تا مسئولان استانی نیز از وزرای امور خارجه، «صمت» و کشور بخواهند در این راستا به صادر کنندگان ایرانی کمک کنند.

بر اساس این گزارش، طی روزهای گذشته و همزمان با اعتصاب رانندگان عراقی تعداد ۲۵۰ کامیون کالاهای لبنیات و تره ‌بار به مرزهای دیگر و یا شرکت تولیدکننده برگشت داده شده و یا در بارانداز مانده ‌اند و نتوانسته ‌اند نسبت به حمل بار خود به آن سوی مرز اقدام کنند.

خوزستان با داشتن ۲ مرز بین المللی چذابه و شلمچه و چندین بندر مهم تجاری از جمله بندر امام (ره)، بندر خرمشهر و آبادان و داشتن مرز زمینی با عراق و مرز دریایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس از ظرفیت های بسیار بالایی برای فعالیت های اقتصادی و صادراتی برخوردار است.

منبع: ايرنا
برچسب ها: صادرات ، خوزستان ، عراق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار