رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:شریعتمداری: یک موی ظریف را با همه تیم های مذاکره کننده عوض نمی کنیم /طراحان لوایح چهارگانه امروز مخالف آن شده‌اند/اول با دانه درشت ها برخورد کنیم بعد دله دزدها و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴ 05 September 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تحقیق و تفحص از امواج پارازیت کلید می‌خورد

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مورد امواج پارازیتی که سال‌هاست اخبار ضدونقیضی درباره اثر مخرب آن بر بدن انسان منتشر می‌شود، گفت: جود امواج پارازیتی از اهمیت بالایی برخوردار است و مجلس به این موضوع ورود کرده، ولی این ورود جدی نبوده است. موضوع پارازیت همیشه یکی از دغدغه‌های شخصی من بوده است و تمایل داشته‌ام در این‌باره کار جدی انجام دهم چون موضوع سلامت مردم در میان است. به همین دلیل معتقدم باید در زمینه پارازیت تحقیق و تفحص شود. بعضاً، طی سال‌ها، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست تاثیرات مخرب امواج پارازیتی را انکار کرده‌اند، اما برخی متخصصان و پزشکان هم بر مضر بودن این امواج تاکید دارند. بنابراین باید تحقیق شود که آیا واقعاً این امواج مضر و آسیب‌رسانند یا مخرب بودن آن صحت ندارد و در نهایت گزارش و خروجی این تفحص به اطلاع‌ مردم برسد. البته سال 96 نماینده مردم شیراز درباره موضوع پارازیت به دولت تذکر کتبی داد و مردم این شهر به دلیل سردردهای طولانی ناشی از پارازیت، مقابل استانداری تجمع و اعتراض کردند. ضروری است مجلس به طور جدی به این موضوع وارد شود و به دلیل اهمیت موضوع، تحقیق و تفحص از پارازیت‌ها را در دستور کارم قرار می‌دهم./اعتمادآنلاین

شریعتمداری: یک موی ظریف را با همه تیم های مذاکره کننده عوض نمی کنیم

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در گفت‌وگو با یورونیوز، گفت: جنگ بین ایران و آمریکا یک احتمال بسیار ضعیفی است ولی حتی اگر جنگ شروع شود، ما این طرف با اقتدار ایستاده‌ایم. انتقادات از کمک به حزب‌الله لبنان و گروه‌هایی مثل لشکر فاطمیون را خیلی احمقانه می‌دانم. اگر شما به مقاومت کمکی می‌کنید، صدقه نمی‌دهید بلکه هزینه امنیت خودتان را می‌پردازید. اگر مقاومت جلوی داعش را نگیرد، شما باید با داعش در ایران درگیر شوید. مگر تا ۷۵ کیلومتری مرز ما نیامدند؟ مسئولیت برجام با دولت است نه رهبری. اصلاً برجام به مرحله اجرا نرسید که کسی بخواهد جلویش را بگیرد. به خبرنگار واشنگتن‌پست گفتم که ما یک موی ظریف را با همه تیم‌های مذاکره‌کننده شما عوض نمی‌کنیم.

چه کسانی از قطار یارانه نقدی پیاده می‌شوند؟

بانک‌های اطلاعاتی ایرانیان در سال‌های اخیر تکمیل شده است و استفاده از آن‌ها برای شناسایی پردرآمدها کاری ساده تر از قبل تلقی می‌شود. نکته مهم اما اینجاست که به گفته شریعتمداری این بار نه میزان درآمد که میزان مصرف یکی از معیارهای مهم حذف یارانه پردرآمدهاست. هر چند وی توضیحی درباره چگونگی ردگیری مصرف در خانوار ایرانی نداده است اما به نظر می‌رسد این مولفه ، مولفه‌ای اثرگذار در این دوره زمانی باشد. به نظر می رسد در ۱۰ سالگی هدفمندی یارانه ها بالاخره قرار است بیش از بیست میلیون نفر از قطار یارانه‌بگیران پیاده شوند تا منابعی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان آزاد شود./خبرآنلاین

مراقب عارضه خودمردم‌پنداری باش آقای جلیلی

درحالی‌که سریال «بوی باران» ابتدای همین هفته به پایان رسید اما حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد. روز گذشته وحید جلیلی به انتقاد از این سریال و البته گفته‌های نویسنده آن در گفت‌وگوی قبلی با خبرآنلاین پرداخته بود. عباس نعمتی در پاسخ به انتقادهای تند وحید جلیلی در یادداشتی که در اختیار خبرآنلاین قرار داده اینطور نوشته: آقای جلیلی جز آن یک درصد بیننده ناراضی سریال است. برای بنده نظر این یک درصد بسیار محترم و عزیز است و از تک تکشان به دلیل اینکه نتوانستم رضایت صددرصد بینندگان را جلب کنم، عذرخواهی می‌کنم اما به جناب آقای جلیلی عرض می‌کنم، مراقب عارضه «خودمردم پنداری» باشند و فهم و قضاوت شخصی خود را عین و معیار حق ندانند.

طراحان لوایح چهارگانه امروز مخالف آن شده‌اند

سید محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور درباره این‌که برخی عنوان می‌کنند هنگام پرتاب ماهواره ناهید خرابکاری صورت گرفته است، گفت: در زمانی که درحال تنظیم ماهواره بودند مشکلی پیش آمده که منجر به انفجار شده است.تا این لحظه مشکلی عنوان شده فنی است و خرابکاری نیست.احتمال خرابکاری هرچند که ضعیف باشد باید مورد بررسی قرار گیرد. در واکنش به هجمه های جدید علیه دولت از سوی دلواپسان گفت: همین گروه هشت سال هم دولت دستشان بود و حمایت می‌کردند. همین لوایح چهارگانه‌ای که خودشان طراحی و کارهایش را انجام داده‌اند امروز بزرگترین مخالفش هستند. این دوگانگی قابل قبول نیست، اما خب چه کار کنیم؟ به هرحال این‌ها هستند و باید در کنارشان زندگی کرد./ایلنا

طرح مجلسی‌ها برای بازگرداندن فرزندان مسئولان به ایران

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین، با اشاره به آخرین وضعیت طرح دو فوریتی الزام بازگشت اعضای خانواده‌های مدیران و مسئولان جمهوری اسلامی به کشور، گفت: این طرح که شامل یک ماده واحده و یک تبصره است به هیئت‌رئیسه پارلمان ارائه شده و در سامانه قرار گرفته است. پیش از این چهل نفر از نمایندگان این طرح دو فوریتی را امضا کردند اما اکنون به صورت روزانه بسیاری از همکاران به سیستم مراجعه و موافقت خود را با آن اعلام می‌کنند لذا بر تعداد امضاهای آن افزوده شده است./باشگاه خبرنگاران

اول با دانه درشت ها برخورد کنیم بعد دله دزدها

عماد افروغ درباره چرایی کم اثر بودن برگزاری دادگاه های فساد اقتصادی در اعتمادسازی، به خبرآنلاین گفت:به هر میزانی که فساد صورت گرفته است، باید با آن مقابله شود. اگر مصلحت‌اندیشی‌ها در گذشته نبود، امروز فسادها و مفسدها این قدر متراکم نشده و میدان ندیده بودند.در روند مبارزه با فساد ملاحظات سیاسی و جناحی ورود نکند و انتقام‌گیری شخصی و سلیقه‌ای مطرح نباشد.امکان وجود فساد در قوه قضاییه نیز محتمل است؛ یعنی پای زد و بند و تبانی و رشوه و موضع جانبدارانه و امثال ذلک در میان باشد. بیشتر باید به دانه درشت‌ها توجه کرد و با آنها برخورد کرد، این گونه نباشد که زندان‌های ما مملو از دله دزدها باشد. نباید از برخورد با افراد یقه سفید و با نفوذ و متنفد، چشم پوشی کرد.
ویلموتس بدون دریافت پول به هنگ کنگ رفت

یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال: تاکنون پرداختی به ویلموتس صورت نگرفته است. ما برای پول دادن به سرمربی تیم ملی منتظر کمک بانک مرکزی یا دریافت طلب مان از فیفا هستیم. حساب‌های فدراسیون که از سوی فیفا بسته شده، اما مهدی تاج و مسعود سلطانی فر اکنون مشغول رایزنی با بانک مرکزی هستند تا از این طریق بتوانیم مبلغی را دریافت کرده و پول ویلموتس را پرداخت کنیم. حتی روز گذشته تا آخرین ساعات پیش از اعزام تیم ملی به هنگ کنگ، ابراهیم شکوری و خزانه دار فدراسیون مشغول پیگیری برای فراهم کردن پول بودند و به سختی با استفاده از ارز نیمایی توانستند مبلغی را برای سفر تیم تامین کنند. از طرفی فدراسیون پول دستی به ویلموتس نمی‌دهد بلکه نحوه پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی ساز و کاری دارد که این روند باید طی شود.
 
«ترامپ» خواستار دیدار با «روحانی» در حاشیه نشست سازمان ملل

یک منبع آگاه در دولت آمریکا مدعی شده است که واشنگتن پیشنهاد داده که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با همتای ایرانی در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل در «نیویورک» دیدار و مذاکره کند. خبرگزاری «کیودو» ژاپن گزارش کرد، این منبع آگاه مدعی است که پیشنهاد مذاکره واشنگتن به تهران از طریق کشورهایی، چون فرانسه به تهران اعلام شده و تهران تاکنون پاسخ این پیشنهاد را نداده است. نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اواخر سپتامبر (اواخر شهریور-اوایل مهر) برگزار می‌شود.
 
ابلاغ حکم دادگاه تجدیدنظر گلرخ ایرایی و آتنا دائمی

وکیل مدافع گلرخ ایرایی، زندانی سابق که اخیرا به همراه آتنا دائمی هرکدام مجموعا به ۳ سال و ۷ ماه حبس محکوم شده بودند، از تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.امیر رئیسیان، وکیل دادگستری به انصاف نیوز گفت: حکم دادگاه بدوی خانم ایرایی که دو سال و یک ماه از بابت «توهین به رهبری» و یک سال و ۶ ماه برای «تبلیغ علیه نظام» بود عیناً در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.او همچنین درباره‌ی آتنا دائمی گفت: من وکالت خانم دائمی را برعهده ندارم، اما حکم ایشان هم عینا تایید شده است.
 
متقی فر: جبهه پایداری قانونی است

"مجید متقی فر" در واکنش به سخنان روز گذشته حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره اینکه "فعالیت جبهه پایداری به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نرسیده و از نظر ما فعالیتش غیر رسمی است"، اظهار داشت: جبهه پایداری تمام ضوابطی که خواسته شده بود را رعایت کرده است و فقط در تعدادی از شهرستان‌ها مجوز اخذ نشده است که در آن‌ها هم متأسفانه فرماندار‌ها مشکلاتی ایجاد کردند. وی ادامه داد: جبهه پایداری در تهران و عموم شهرستان‌ها دارای مجوز است و اگر پایداری غیرقانونی است چه طور مجوز فعالیت در اقصی نقاط ایران دارد؟ سخنگوی جبهه پایداری افزود: ادعای غیرقانونی بودن جبهه پایداری خلاف واقع است.
 
بعد از سال‌های اول انقلاب به تفکرات پدرسالارانه برگشتیم

زهرا نژاد بهرام به «آزادی» گفت : از اینکه ما هنوز بر باروهای گذشته و پدرسالارانه خود تکیه می‌کنیم. هنوز همان باورها زیربنای تفکرات ما را می‎سازد. انقلاب شد و تمام تفکرات دچار تحول شد ما همه تفکرات غیردموکراتیک و استبدادی را کنار گذاشتیم اما در مورد زنان فقط در دوره اول انقلاب از تفکر پدرسالارانه فاصله گرفتیم و دوباره به آن بازگشته و آن را بازتولید کردیم. در سال‌های اول انقلاب زن و مرد کنار هم بودند و مشارکت سیاسی و اجتماعی داشتند. بعد از سال 59 که جنگ شروع شد به خاطر یک سری مسائل ایمنی دایره حضور اجتماعی زنان تنگ‌تر شد و آنقدر تنگ‌تر شد که به چارچوب‌های پدرسالانه‌ای که از گذشته تاریخ به ما ارث رسیده است، برگشتیم. مبانی فکری ما روی همان اندیشه‌ها تعریف شد و این پدرسالاری زن را جدای از نقش همسری و مادری تصور نمی‌کند. قانون بر این مبنا تعریف مشخصی برای زن ندارد و از همین رو با چالش‌های بسیاری در حوزه زنان مواجه هستیم. همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دستخوش آن ادبیات پدرسالارانه است.
 
نظر دادستان کل کشور در مورد مذاکره با آمریکا

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی و همه وهمه اگر کوتاهی کنیم مسؤلیت داریم و فردای قیامت باید جوابگو باشیم، افزود: نظامی که ثمره خون ۲۵۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز و ایثارگر و آزاده است باید همچنان سربلند و پیروز باشد وما نیز باید ادامه دهنده راه این شهدا باشیم و در مسیر آن‌ها که رفتند حرکت کنیم. منتظری در ادامه به شرایط تحریم‌ها هم اشاره کرد و افزود: مذاکره با آمریکا تسلیم شدن محض در برابر این شیطان بزرگ است و همچنان که رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرموده اند نباید به دشمنی که همه رفتارش خیانت در حق ملت ایران بوده اطمینان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار