مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: کارگروه ساماندهی کارون بزرگ برای مدیریت یکپارچه منابع آب در این حوضه با حضور پنج استان تشکیل شده است.
کد خبر: ۷۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 06 September 2019

فرهاد ایزدجو افزود: در کارگروه ساماندهی کارون بزرگ که از مرداد امسال تشکیل شده، استانداران خوزستان، لرستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان، نمایندگانی از وزارت های نیرو، صنعت و معدن و تجارت، کشور و سازمان های حفاظت محیط زیست، هواشناسی و برنامه و بودجه کشور، مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و ۲ نفر صاحبنظر دانشگاهی عضو هستند.

وی هدف از تشکیل این کارگروه را مدیریت یکپارچه منابع آب در این حوضه بیان کرد و ادامه داد:در سال ۱۳۸۳ قانون تبدیل ادارات کل امور آب استان ها به شرکت های آب منطقه ای استانی و مجزاسازی شرکت های آب منطقه ای چند استانی مصوب شد و بخشی از مدیریت منابع آب را به استان ها واگذار کرد؛ این مدیریت از یک سو منجر به توسعه نامتجانس در استان ها و از سوی دیگر در تعارض با مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب است که معمولا در سطح حوضه های آبریز درجه ۲ کشور صورت می گیرد.

به گفته وی حوضه های آبریز درجه ۲ کشور شامل ۳۰ واحد هیدرولوژیکی است که مشخصات فیزیوگرافی (فیزیکی و شکل شناسی) حوضه ها با مرزهای سیاسی استان ها تطابق ندارد؛ به عنوان مثال خوزستان دربرگیرنده سه حوضه آبریز درجه ۲ کرخه، کارون بزرگ و هندیجان - جراحی است اما ۱۰ استان در این حوضه های آبریز به طور مستقیم دخیل هستند.

ایزدجو با اشاره به زیان های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مدیریت مجزا یا جزیی نگری در منابع آب، گفت: مدیریت جامع یا به هم پیوسته منابع آب به عنوان رژیم مدیریت منابع آب برای قرن بیست و یکم پذیرفته شده اما در کشور ما به خوبی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش آمده در مدیریت مجزای حوضه های آبریز، قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، مصوب سال ۱۳۹۵ حل این مسایل را در گرو مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب دانسته و الزام قانونی بند الف ماده ۲۷ این قانون بر بازنگری تشکیلات ستاد آب کشور بر مبنای حوضه آبریز با ماهیت بین بخش ها بوده است، بر این اساس با پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای عالی آب، کارگروه ساماندهی کمی و کیفی رودخانه کارون بزرگ در امسال شکل گرفت.

ایزدجو ، نظامنامه کارگروه ساماندهی کارون بزرگ را شامل چشم انداز و اهداف، اصول، ساختار و ارکان، شرح وظایف، فرآیندهای اجرایی، مشروعیت بخشی و بازنگری دانست و افزود: چشم انداز اولیه مورد نظر برای رودخانه کارون بزرگ، رودخانه پاک و حوضه آبریز پایدار تا سال ۱۴۲۰ است که بهبود کیفیت، حفاظت کمی و کیفی منابع آب با تاکید بر پایداری تالاب ها، بهینه سازی مصارف آب، به کارگیری ابزارهای اقتصادی، اجتماعی، فنی و علمی در مدیریت حوضه آبریز و کاهش تنش های اجتماعی را دربر دارد.

وی ادامه داد: بررسی و تصویب نقشه راه ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ، نظارت بر حسن اجرای سند تخصیص آب حوضه آبریز، تصویب اهرم های های مناسب برای تضمین اجرای مصوبات کارگروه، سیاست گذاری در مورد طرح های انتقال آب بین حوضه ای، تصویب منابع مالی مورد نیاز از وظایف شورای عالی آب در ارتباط با کارگروه است.

ایزدجو درباره سیاستگذاری طرح های انتقال آب که جزو وظایف این کارگروه بیان شده نیز گفت: این بند جزو وظایف شورای عالی آب است و سازمان آب و برق خوزستان به طور مستقیم در آن نقش و دخالتی ندارد، ضمن اینکه کارگروه در مراحل مقدماتی انجام وظایف خود است و سازمان آب و برق خوزستان در این کارگروه عضویت ندارد.

وی همچنین درباره طرح هایی که در سال های گذشته مغایر با مدیریت یکپارچه منابع آب اجرا شده گفت: تصمیم گیری درباره این طرح ها به شورای عالی آب بستگی دارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نظامنامه با تصویب شورای عالی آب قابل اصلاح و بازنگری است، افزود: کارگروه ساماندهی کارون، به عنوان زیرمجموعه شورای عالی آب تشکیل و فعالیت می کند و دبیرخانه این کارگروه در دفاتر مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران مستقر می شود و مشارکت ذینفعان محلی غیردولتی شامل صنف کشاورزان و سمن ها در قالب تشکیل کمیته های تخصصی و مشورتی در سطح استان عملیاتی می شود.

به گفته وی سازمان آب و برق و استانداری خوزستان پیشنهادات و نقطه نظراتی برای اصلاح و تکمیل نظامنامه ارایه کرده اند، و انتظار می رود مسئولان و متولیان استان به ویژه استاندار خوزستان که در این کارگروه عضویت دارد از ظرفیت این نظامنامه برای بهبود و ارتقای وضعیت کمی، کیفی و توان اکولوژیکی رودخانه کارون بزرگ استفاده کنند.

ایزدجو در ادامه درباره سرنوشت طرح احیا و علاج بخشی کارون که اعتبارات آن تخصیص داده نشده، بیان کرد: این طرح به تصویب شورای عالی آب رسیده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) از برگزاری نخستین نشست کارگروه ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ، در تاریخ ۱۵ مرداد امسال با حضور وزیر نیرو و استانداران خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در وزارت نیرو خبر داده است.

این کارگروه قرار است در ذیل شورای عالی آب و با هدف مدیریت حوضه آبریز، به‌صورت بین‌بخشی فعالیت کند.

بهزاد پارسا مدیر حوضه آبریز کارون بزرگ در شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته است: این حوضه ۱۶ درصد منابع آب تجدیدپذیر کشور را دارا بوده و ۷۷ درصد انرژی برق‌آبی کشور در آن تولید می‌شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان یک ماه پیش اعلام کرد که ردیف اعتباری طرح احیا و علاج بخشی کارون از بودجه حذف شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار