مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب چهار پروژه برجسته و منحصر به فرد فنی و عملیاتی این شرکت را در راستای پایداری تولید نفت تشریح کرد.
کد خبر: ۷۷۷۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 04 September 2019

صادق فتح الهی، گفت: در بازه زمانی شهریور ۹۷ تا ۹۸، اقدام برجسته ای با تکیه بر دانش فنی کارکنان شرکت و استفاده از دانش و توان بخش خصوصی داخلی محقق شد که موجب پایداری تولید و رفع موانع اساسی فرایند آن را فراهم کرده و یا در آینده به وجود می آورد.

وی افزود: پروژه ساخت داخل و آزمایش میدانی پکرهای قابل نصب- برداشت با هدف استفاده حداکثری از توانمندی، دانش و پتانسیل علمی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور در ساخت ابزار درون چاهی برای انجام عملیات مختلف چاه های نفت و گاز از جمله اسیدکاری انتخابی، چاه آزمایی انتخابی، تزریق سیمان و تزریق ژل، آغاز و پس از آزمایش مفصل کارگاهی و تایید عملکرد مناسب در شرایط مشابه شرایط درون چاهی، سفارش ساخت آن به سازنده داخلی داده شد.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، پروژه ژل پلاگ برای مسدودسازی موقت لایه تولیدی و انجام عملیات تعمیر چاه ها را پروژه ای مهم جهت  تامین و استفاده از مواد ژل موقت برای مسدودسازی لایه تولیدی و جلوگیری از هرزروی سیال حفاری به لایه های تولیدی و کاهش آسیب های سازندی دانست و اذعان داشت: پس از مطالعه و انجام بررسی های مربوطه، ژل مناسب انتخاب و پس از انجام آزمایش و تایید در مرحله آزمایشگاهی، وارد فاز میدانی در ۲ حلقه چاه شد که نتایج آن مثبت و معتبر ارزیابی شده است.

فتح الهی، پروژه ژل پلیمر برای کنترل آب تولیدی در چاه های نفت و گاز اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف انتخاب و تامین ژل پلیمر مناسبت باتوجه به شرایط مخازن مناطق نفتخیز جنوب برای کنترل آب تولیدی چاه ها تعریف و در مراحل مطالعاتی، آزمایشگاهی و شبیه سازی و آزمایش میدانی اجرا شده است.

وی در پایان یادآور شد: پروژه حفاری شعاعی (Radial Jet Drilling) نیز به عنوان پروژه چهارم و  با هدف استفاده از فناوری های جدید برای افزایش تولید از چاه هایی که با روش های مرسوم امکان دستیابی به دبی تولیدی آنها میسر نبود، تعریف و پس از مرحله مطالعاتی و انتخاب پیمانکار، ‌ آزمایش میدانی آن اخیرا در چاه های انتخابی شروع گردیده است.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با توافق و قراردادهای مختلف موفق شد تا زمینه تولید تعداد ۱۰ هزار قلم کالای مورد نیاز این شرکت را در داخل کشور فراهم کند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه به طور میانگین ۶۴ درصد دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور وجود دارد، اعلام کرد تنها ۳۰ درصد از بازار تأمین این تجهیزات در اختیار سازندگان داخلی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار