رییس حفاظت محیط زیست دشت آزادگان با اشاره به خشک شدن بخش هایی از هورالعظیم گفت: عملیات ترمیم دایک مرزی هورالعظیم که بیش از یک ماه به تاخیر افتاده بوده با ورود دادستان به پرونده فعال شده است.
کد خبر: ۷۷۷۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 03 September 2019

علیرضا ریشهری با بیان اینکه هم اکنون ۷۰ درصد هورالعظیم آب دارد بیان کرد: با وجود ورودی خوب به تالاب، به دلیل خروج آب از طریق شکستگی های دایک مرزی، سطح آب در هور کاهش زیادی داشته و بخش هایی از آن خشک شده است.

وی افزود: ۱۵ درصد از مخزن شماره یک و ۲۰ درصد از مخزن شماره ۲ هورالعظیم که در محدوده جغرافیایی دشت آزادگان قرار دارند خشک شده است.

ریشهری با اشاره به شکسته شدن ۹ نقطه از دایک مرزی در زمان سیلاب، اضافه کرد: بر اساس مصوبات مقرر شده بود که عملیات ترمیم این دایک تا ۳۱ تیر به اتمام برسد، اما برخی دستگاه هایی که متعهد به اجرای عملیات بودند، در این زمینه تاخیر داشتند.

به گفته وی شرکت توسعه نفت (متن)، سازمان آب و برق، شرکت گاز، شرکت مناطق نفتخیز و جهاد کشاورزی متعهد بودند که شکستگی ها را ترمیم کنند اما تنها شرکت متن به تعهد خود عمل کرده و جهاد کشاورزی نیز به صورت ناقص اجرا کرده که قرار شد اصلاحات لازم را انجام دهد؛ سایر سازمان ها که تعهداتشان عملی نشده بود، پس از ورود دادستان به این موضوع و فشار قضایی، فعال شده و در حال کار هستند.

شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان گزارش داده است: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشت آزادگان، رییس اداره محیط زیست و مدیر امور آب منطقه جنوب غرب خوزستان از شکستگی های دایک صفر مرزی در مخزن شماره یک تالاب هورالعظیم دیدن کردند. بر اساس این گزارش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دشت آزادگان بر ضرورت تسریع در امر ترمیم شکستگی های مذکور تاکید کرده است.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دوسوم در عراق واقع شده است. بخش ایران و عراقی این تالاب به وسیله یک سد خاکی موسوم به دایک مرزی جدا شده اند. ساخت دایک مرزی به دلیل جداسازی ۲ بخش تالاب و از بین بردن یکپارچگی آن، با مخالفت کارشناسان و فعالان محیط زیست روبه رو بوده است.

در سیل اخیر برای جلوگیری از آبگرفتگی شهرها و روستاهای پایین دست کرخه، چندین نقطه از دایک مرزی منفجر شد که تعدادی از این شکاف ها هنوز ترمیم نشده است. استاندار خوزستان پیش از این گفته بود که دایک مرزی تا نیمه نخست تیر ترمیم می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار