موسوی همچنین به کانون های تولید پرونده اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی ادارات و نهادها تبدیل به کانون‌های تولید پرونده برای مجموعه قضایی شده اند که باید ضمن شناسایی، راهکارهای جلوگیری از ایجاد پرونده، به صورت اختصاصی در هر حوزه مد نظر قرار گرفته شود.
کد خبر: ۷۷۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ 02 September 2019

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در همایش فصلی روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان با تأکید بر اینکه شناسایی موارد ناامنی و برخورد با عوامل آن باید به شکل ویژه در دستور کار قرار گیرد، گفت: در همین راستا بخشنامه ای در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم آماده شده که لازم است تک تک بندهای آن بخصوص در ایام سوگواری حضرت ابا عبداله الحسین (ع) رعایت شود.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین با اشاره اینکه مسئولیت سنگینی در دستگاه قضایی بر عهده همه ما قرار گرفته است، گفت: اگر می خواهیم حاملان پیام عدالت در جامعه باشیم باید زیرساخت اخلاقی و همچنین عملکرد مدیریتی خود را تقویت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همه دست‌اندرکاران حوزه قضایی باید از منیّت پرهیز کرده و به عنوان یک یَد واحد زمینه ارتقاء مجموعه قضایی را فراهم کنیم، گفت: در دوره‌ای از انقلاب بسیاری از افراد برای دفاع از آرمان‌ها ایثار کرده و از جان خود گذشتند، امروز هم ما مسئولیت سنگین دفاع از دست آوردهای ارزشمند نظام اسلامی را عهده دار هستیم.

موسوی اقدامات رئیس قوه قضایی در مبارزه با فساد را قاطع و مقتدرانه ارزیابی و اضافه کرد: از زمان حضور حضرت آیت ‌ الله رئیسی در رأس قوه قضائیه، تحرک و پویایی مجموعه صد چندان شده است و برای همراهی ایشان باید همه تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه همه مسئولان حوزه‌های قضایی فارس در خط ولایت فقیه گام بر می دارند گفت: از آنجا که احکام قضایی را تنها با یک واسطه از ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب دریافت می‌کنیم انتظار ایسنت که پیرو خط ولایت بوده و در این مسیر علاوه بر آنکه شاخص بصیرت در محیط کار و زندگی خود باشیم زمینه هدایت و بصیرت افزایی اطرافیان را نیز به خوبی ایجاد کنیم .

موسوی حفظ کرامت انسانی و برخورد سنجیده با ارباب رجوع و همچنین رعایت حقوق شهروندی را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: هرگز نباید اجازه دهیم کسی در زیر مجموعه مدیریتی شما فراتر از قانون عمل کند و برخورد خارج از ضوابط را با مراجعان ایجاد کند .

رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: نظارت بر ضابطین و بازرسی ها در راستای حفظ حقوق شهروندی به صورت منظم و برنامه ریزی شده اجرایی شود .

وی مقابله جدی با فساد در درون و بیرون مجموعه قضایی را از دیگر محورهای مهم دوران تحّول خواند و افزود: با توجه به اختیارات فراوانی که قانون در اختیار مسئولان قضایی قرار داده، لازم است جلوگیری از فساد را در دستور کار قرار داده و این موضوع را با جدیت بیش از پیش دنبال کنید.

کاهش جمعیت کیفری زندان ها دیگر محور سخنان رئیس کل دادگستری استان فارس بود که در این راستا به مسئولین قضایی استان تأکید شد تا با بهره گیری از ظرفیت های قانونی کاهش جمعیت کیفری زندان ها مدنظر قرار گیرد .

موسوی اضافه کرد: بارها بر کاهش زندانیان جرائم مالی غیر عمد بخصوص مهریه تأکید شده که لازم است مدیران حوزه های قضایی با بهره گیری از ظرفیت های قانون، خیرّین و شوراهای حل اختلاف زمینه کاهش زندانیان این دسته از جرائم را فراهم کنند.

رئیس کل دادگستری فارس ضمن تاکید بر بازدیدهای هدفمند و تاثیرگذار از زندان‌ها توسط مسئولان حوزه‌های قضایی استان، گفت: اجرای احکام نقطه پایانی و بسیار تأثیر گذار روند رسیدگی به پرونده های قضایی تلقی می‌شود، بنابراین باید توجه ویژه ای به عملکرد اجرای احکام کیفری و حقوقی شود چرا که ثمره تلاش‌ها و زحمات همکاران در اجرای حکم صادره متبلور می‌شود و مراجعان نیز در این مرحله نتیجه احقاق حق را ملاحظه می‌کنند.

موسوی همچنین به کانون های تولید پرونده اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی ادارات و نهادها تبدیل به کانون‌های تولید پرونده برای مجموعه قضایی شده اند که باید ضمن شناسایی، راهکارهای جلوگیری از ایجاد پرونده، به صورت اختصاصی در هر حوزه مد نظر قرار گرفته شود.

او با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه در خصوص شوراهای حل اختلاف، مبانی فرهنگی استان بخصوص در حوزه صلح و سازش را بسیار قوی ارزیابی و اضافه کرد: در هر حوزه قضایی با توجه به ظرفیت های بومی و محلی ظرفیت های مناسبی در راستای تقویت صلح و سازش و ترویج فرهنگ اصلاح ذات البین وجود دارد که باید مد نظر روسا و دادستان های حوزه های قضایی قرار گیرد تا ضمن اجرای بخشنامه ریاست معظم قوه قضائیه در این زمینه ، فرهنگ صلح و سازش توسعه و از سرازیر شدن پرونده در مراجع مختلف قضایی جلوگیری شود .

رئیس کل دادگستری استان فارس اهمیت ویژه به کاهش موجودی پرونده بخصوص توجه به پرونده های مسن و قدیمی را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: با کار جهادی و خارج از وقت اداری و همچنین شناسایی گلوگاه های اطاله دادرسی و برگزاری نشست های هماهنگی بخصوص با کانون کارشناسان راه حل تعیین تکلیف این دسته از پرونده ها را بیابید و اجازه ندهید با طولانی شدن سیر رسیدگی به پرونده حقوق مردم پایمال شود .

موسوی خواستار توسعه دیدارهای مردمی شد و گفت:در اتاق روسا و دادستان ها و همچنین سایر مسئولین قضایی استان به روی مردم و مراجعان باز باشد چرا که پاسخگو بودن مدیران مجموعه قضایی و رضایت مراجعان در دوران تحول باید بیش از هر چیز دیگر چمشگیر باشد .

وی بر اهمیت تشکیل نشست های قضایی و در نتیجه اتقان آراء تأکید و بیان کرد: اتقان آراء مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و ریاست قوه قضائیه است و برگزاری نشست های قضایی مستمر در حوزه های قضایی علاوه بر روز آمد شدن اطلاعات قضایی و به اشتراک گذاشتن معلومات قضایی بین قضات می تواند اتقان آراء را در پی داشته باشد .

موسوی در خصوص استفاده از ظرفیت ایجاد شده در ابلاغات الکترونیک گفت: استفاده از ظرفیت ابلاغ الکترونیک می تواند نتایج مثبت متعددی از جمله تسریع در رسیدگی ها، حفظ شأن و حقوق شهروندی افراد و کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از نیروی انسانی را در پی داشته باشد بنابراین تقویت ابلاغات الکترونیک و افزایش درصد ابلاغات الکترونیک نسبت به ابلاغات سنتی را باید با حساسیت ویژه دنبال کرد.

براساس این گزارش، در این همایش با تشکیل کارگروه های تخصصی موضوعات متعددی نظیر ارتقاء امنیت، صلح وسازش، کاهش اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده به مجموعه قضایی مورد بحث و بررسی تخصصی قرار گرفت و نتایج کارگروهای استانی در قالب رویه ها و برنامه های مدون استانی در این جلسه ارائه شد.

در پایان این همایش نیز از یکصد قاضی و کارمند نمونه دستگاه قضایی استان فارس قدردانی و تجلیل شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار