پایدار کردن کیفیت آب در همه استان تهران با اجرای پروژه‌ای به نام "قمر بنی‌هاشم" کلید خورد. پروژه‌ای که طبق آن سیستم آب و فاضلاب تهران که شامل هفت تصفیه‌خانه می‌شود، به صورت رینگ و مستقیما به یکدیگر متصل خواهد شد و بر اساس آخرین اخبار تقریبا ۵۴ درصد این پروژه اجرا شده است.
کد خبر: ۷۷۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 02 September 2019

به گزارش تابناک تهران، طرح رینگ آب‌رسانی شهر تهران (پروژه قمر بنی‌هاشم)  شامل دو قسمت شرقی و غربی است که قسمت شرقی آن با اجرای شش کیلومتر خط انتقال و ساخت دو مخزن ذخیره، آب سد ماملو را برای ارتقای آب شرب جنوب شرق تهران به مناطق جنوب بزرگراه بعثت و شهرک‌های مسعودیه، افسریه، مسگرآباد، سلیمانیه و ... منتقل می‌کند. بخش غربی این طرح نیز آب تصفیه‌خانه دوم تهران را با یک خط انتقال به طول ۲۰ کیلومتر به مناطق جنوب غربی تهران می‌رساند.

با اجرای این طرح، علاوه بر تحقق ضرورت‌های پدافندی و اتصال سامانه‌های آب‌رسانی غرب و شرق تهران، بیش از  ۳.۵ میلیون نفر از ساکنان جنوب تهران از آب سطحی تصفیه‌شده برخوردار می‌شوند. در این راستا طرح ارتقاء کیفیت آب شرب جنوب تهران در تاریخ ۱۴ شهریورماه سال ۱۳۹۶ با حضور معاون اول ریاست جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت‌.

آخرین وضعیت پروژه

در این راستا، محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای پروژه قمر بنی‌هاشم اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح اتصال تصفیه‌خانه های تهران به یکدیگر است که طبق آن خط انتقال ۲۰۰۰ دور تا دور شهر تهران اجرا شده و تصفیه‌خانه‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند. حسن این کار این است که به صورت همزمان همه تصفیه‌خانه‌ها در مدار قرار می‌گیرند. اگر هر تصفیه خانه به هر دلیلی از مدار خارج شد، سریعا تصفیه‌خانه دیگر وارد مدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه مذکور توضیح داد: تقریبا ۵۴ درصد این پروژه اجرا شده است و ظرف دو تا سه سال آینده کامل می‌شود.

اهداف اجرای طرح

بازنگری در ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب و تاسیسات برداشت از آبهای زیرزمینی به طوری که جوابگوی ورود منابع جدید از جمله سد ماملو و سرچشمه‌های هراز در شرق و افزایش منابع در غرب تا سقف ۶۳۳ میلیون متر مکعب در سال باشد، تقویت و اصلاح خطوط لوله آبرسانی و رینگ شهر تهران به گونه‌ای که جوابگوی نیاز آبرسانی این شهر در افق طرح و شهر پرند و سایر نقاط مصرف مانند اسلامشهر و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) باشد، رفع کمبود مخازن ذخیره و سرویس شرب شهر تهران، امکان تبدیل نحوه انتقال پمپاژ به ثقلی به مخازن ذخیره و سرویس و کاهش برق مصرفی و هزینه‌های پمپاژ بخشی از اهداف پروژه اعلام شده است.

همچنین امکان تعادل‌بخشی کیفی آب بین مناطق شمال و جنوب شهر تهران، امکان جابجایی بین خطوط آبرسانی آب خام به تصفیه‌خانه‌های شهر تهران در چارچوب تامین اهداف پدافند غیرعامل طرح و ایجاد تعدد مسیرهای انتقال آب خام برای تصفیه‌خانه‌های آب، امکان جابجایی بین خطوط آبرسانی به مخازن ذخیره و سرویس در چارچوب تامین اهداف پدافند غیرعامل (زلزله، تعمیرات، حملات و . . .) و ایجاد تعدد منابع آب برای این مخازن و کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی در چارچوب حفظ و صیانت از این منبع آب استراتژیک برای مواقع بحران و خشکسالی از دیگر اهداف اجرای طرح قمربنی هاشم محسوب می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار