برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران عملکرد مالی شهرداری تهران در چهارماهه جاری امسال را نقد کردند و احمد مسجد جامعی یکی از منتقدین گفت‌ که افزایش درآمدها در اداره شهر احساس نمی‌شود.
کد خبر: ۷۷۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶ 01 September 2019

افزایش درآمدها در اداره پایتخت احساس نمی‌شود

به گزارش تابناک تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران به گزارش «سید حسن رسولی»خزانه دار شورای شهر از حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران، طی چهار ماه نخست امسال گوش داده و برخی از اعضای شورای شهر به عملکرد شهرداری تهران نقدهایی داشتند.

«احمدمسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تحقق ۹۱ درصدی درآمدهای شهرداری تهران گفت که این تحقق در شهر احساس نمی شود.
وی با ابراز خرسندی از تحقق ۹۱ درصد درآمدهای شهرداری تهران گفت: این اتفاق بسیار خوبی است اما مشکل اینجاست که این درآمد به نسبت خوب، در شهر حس نمی‌شود و در پروژه‌های شهری پیشرفتی رخ نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه از خزانه دار شورای شهر بابت ارائه این گزارش تشکر می‌کنم افزود: این گزارش یک روند مثبت و صعودی را در ارائه گزارش‌های مالی شهرداری نشان می‌دهد اما سئوال اینجاست که ۹۱ درصد درآمد محقق شده در کجا هزینه می‌شود.
مسجدجامعی با بیان اینکه، گفته می‌شود بیشتر این درآمدها در بخش جاری هزینه شده است، عنوان کرد: وقتی به سطح بیش از ۹۰ درصد در تحقق درآمدها می‌رسیم انتظار این است که در پروژه‌ها نیز اتفاق جدیدی رخ دهد ولی عملا این پیشرفت را در شهر نمی‌بینیم.
وی با اشاره به تصویب و وضع عوارض جدید و افزایش تعرفه خدمات در شهر در این دوره از شورای اسلامی شهر تهران، افزود: زمان تصویب افزایش تعرفه‌ها دیدگاه این بود که کیفیت ارائه خدمات به شهروندان افزایش پیدا کند اما این تغییر در کیفیت اتفاق نیفتاده است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: خوشبختانه گزارش ارائه شده به قول آقای رسولی یک گزارش گرد نیست و نقاط مثبت و منفی را با هم دیده است، اما برای اینکه شفاف‌تر و کامل‌تر شود باید در موضوع درآمدها به صورت تفکیک شده گزارش ارائه شود که من به ویژه در زمینه افزایش تعرفه‌ها و کیفیت ارائه خدمات چنین تفکیکی ندیدم و معلوم نیست این درآمدها از کدام بخش دریافت عوارض یا فروش املاک است.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران ۲ سال است که گزارش عملکرد ارائه نکرده است، گفت: گزارش‌ها در حوزه مدیریت شهری یک گزارش واحد از سوی شورای شهر و شهرداری است، در واقع وقتی ما گزارش به عنوان شورا گزارش می‌دهیم گزارش مشترک با شهرداری است اما لازم است شهرداری نیز از روند اجرا گزارش دهد و این گزارش‌ها به صورت واحد و کامل‌تر ارائه شود.
مسجدجامعی عنوان کرد:‌ در دوره‌های گذشته گزارش‌های شهرداری ارائه می‌شد و از کمیسیون برنامه و بودجه شورا می‌خواهم ترتیبی اتخاذ کند که این گزارش‌های مشترک تهیه و ارائه شود.

 

لزوم ارائه گزارش سرمایه گذاری عمومی طی ماه های آینده
«مجید فراهانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کمبود بودجه شهرداری، به لزوم جذب سرمایه گذاری عمومی تاکید کرد.
فراهانی گفت: حدود ده درصد از درآمدهای شهرداری تا کنون محقق نشده است که اگر به همین شکل تا انتهای سال پیش برویم حدود ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب کسری خواهیم داشت.
عضو شورای شهر تهران افزود: بدیهی است کسری بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی از اجرای پروژه های عمرانی و پروژه های حمل و نقل عمومی کسر خواهد شد و این کمبود بودجه از هزینه‌های جاری و هزینه‌های مربوط به دستمزد پرداخت نخواهد شد.
وی تاکید کرد: به دلیل تورم حداقل ۲۰ درصدی و افزایش سرسام‌آور هزینه ها، هزینه های شهرداری نیز به شدت افزایش پیدا کرده است از این رو اگر می‌خواهیم به اهداف برنامه سوم و اجرای پروژه هایی مانند پروژه های عمرانی و حمل و نقل عمومی که در نظر گرفته‌ایم  برسیم،‌ با این وضعیت تحقق درآمدها ، قطعا انجام این پروژه ها قابل اجرا نخواهد بود.
فراهانی با بیان اینکه برای جبران کسری بودجه باید درآمدهای گذشته افزایش پیدا کند،‌ عنوان کرد: متاسفانه خبر ها حاکی از آن است که فشارهای زیادی در بخش شهرسازی وجود دارد و پیش بینی می شود در نیمه دوم با کاهش شدید درآمدهای شهرسازی روبرو باشیم.
وی یادآور شد: همچنین برای جبران کسری بودجه باید درآمدهای جدید پایدار ایجاد شود که متاسفانه از این درآمد ها خبری نیست و گزارشی در این رابطه وجود ندارد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: باید به بحث سرمایه‌گذاری تاکید بسیار بیشتری شود چرا که ما راهی به جز سرمایه‌گذاری عمومی و ایجاد مشارکت مردمی نداریم.
وی از خزانه دار شورای شهر خواست در گزارش ماه های آینده گزارشی از وضعیت سرمایه گذاری و جذب آن در شهر تهران ارائه شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد و هر لحظه ممکن است به دلیل مسئله تحریم ها و امنیت ملی و سایر مسائل که با آن روبرو است شوک های درآمدی جدید به درآمدهای شهر ایجاد شود.
فراهانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در آمد خاصی ندارد ، گفت: شهرداری چاه نفت ندارد و هر لحظه ممکن است به دلیل اتفاقی درآمدهای ناپایدار با شوک جدی مواجه شود.
وی تاکید کرد:‌ همان گونه که در برنامه سوم عنوان شد، باید ذخیره مدیریتی داشته باشیم تا در مواقع بحرانی بتوانیم به خوبی شهر را اداره کنیم و در کوتاه مدت حداقل هزینه های جاری شهر را بپردازیم.

دنبال کسب درآمد پایدار باشیم
«شهربانو امانی» عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت ایجاد درآمد پایدار در شهرتهران اظهار داشت:‌۶۹ درصد درآمدهای شهرداری درآمد ناپایدار است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در تغیر رویکرد و ایجاد درآمد پایدار کار زیربنایی انجام نداده ایم؛‌ گفت:‌به دنبال ایجاد درآمد از روش های نوین نیستیم و همچنان از روش های سنتی درآمد کسب می کنیم.

به گزارش تابناک تهران، سید حسن رسولی در گزارش خود از عملکرد  چهارماهه شهرداری تهران گفته بود که هزینه های جاری اداراتی مانند سازمان املاک و مستغلات، مرکز مطالعه و برنامه ریزی، اداره کل رفاه، اداره کل پشتیبانی، دفتر شهردار، روابط عمومی، پیام رسا، ایثارگران، سازمان بازرسی، اداره کل حراست، بسیج و یگان حفاظت، افزایش داشته است.
وی همچنین اظهار داشت که هزینه های جاری دفتر شهردار تهران طی چهار ماهه امسال ۱۳۳ درصد افزایش داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار