مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بیلان منفی حوزه مارون گفت: مخالفت شدید خود را با ساخت سد مارون ۲ اعلام کرده ایم.
کد خبر: ۷۷۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 27 August 2019

فرهاد ایزدجو در نخستین نشست خود با تشکل های مردم نهاد محیط زیست خوزستان در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز، اظهار داشت: بیلان مارون منفی است به این معنی که مصارف بیش از منابع آبی در این حوزه است و در صورت مصرف منابع آبی در بالادست این مشکل شدیدتر می شود.

وی با اعلام مخالفت شدید با ساخت سد مارون ۲ در چند مکاتبه با وزارت نیرو، افزود: اعتبار مطالعاتی این طرح نیز حذف شده است.

سد مارون۲ برای تامین آب اراضی ۲۰ هزار هکتار از دشت های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است.

 طرح‌های بی‌اعتبار

ایزدجو با اشاره به مشکل تامین اعتبار طرح های سازمان آب و برق در استان گفت: عملیات اجرایی سد مارد به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.

وی افزود: تامین اعتبار سد مارد از صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است اما هنوز محقق نشده است.

ایزدجو همچنین یکی دیگر از چالش های استان را کمبود اعتبار در حوزه ساماندهی رودخانه ها دانست و اظهار داشت: ساماندهی بازه های فرسایشی و لایروبی رودخانه های خوزستان، ۳۴ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد این در حالیست که همه اعتباری که امسال برای لایروبی و بازه های فرسایشی رودخانه های استان به این سازمان تخصیص داده شده، ۴۸۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه بازهای فرسایشی رودخانه های استان ۱۷۵ کیلومتر طول دارد، افزود: ۱۱ هزار میلیارد و ۱۱۰ میلیون ریال برای ساماندهی رودخانه ها مورد نیاز است.

به گفته وی این محدوده های فرسایشی در رودخانه ها که برای زمین های کشاورزی مشکلاتی ایجاد کرده شناسایی و اولویت بندی شده است.

ایزدجو با بیان اینکه لایروبی بازه های بحرانی با حجم ۳۰ میلیون متر مکعب نیز ۱۶ هزار و ۷۸۰ میلیون ریال اعتبار می خواهد، خاطرنشان کرد: لایروبی در مصب رودخانه های استان جزو اولویت ها بوده و امسال اجرایی می شود.

وی با تاکید بر نیاز به عزم ملی و منابع ملی و یا فاینانس خارجی برای ساماندهی رودخانه های خوزستان، افزود: کارگروهی با همکاری دانشگاه چمران برای شناسایی و اولویت بندی بازه های بحرانی در رودخانه های استان تشکیل شده است.

 اعتبار قطره چکانی برای خسرج

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به طرح های کنترل سیلاب در استان گفت: طرح کنترل سیلاب خسرج برای هدایت ۹۰۰ مترمکعب درثانیه از سیلاب کرخه به هورالعظیم و جلوگیری از ورود آن به دشت آزادگان جزو برنامه های این سازمان است، اما این طرح نیازمند چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که هنوز تامین نشده است.

وی افزود: مکاتبات و پیگیری هایی در سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و وزارت کشور برای تامین اعتبار طرح کنترل سیلاب کرخه صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

ایزدجو اضافه کرد: امسال از محل اعتبارات سازمان آب و برق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافته و قرار است استانداری نیز ۴۰۰ میلیارد ریال به آن تخصیص دهد.

وی ساماندهی «نهر مالح» را نیز نیازمند ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار و افزایش ظرفیت و اصلاح «نهر بحره» (۲ سیلاب بر طبیعی کارون) را نیازمند ۹۷۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد که هنوز موفق به تامین این اعتبارات نشده اند.

ایزدجو اظهار داشت: خروجی اضطراری هورالعظیم برای مدیریت سیلاب های شدید و هدایت آن به رودخانه کارون، نیاز به کانال سازی دارد که طراحی آن انجام شده است.

اعلام جرم علیه رستوران های ساحل کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق همچنین تصریح کرد: سازمان بازرسی علیه مجریان رستوران های ساحلی در اهواز اعلام جرم کرده و این پرونده در حال رسیدگی است.

وی گفت: ساخت و سازهای ساحل کارون در اهواز در شورای حفاظت و صیانت از بیت المال در حال بررسی است و تخریب یا ادامه کار آنها منوط به تصمیم این شوراست.

ایزدجو درباره خواسته فعالان محیط زیست برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه کارون در اهواز اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان مخالف هر گونه ساخت و ساز در بستر رودخانه هاست و از روز اول نیز با ساخت رستوران ها در ساحل کارون مخالفت کرده و علیه آنها شکایت کرده و مجوزی نیز برای آنها صادر نکرده است.

وی در توضیح مزایای این طرح ها گفت: برای طرح های گردشگری ساحل کارون سرمایه گذاری شده و هم اکنون این رستوران ها به محلی برای تفریح مردم اهواز و گردشگران تبدیل شده است، بنابراین تخریب و یا استفاده از این سازه ها نیاز به بررسی دارد.

ایزدجو ساخت و سازهای ساحل کارون در اهواز را در کاهش ظرفیت سیلابی این رودخانه بی تاثیر دانست و افزود: اثرات تخریبی و یا کاهش ظرفیت سیلابی رودخانه کارون توسط مشاور، مطالعه شده و به صورت رسمی اعلام شده که این سازه ها در افزایش تراز سطح آب و سیلاب در مقطع اهواز بی تاثیر است.

این اظهارات ایزدجو با واکنش فعالان محیط زیست حاضر در جلسه روبه رو شد و آنها خواستار اجرای قانون رودخانه و تخریب سازه های غیرمجاز در بستر کارون شدند.

ایزدجو در ادامه درباره مجوز سازمان آب و برق به طرح گردشگری تنگ تکاب در منطقه حفاظت شده خائیز اظهار داشت: متولی مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان تنها مسئول بررسی مصارف آب آن است بنابراین نمی تواند وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را در لغو مجوز و یا عدم صدور مجوز برعهده بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش یکی از اعضای انجمن ها در ساخت پارک در بستر رودخانه در اعلا در رامهرمز افزود: هیچ مجوزی در بستر رودخانه برای ساخت پارک صادر نمی شود و ساخت پارک در حریم نیز نیاز به بررسی دارد.

ایزدجو تاکید کرد: برداشت از معادن رودخانه ای در رامهرمز ممنوع شده و مجوزی صادر نمی شود به ویژه در مناطقی که امکان جایگزینی خاک وجود ندارد.

وی افزود: به رغم فشارها برای دریافت مجوز، تا کنون در مقابل صدور مجوز مقاومت کرده ایم.

 گتوندعلیا در انتظار تحول

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به زیر آب رفتن ۲ روستای دیگر در مسجدسلیمان در جریان آبگیری سد گتوند علیا گفت: انتقال بهره برداری سد گتوند به سازمان آب و برق خوزستان در حال پیگیری است، این فرآیند با توجه به بحث تضمین پیمانکار هنوز عملیاتی نشده است.

وی همچنین از راه اندازی قایق اورژانس برای روستاهای محاصره در دریاچه سد کارون ۳ خبر داد و گفت: پیمانکار و متولی بهره برداری از قایق های مستقر در این دریاچه تغییر کرده است.

ایزدجو با درباره مشکلات آب شرب در شمال شرق استان اظهار داشت: اگر چه در بخش های زیادی آب مورد نیاز شهرها و روستاها تامین شده اما در شمال شرق و شهرستان ایذه این طرح اجرا نشده است.

وی افزود: قسمت اعظم طرح آبرسانی غدیر اجرا شده و در حال حاضر آب آن از سد کرخه تامین می شود اما در درازمدت تامین آب از سد دز جزو برنامه هاست که در صورت تامین اعتبار ظرف ۲ سال آینده به اتمام می رسد.

 سیل بند در تعهد وزارت کشور

ایزدجو تصریح کرد: مطابق قانون ساخت و نگهداری و ترمیم سیل بندها جزو وظایف شهرداری ها، بخشداری ها و دهیاری هاست و وزارت نیرو در این زمینه مسئولیتی ندارد.

وی افزود: وزارت نیرو مسئول تامین حقابه و تعیین محدوده تالاب هاست اما وظیفه ای در مدیریت تالاب ها نیز ندارد، بر همین اساس جلوگیری از خروج آب هورها و تخلیه آن به دریا برعهده این سازمان نیست.

ایزدجو خاطرنشان کرد: در صورت طرح و بررسی نیازها و سرفصل های دوره های آموزشی در روستاها و جوامع محلی در کارگروه های مشترک با سازمان های مردم نهاد، این سازمان آمادگی پشتیبانی از این آموزش ها را دارد چرا که به این وسیله ارتباط موثرتری با مردم می توان برقرار کرد.

تفاهم نامه فراموش شده

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین از تفاهم نامه سازمان آب و برق با سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۹۴ در زمینه بهبود وضعیت زیست محیطی خوزستان، اظهار بی اطلاعی کرد و با اشاره به توضیحات معاون خود، درباره دلایل اجرایی نشدن این تفاهم نامه گفت: با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست تعهد خود را در فعال سازی کارگروه ها انجام نداده، این تفاهم نامه محقق نشده است.

وی هدف از برگزاری نشست با انجمن های زیست محیطی خوزستان را اجرای مکانیزمی برای استفاده از نظرات ذینفعان در بخش های آب شرب و کشاورزی عنوان کرد و افزود: به دنبال تقویت رابطه با جامعه و دخالت دادن نهادهای مردمی هستیم تا بتوانیم رضایت مردم را داشته باشیم.

ایزدجو افزود: نقدهایی به عملکرد سازمان آب و برق وجود دارد که امیدواریم با بحث درباره آنها در این نشست ها از نظرات اعضای تشکل های محیط زیست استفاده کنیم.

بر اساس گزارش سایت سازمان حفاظت محیط زیست همکاری بین سازمان های حفاظت محیط زیست کشور و سازمان آب و برق خوزستان  در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ در محل سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شد. این تفاهم نامه با هدف بهبود وضعیت محیط زیستی خوزستان و در ۸ ماده منعقد شد و از جمله مفاد این بود که  سازمان آب و برق خوزستان تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای تفاهم‌نامه با گستره اجرایی و قلمرو مکانی در محدوده مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران را برعهده و متعهد شد تا در تاسیس خانه محیط زیست، مدارس محیط زیستی و مدرسه طبیعت منابع مالی لازم را در اختیار نهاده و بدین‌ترتیب، به شکوفایی سرمایه اجتماعی خوزستان در حوزه محیط زیست کمک کند.

به دنبال برد- برد

معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان در این نشست با اشاره به حضور نمایندگان تشکل های مردم نهاد محیط زیستی از سراسر استان، گفت: اعتقاد داریم که در یک رابطه مثبت و برد- برد با فعالان محیط زیست می توانیم عملکردها را اصلاح کنیم.

حمیدرضا خدابخشی افزود: سازمان آب و برق در همه دوره ها سمن ها را پشتیبان خود می داند.

رئیس دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست از تشکیل یک کارگروه برای ساماندهی تالاب بامدژ خبر داد.

بتول یاقوت نژاد افزود: این کمیته در حال شناسایی زمین های کشاورزی مجاز و غیرمجاز و مالکیت این زمین هاست تا درباره آنها تصمیم گیری کند.

وی مهمترین مشکل تالاب بامدژ را تصرف اراضی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر در بخش زیادی از زمین های این تالاب کشاورزی می شود.

آلودگی آب زیرزمینی چهار شهر خوزستان با زباله

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه این نشست گفت: زباله های شهری در شهرهای اندیمشک، ایذه، مسجدسلیمان و گتوند باعث آلودگی آب های زیرزمینی شده است.

هوشنگ حسونی زاده این سازمان با تعیین سایت های پسماند در مناطقی که بر آب های زیرزمینی تاثیر منفی دارد، مخالف است و این مساله را به سازمان محیط زیست و مرکز بهداشت اعلام کرده و اراضی جایگزین نیز معرفی کرده است.

وی اضافه کرد: ۲ سال است که شهرداری اندیمشک برای دریافت مجوز در محلی که زباله های شهری در آن تخلیه می شود، اصرار می کند اما به دلیل تاثیر بر منابع آب زیرزمینی موافقتی صورت نگرفته است.

حسونی زاده همچنین گفت: طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه های استان با همکاری سازمان محیط زیست مطالعه شده و تمام منابع آلاینده، سهم هرکدام و اولویت ها در شورای عالی آب تصویب شده است.

وی تصریح کرد: این طرح در برنامه های پنجم و ششم توسعه به دلیل عدم تامین اعتبار پیشرفت آنچنانی نداشته است.

حسونی زاده با اشاره به پایش آلودگی رودخانه های استان گفت: بار آلودگی در منابع آبی بالاست و طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه ها باید به شکلی تامین اعتبار و اجرا شود.

به گفته وی اخطارهای لازم به عوامل آلاینده داده می شود اما اقدام قانونی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی اظهار داشت: طبق ادعای سازمان محیط زیست، تمام بیمارستان های استان تصفیه خانه فاضلاب راه اندازی کرده اند اما درباره نحوه کار و ساعاتی که از مدار خارج و یا تعطیل می شوند، اطلاعی در دست نداریم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار