کارشناس ارشد شیلات و متخصص پرورش آبزیان سی سخت گفت : پساب تصفیه خانه فاضلاب مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.
کد خبر: ۷۷۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹ 27 August 2019

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جانمایی پروژه تصفیه خانه فاضلاب سی سخت با ایجاد آلودگی موجب خسارات شدید، تعطیلی طرح ها، اشتغال زدایی، تهدید سلامت مردم و رکود در تولید می گردد که این روند در تعارض با شعار راهبردی تولید، اقتصاد مقاومتی و بهداشت عمومی است.
عدم رعایت مقررات در جانمایی پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهری سی سخت موجب نارضایتی اهالی روستاهای پایین دست و صاحبان مزارع پرورش ماهیان سردابی در این حوزه شده است.
در سال 96 طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری سی سخت در حالی با حضور نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا اجرایی شد که از بدو آغاز به کار این پروژه با اعتراضاتی از سوی اهالی روستاهای پایین دست و همچنین صاحبان مزارع پرورش ماهیان سردابی همراه بود.
عدم رعایت فاصله قانونی با منابع آب زیر زمینی و مزارع پرورش ماهیان سردآبی ، انتشار بوی نامطبوع در  ورودی شهر سی سخت به عنوان یکی از قطب های گردشگری و در نتیجه آسیب به صنعت توریسیم، خطر آلودگی آب شرب و کشاورزی ساكنين روستاهاي پایین دست و همچنین مجاورت با زمين هاي مرغوب كشاورزي و باغهاي انگور منطقه حسین آباد و روستاهای عباس آباد و بیاره از عمده ترین دلایل ابراز نگرانی اهالی است.
مهندس محمد فرهادی کارشناس ارشد شیلات و متخصص تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در حوزه شهرستان دنا با ابراز ناراحتی از عواقب زیست محیطی و تأثیر نامطلوب احداث پروژه تصفیه خانه آب و فاضلاب شهری سی سخت، گفت:  در سال ۸۹ موفق به کسب مجوز ساخت مزرعه تکثیر ماهی سردابی شدیم که در سال ۹۳ و در هفته دولت توسط مسئولین استانداری و همراهی نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا به عنوان یکی از پروژه های مهم این شهرستان در عرصه تامین نیازهای مردم افتتاح شد.
وی با اشاره به مشخصات و ظرفیت  این مزرعه پرورش ماهی که در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولیدِ مد نظر رهبری نظام موثر بوده، اظهار داشت: ظرفیت تولید این مزرعه سالانه 2 و نیم میلیون بچه ماهی است که با استفاده از دانش فنی و علمی سالانه علاوه بر تأمین بچه ماهی مورد نیاز مزارع پرورش ماهی استان ، سایر استانهای همجوار را نیز پوشش می دهد.
این کارشناس ارشد شیلات و متخصص تکثیر و پرورش آبزیان در ادامه با اشاره میزان اشتغالزایی این مزرعه پرورش ماهی گفت: در حال حاضر تعداد 4 نفر به صورت مستقیم در این مزرعه مشغول به کار هستند که در صورت افتتاح طرح تصفیه خانه فاضلاب شهری سی سخت شغل خود را از دست می دهند و از این حیث با راهبردهای کلان نظام مغایرت دارد.

فرهادی با اشاره به خطرات زیست محیطی پروژه آب و فاضلاب شهری سی سخت برای مزارع پرورش ماهی و ساکنین روستاهای پایین دست این طرح اظهار داشت:  متأسفانه در سال 96 اداره آب و فاضلاب شهر سی سخت بدون در نظر گرفتن مشکل بیماری های مشترک باکتریایی بین انسان و ماهی در فاصله کمتر از ۱۰۰ متری این مزرعه اقدام به ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری نموده بگونه ای که خروجی پساب تصفیه خانه در فاصله ۱۰ متری مزرعه ساخته شده که این موضوع نیز در بازدید ناظر امور بهداشتی و دامپزشکی  مورد تأکید قرار گرفته و در نتیجه علاوه بر اشتغال زدایی، خساراتی را متوجه مجریان با تعطیلی طرح ها می نماید که در تعارض با سیاست دولت است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تولید و عرضه بچه ماهی باید در شرایط کاملًا بهداشتی و قرنطینه صورت گرفته و هر گونه عامل بیماری زا موجب خسارت بسیار سنگین و جبران ناپذیر می شود، عدم رعایت فاصله مجاز بهداشتی که طبق دستورالعمل بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور باید حداقل ۵۰۰ متر با نزدیکترین منبع آلودگی باشد، امکان لغو مجوز مزرعه و یا عدم تمدید آن وجود دارد که در این صورت ماحصل تلاش 9 ساله بنده و همکارانم در این مزرعه پرورش ماهی از بین می رود.
وی با تصریح به فراهم شدن تعطیلی پروژه ای که در سال 93 افتتاح شده تاکید کرد: تعطیلی چنین پروژه هایی که تامین کننده نیازهای مردم در بازارهای داخلی ، سیاست اشتغال زایی دولت و راهبرد کلان نظام در بحث تولید و اقتصاد مقاومتی است به خیر و صلاح دولت نیست و خواهان تجدید نظر هستیم.
فرهادی با ابراز تأسف از بی اثر ماندن اعتراضات حضوری و کتبی خود و اهالی روستاهای همجوار در خصوص تجدید نظر در اجرای پروژه آب و فاضلاب شهری سی سخت ، ادامه داد:  علی رغم نامه نگاری های مختلف تحت معارضات اجتماعی جهت عدم اجرای این پروژه در محل کنونی  با استانداری ، فرمانداری ،  شورای شهر و همچنین هشدار کتبی مدیریت شیلات استان به اداره آب و فاضلاب نسبت به عواقب اجرای پروژه، بنا به دلایلی تاکنون شاهد هیچگونه تغییر موضع و چاره اندیشی در این زمینه نبوده ایم.
وی تصریح کرد: به دلیل عدم رعایت فاصله قانونی این طرح، خروجی پساب به رودخانه و چشمه های اطراف وارد شده و با توجه به استقرار تعداد زیادی مزارع ماهیان سردآبی و زمین های کشاورزی پایین دست مانند روستای کریک، محصولی با کیفیت خروجی پساب فاضلاب سرویس های بهداشتی شهر سی سخت تولید و فاجعه بار  خواهد شد.
وی در پایان تاکید کرد: شایسته بود که پروژه های دولت در تعارض با منافع مردم، بهداشت عمومی و سیاست های راهبردی خویش نباشد و این مصداق یک بام و دو هواست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
خدا به داد مردم سیسخت برسه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار