با تعمير و راه‌اندازی چاه شماره 30
رییس مهندسی‌ بهره‌برداری شركت نفت و گاز آغاجاری گفت: با تعمير و راه‌اندازی چاه شماره -30 توليد از "سازند پابده" ميدان آغاجاری آغاز شد.
کد خبر: ۷۷۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱ 26 August 2019

علی همراه پور با اعلام این خبر اظهار کرد: چاه شماره-30 آغاجاری با انجام اقدامات اصلاحی مناسب مخزنی و درون چاهی، اجرای اصلاحيه‌های استانداردسازی ادوات و اتصالات سرچاهی با همت كارشناسان اداره مهندسی توليد شركت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با دبی 500 بشكه در روز راه‌اندازی و در مدار توليد قرار گرفت.

وی افزود: اين چاه در سال 1335 با هدف توليد نفت از گروه بنگستان، حفاری و به دليل عدم پتانسيل توليد از اين گروه با انجام اقدامات اصلاحی تا سال 1349 از سازند آسماری توليد داشته و از آن سال به دليل توليد گاز اضافی و غير صيانتی بودن برداشت، بسته و به عنوان چاه مشاهده‌ای گاز – نفت مورد استفاده قرار گرفت.

رییس مهندسی بهره‌برداری شركت نفت و گاز آغاجاری تصریح کرد: مجددا در سال 1351 با هدف بررسی امكان توليد از سازند پابده، این چاه تعمير شد اما به دليل افت فشار درون چاهی توليد از آن ميسر نشد. با توجه به اهميت توليد از سازند پابده مجددا بررسی‌های لازم جهت توليدی شدن چاه صورت گرفت و در سال 1396 تحت تعمير با دكل قرار گرفت.

همراه پور عنوان کرد: با اتمام تعمير چاه، با توجه به نوع تاج چاه و عدم امكان تزريق گاز فرازآوری و در راستای ايمن سازی و بهينه‌سازی توليد، تعويض تاج با استفاده از توان و امكانات داخلی در دستور كار قرار گرفت و با برنامه‌ريزی دقيق و نظارت كارشناسان مهندسی توليد و تلاش شبانه‌روزی ادارات زیر مجموعه، در كمتر از 3 روز تعميرات تاج چاه بدون صرف هزينه حضور مجدد دكل انجام شد.

وی با تاكيد بر سياست توليد ايمن از چاه مجموع هزينه‌های معمول ( شامل حضور دكل تعميراتی و ... ) را بيش از 600 ميليارد ريال اعلام کرد و گفت: با همت نيروهای اين شركت و تلاش انجام گرفته این طرح با هزينه‌ای كمتر از 200 ميليون ريال به اجرا رسيده است.
همراه پور بيان کرد: پس از آماده سازی خطوط لوله جريانی و گاز فرازآوری، بر اساس برنامه‌ريزی انجام‌شده توسط مهندسی توليد اين شركت و هماهنگی با ادارات داخلی و شركت ملی مناطق نفتخيز جنوب و پس از اخذ مجوزهای لازم، با استفاده از تفكيک‌گر سيار و انجام عمليات انگيزشی، ناحيه توليدی در سازند پابده چاه با استفاده از گاز فرازآوری به واحد بهره‌برداری شماره - 5 آغاجاری راه‌اندازی و پس از حدود 40 سال در مدار توليد قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به اهميت موضوع و استفاده از امكانات داخلی و با برنامه‌ريزی‌های صورت گرفته و نظارت دقيق بر اجرای اين عمليات، سود و صرفه حاصل از راه‌اندازي اين چاه بالغ بر 1500 ميليارد ريال است. این کار با توجه به نامگذاری سال رونق توليد توسط مقام معظم رهبري، اقدام بسيار ارزشمندی در اين زمينه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار