لیگ برتر فوتبال ایران با نزدیک 450 بازیکن و 16 مربی و تعداد زیادی داور و عوامل یک جامعه کوچک به حساب می آید که در این جامعه آدم ها در مجموعه های کوچک و بزرگ مختلفی قرارگرفته و هرکس ممکن است نقش و کاراکتر خاصی را آگاهانه یا ناخودآگاه انتخاب کند. در اینجا سعی داریم یک دسته بندی تازه و متفاوتی را از این جامعه کوچک اما خبرساز ساخته و به آن بپردازیم هرچند این دسته بندی ها بیشتر جنبه ژورنالیستی دارند.
کد خبر: ۷۷۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 22 August 2019

بعد از مدتی تاخیر سرانجام سوت آغاز لیگ برتر فوتبال ایران در نوزدهمین دوره از فردا پنجشنبه در شهرهای مختلف ایران به صدا در می آید.
خرافاتی: ...

خرافاتی های لیگ نوزدهم چه کسانی هستند؟ احتمالا در این دوره از رقابت ها هم مربیان و بازیکنانی هستند که می توانند در مجموعه خرافاتی ها جای بگیرند. البته که دامنه خرافات گسترده است و شدت و ضعف دارد. برخی ممکن است به یک کت یا یک کفش یا لباس دلبستگی خرافاتی داشته باشند و ممکن است برخی هم مثل گذشته به اعمال جدی تری دست بزنند.

 گلادیاتور: شجاع

شجاع خلیل زاده مدافع پرسپولیس بازی گلادیاتوری را از پیش فصل شروع کرده و در دوبازی این تیم به خاطر خطا و اعتراض به داور اخراج شد. او فصل گذشته در مجموع 11 بار از داوران کارت زرد گرفت. مدافع شماره 3 پرسپولیس هرچقدر که سطح کیفی و توان بدنی اش بالاتر می رود خشونت و رفتارهای خطرناکش در زمین بیشتر می شود.

 مستحکم: سیدجلال

پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر ایران فصل گذشته هفتمین جام قهرمانی اش را هم در حالی بالای سربرد که پرسپولیس بازهم در خط دفاعی و گل های خورده عملکردی فوق العاده داشت. او در پیش فصل دچار مصدومیت شد و چند بازی تدارکاتی را از دست داد اما به نظر می رسد لیگ نوزدهم را نیز با بازوبند کاپیتانی و در ترکیب اصلی آغاز کند.

 

شگفتی ساز: نکونام

جوادنکونام بعد از نیم فصل حضور در نساجی ، هدایت تیم فولادخوزستان را در لیگ نوزدهم به عهده گرفت و چهره این تیم را دگرگون کرد. در حالی که فولاد در بازار دنبال خریدهای گران و ستاره ها نرفت نسبت به موفقیت این تیم تردید وجود داشت اما عملکرد نکونام و فولاد در بازی های تدارکاتی فوق العاده بود؛ بدون باخت و تنها با یک گل خورده.

 

 

گرانقیمت: علیرضا بیرانوند

کمتر کسی فکر می کرد که علیرضابیرانوند بعد از درخشش در سه تورنمنت مهم جام جهانی، جام ملت های آسیا و لیگ قهرمانان آسیا و با وجود پیشنهاداتی که داشت بازهم در پرسپولیس بماند اما او که با این تیم قرارداد داشت به پیشنهاد تیم های خارجی پاسخ منفی داد؛ البته که ماندن او باعث شد تا لقب گرانترین بازیکن لیگ نوزدهم را به خود اختصاص دهد.

 

 

خشن: علیرضا فغانی

علیرضا فغانی در حال حاضر در فوتبال ایران یک برند به حساب می آید. او داوری با تجربه و با اعتماد به نفس بالا و البته بدون رحم و شفقت است. ستاره داوری ایران و آسیا فصل گذشته 17 مسابقه لیگ برتر را سوت زد و 55 کارت زرد از جیبش خارج کرد. او سه پنالتی هم در مجموع گرفت.

 

 

رمز آلود: علیرضا منصوریان

ذوب آهن علیرضا منصوریان رمزآلودترین تیم لیگ نوزدهم است. آن ها از بهمن ماه سال گذشته همراه منصوریان به اوج رسیدند و در نیم فصل هم علاوه بر بازگشت سه ستاره سرباز بازیکنان خوبی جذب کردند. هرچند از آسیا حذف شدند اما تیم منصوریان با توجه به بازیکنان و سبک کاری او تیمی سرسخت و غیرقابل پیش بینی در این دوره است.

 

 

معترض : وریا غفوری

مدافع راست استقلال فصل گذشته یکی از بهترین های لیگ برتر و تیمش بود. او در گرمای مسابقات فصل گذشته با پست اینستاگرامی اش در پاسخ به وزیرامورخارجه خبرساز شد و چهره یک معترض اجتماعی را در فوتبال ایران گرفت. وریا غفوری بعد از این اعتراض اینستاگرامی حالا با محبوبیت ویژه ای بازوبند استقلال را می بندد.

 

 

سریع: مهدی قائدی

مهدی قائدی در لیگ هفدهم به عنوان پدیده فوتبال ایران به استقلال آمد اما اتفاقات و حواشی و همچنین نتایج استقلال باعث شد تا او عملا در لیگ هجدهم نتواند به آن چه که انتظار می رفت برسد. استراماچونی اما به این بازیکن تکنیکی و ریزنقش اعتقاد ویژه ای دارد و روی او در خط حمله اش حساب کرده است. قائدی در میان مهاجمان لیگ برتر امسال سرعتی ترین آن ها هم هست.

 

 

کهنه کار: وینکو و دنیزلی

درمیان مربیان حاضر در لیگ برتر دو مربی خارجی در میان کهنه کارترین ها قرار دارند. وینکوبگوویچ از اولین دوره و با تیم فولاد در لیگ برتر حضور پیدا کرد و مصطفی دنیزلی نیز از لیگ چهارم پا به مسابقات گذاشت. این دو مربی در کنار امیرقلعه نویی قدیمی ترین مربیان لیگ برتر امسال هستند و به اندازه مربیان ایرانی لیگ برتر را می شناسند.

 

 

خستگی ناپذیر: کالدرون

مرد آرژانتینی از همان روزی که قراردادش را با پرسپولیس امضا کرد کارش شروع شد. او بی وقفه و خستگی ناپذیر از صبح تا شب تلاش کرد تا اجازه ندهد انرژی و انگیزه تیمی که سه عنوان قهرمانی متوالی دارد پایین بیاید. او با آن جثه ریز و چهره آفتاب سوخته و دور از خودآرایی الگوی یک مرد پرتلاش است. کالدرون در تمام تمرینات تیمش مداوم حضور داشت.

 

 

با انگیزه: رحمتی و سروش

جدایی مهدی رحمتی از استقلال اگر اولین شوک نقل و انتقالاتی لیگ برتری باشد ، جدایی سروش رفیعی از پرسپولیس دومین شوک بزرگ این فصل بود. جالب است که این دو دوست صمیمی که سال ها در تیم های رقیب هم بازی می کردند سرانجام در مشهد و تیم شهرخودرو همتیمی شدند. هردو بازیکن باانگیزه ترین بازیکنان این فصل هستند که می خواهند توانایی هایشان را به تیم های سابقشان نشان دهند.

 

 

متعصب: نساجی

نساجی هرچقدر هم که مشکل مالی و مدیریتی داشته باشد اما یک امتیاز بزرگ و ویژه دارد و آن تماشاگران متعصب قائمشهری هستند. آن ها فصل گذشته در وطنی فقط یک بار و در اولین بازی لیگ برابر ذوب آهن شکست خوردند و در چهارده بازی دیگر از تمام حریفان امتیاز گرفتند. آن ها امسال هم با اتکا به تماشاگران متعصب و ورزشگاه نو نوار وطنی تیم خطرناکی هستند.

 

 

تازه کار: ابراهیم صادقی

مرد متعصب و وفادار که هفده سال در تیم سایپا بازی کرده بود بعد از جدایی جنجال برانگیز علی دایی روی نیمکت این تیم نشست تا اولین تجربه سرمربیگری اش را با تیم محبوبش انجام بدهد. او بی تردید نارنجی ترین مرد حاضر در لیگ برتر است و هیچکسی به اندازه صادقی فضای این تیم را نمی شناسد.

 

 

جذاب: استراماچونی

می توان گفت تقریبا تمام علاقمندان به فوتبال در انتظار اولین بازی استقلال هستند تا آندره آ استراماچونی را سرانجام کنار زمین و روی نیمکت استقلال ببینند. مرد جذاب و اخموی ایتالیایی از زمانی که به ایران آمده با هیچکسی صحبت نکرده و تمام تمرکزش روی کار بوده است اما او با شروع لیگ لاجرم به عنوان یکی از عوامل جذابیت مسابقات در کانون توجهات قرار خواهد گرفت.

 

 

کارگردان: دژاگه و حدادی فر

 

در دوره ای که بازیکنان بازیساز در فوتبال ایران به کمترین حد ممکن رسیده اند دو تیم تراکتور و ذوب آهن از دو کارگردان و بازیگردان کلاسیک در خط میانی شان استفاده می کنند. اشکان دژاگه کارگردان و طراح اصلی حرکات تراکتور و قاسم حدادی فر نیز مغز متفکر ذوب آهن در لیگ نوزدهم هستند.

 

 

 

انتقام جو: قلعه نویی

امیرقلعه نویی امسال بیشتر از هر فرد دیگری در لیگ نوزدهم انگیزه دارد. او فصل قبل تا آستانه کسب دو جام رفت اما در نهایت به دو نایب قهرمانی رسید آن هم در حالی که هنوز نسبت به نتایج و داوری های فصل قبل اعتراض دارد. او در هفته هاو بازی های پایانی لیگ و جام حذفی در ورزشگاه هم مورد هجوم لفظی قرار گرفت؛ ژنرال امسال با انگیزه انتقام می آید.

 

 

ثروتمند: زنوزی و حمیداوی

 

مالک تراکتور در این فصل از رقابت ها هم با وضع مالی خوبش توانست تیمی پرستاره را ببندد. زنوزی علاوه بر جذب دنیزلی و حفظ دژاگه و دیگر ستاره ها تیمی برای قهرمانی بسته است.او ممکن است تا پایان نقل و انتقالات بازهم ستاره دیگری را جذب کند. اما پدیده هم که در این فصل کاملا به شهرخودرو واگذار شد یکی دیگر از تیم های خصوصی و متمول این فصل است . آن ها مهدی رحمتی و سروش رفیعی را گرفتند و ممکن است یک خرید مهم دیگر هم داشته باشند.

 

 

مرتفع: دیاباته و کی روش

 

دو مهاجم خارجی تیم های استقلال و سپاهان با 195 سانتیمتر از بلندقدترین بازیکنان حاضر در لیگ برتر هستند. استنلی کی روش مهاجم نوک سپاهان فصل گذشته عنوان آقای گلی رقابت ها را به دست آورد و در این فصل هم با یک قرارداد خوب با سپاهان تمدید کرد. شیخ دیاباته اما یکی از سرشناس ترین بازیکنانی است که به لیگ ایران آمده است؛این دو مهاجم با نزدیک دو متر قد خطرناکترین تمام کننده های لیگ نوزدهم هستند.

ورزش3

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار