مدیرکل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان گفت: نگرانی های موجود در حال حاضر، پارکینگ در شلمچه و آب مورد نیاز برای شستشو در چذابه هستند.
کد خبر: ۷۷۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 22 August 2019

کوروش مودت ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ستاد اربعین حسینی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر برای تأمین آب خرمشهر ۹۰ هزار مترمکعب روزانه نیاز داریم ولی فقط ۶۰ هزار مترمکعب آب از غدیر به شهر می دهند و ۲۰ هزارتای مابقی را از رودخانه دریافت و به آن اضافه می کنیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این کمبود آب در نهایت برای ایام اربعین که حضور زائران در مرز افزایش دارد، منجر به افت فشار آب در شلمچه می شود.

فرماندار خرمشهر با اشاره به لزوم استقرار تانکر آبرسان در مرز شلمچه تصریح کرد: آب شیرین کُن، آب تصفیه یا معدنی نیز باید به صورت لیوانی با دستگاه تأمین شود.

مودت گفت: ۳۰ هکتار فضا برای افزایش پارکینگ شلمچه وجود دارد و حتی اگر در حد ۱۰ هکتار محقق شود هم خوب است.

وی ادامه داد :مبحث بعدی افزایش ظرفیت پارکینگ ها است ولی تاکنون کار شروع نشده و شاهد هیچ افزایشی در سطح پارکینگ شلمچه نبوده ایم؛ برای این مورد با وجود تأمین اعتبار توسط راه و شهرسازی ولی عملیات اجرایی شروع نشده است.

فرماندار خرمشهر بیان کرد: در زمینه برق مشکلی نداریم و افزایش ولتاژ انجام شده ولی امیدوارم که توزیع برق استان نیز کمک های بیشتری را برای تأمین کابل احتمالی داشته باشد.

مودت در پایان با اشاره به لزوم استقرار دستگاه مه پاش در مرز شلمچه گفت: سایه بان از نقطه پایانه تا نقطه صفر مرزی ۱۰۰ متر است که مقرر شده تا راهداری این کار را انجام دهد؛ در این نقطه همچنین سرویس بهداشتی هم نیست و قرار بود بین ۱۰ تا ۲۰ چشمه سیار مستقر کنند.

مدیر کل امنیتی، انتظامی و امور مرزی استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: ۵۹ روز مانده به اربعین و طی این روزها باید کارها با جدیت ادامه داشته باشد و هرچه سریعتر به نتیجه برسند زیرا در هنگام برگزاری همایش پیاده روی اربعین حسینی زمانی برای انجام اقدامات مربوط به حوزه زیرساخت ها نمی ماند.

رضا نجاتی با اشاره به لغو روادید میان ایران و عراق تصریح کرد: پیش بینی می شود به خاطر حذف روادید تعداد زائران حسینی افزایش چشمگیری داشته باشد از این رو بیشترین نگرانی ما مساله پارکینگ در شلمچه و آب مورد نیاز برای شستشو در مرز چذابه است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان نیز گفت:  به دستور استاندار خوزستان بنا شد از محل سرویس بهداشتی هایی که در سیل فروردین ۹۸ برای مناطق سیل زده تامین شد در مرز چذابه و شلمچه استفاده شود.

شهاب صدیقی بیان کرد: البته میزان موجودی سرویس بهداشتی با توجه به نیاز ما به این موضوع در مرز نگران کننده است چراکه سرویس بهداشتی قابل تامین ۲۸۴ چشمه و ۹۴ دوش حمام است در حالی که میزان نیاز ما ۶۰۰ چشمه است.

 وی گفت: برای برطرف کردن نیازهای اربعین حسینی نسبت به داشته های استانی خیلی نمی‌توانیم حساب کنیم و ضرورت دارد که در این موضوع تجدید نظر کنیم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم حضور استان های معین در مرزها بیان کرد: وظایف در راستای انجام خدمات شهری توسط شهرداری‌های استان، شهرداری اهواز  و شهرداری تهران از مسیر مواکب تا مرز عراق برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی شده است.

رئیس کمیته مشارکت های مردمی و اسکان ستاد اربعین مستقر در مرز شلمچه در این نشست گفت: در سال گذشته علاوه بر تردد بیش از ۷۰۰ هزار نفر زائران اربعین حسینی بیش از ۳۰۰ هزار نفر برای همراهی زائران و یا برای بازدید در مرز شلمچه حضور یافتند و امسال نیز پیش بینی می شود ۲ میلیون نفر زائر از مرز شلمچه تردد کنند.

مکی یازع شمار مواکب اربعین حسینی در مرز شلمچه را ۴۰۰ موکب بیان کرد و گفت: از این تعداد ۱۲۰ موکب از آبادان و ۱۲۰ موکب از خرمشهر و مابقی از استان ها و شهرهای معین می باشند.

وی تامین امکانات لازم برای خدمات رسانی به زائران را لازم و ضروری دانست و گفت: در برنامه امسال برای راهنمایی زائران سامانه اطلاع رسانی تهیه شده و به زودی مخابرات برای راهنمایی زائران مسیرها و امکانات را اطلاع رسانی می‌کند.

یازع افزود: به تمام مواکب اعلام شده که از ۱۵ مهرماه در مرز شلمچه مستقر شوند.

وی از حرکت کاروان زائران پیاده خراسان رضوی خبر داد و گفت:  حرکت یکهزار نفر زائران پیاده خراسان رضوی آغاز شده و تا یک ماه دیگر به مرز شلمچه می رسند و لازم است از این کاروان استقبال شود.

محمد طاهری  معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری آبادان گفت: انتظار می‌رود شهرداری آبادان از مسیر ورودی آبادان تا میدان فرودگاه نسبت به خدمات رسانی و راهنمایی زائران اربعین حسینی تلاش کند.

وی راه اندازی سامانه ویژه اطلاع رسانی زائران را ضروری خواند و گفت: تهیه لباس فرم برای خادمان زائران اربعین حسینی از سوی دستگاههای اجرایی لازم و ضروری است.

طاهری صدور کارت تردد افراد و خودروهای خدماتی را مهم بیان کرد و گفت: واگذاری کار به مردم و تشکیل کمیته مردمی می تواند در تسهیل روند خدمات رسانی به زائران موثر واقع شود لذا افرادی که به صورت افتخاری تمایل به خدمت رسانی به زائران دارند را شناسایی و کارت شناسایی تردد برای آنها صادر می‌شود .

وی استقرار فوریت های پزشکی و هلال احمر در مرز شلمچه را از دیگر موارد مهم اعلام کرد و گفت: استقرار فوریت های پزشکی و درمانگاه برای خدمات رسانی درمانی به زائران در مرز شلمچه به صورت شبانه روز لازم است.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری آبادان نیز تامین امنیت زائران اربعین حسینی در سال گذشته را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته با همکاری ارگان ها برنامه تامین امنیت زائران با پایش امنیتی برقرار شد که خوشبختانه هیچ اتفاقی برای زائران رخ نداد.

 بیژن ربیعی افزود: در سال گذشته مشکلاتی در حوزه تامین و پشتیبانی امکانات از جمله تامین خودرو برای اعضای ستاد و دیگر موارد در این حوزه وجود داشت و امید است امسال مشکلات پشتیبانی و زیرساختی اربعین حسینی را مرتفع کنیم.

وی گفت: همه ما معتقدیم که هر قدر بتوانیم این گفتمان اربعین را در سطح کشور و خارج از مرزها در عرصه بین الملل اشاعه دهیم حاصل آن صلح و امنیت و آرامش در سطح جهان خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار