۱۲ صیاد به جرم صید ماهی با استفاده از دستگاه الکتروشوکر برقی در تالاب بین المللی شادگان دستگیر و پرونده تخلف آنها در دادسرای این شهرستان تشکیل شد.
کد خبر: ۷۷۳۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹ 21 August 2019

رضا کیانی راد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این صیادان متخلف با استفاده از الکتروشوکر به صید غیرمجاز ده‌ها هزار قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان کرده بودند.

وی افزود: افراد سودجو به جای استفاده از تور و دیگر وسایل مجاز ، برای سهولت در صید از شوک الکتریکی و شوکر برقی استفاده می‌کنند که این روش غیرقانونی علاوه بر تلف شدن گسترده آبزیان منجر به از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای بسیاری از صیادان قانونمند و کاهش درآمد صیادان محلی شده است.

دادستان شادگان تصریح کرد: صیادان متخلف با روش الکتروشوک روزانه ده هزار قطعه ماهی را تلف می کنند لذا مدعی العموم به منظور حفاظت از گونه های آبزیان به ویژه ماهیان وارد عمل شده و علاوه بر دستگیری ۱۲ صیاد متخلف ، ادوات غیرمجاز آن‌ها را نیز کشف و ضبط کرد.

وی به تخریب صورت گرفته از سوی برخی افراد متخلف در تالاب شادگان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که تالاب بین المللی شادگان پس از سالها خشکسالی سیراب شده و زندگی دوباره‌ای برای زیست بوم تالاب ایجاد شده است برخی افراد سودجو با باز کردن خروجی آب تالاب‌ اقدام به خشک کردن تالاب شادگان می‌کنند تا به صید پرندگان کمیابی که در تالاب زندگی می کنند اقدام نمایند.

وی افزود: با ورود به موقع دستگاه قضایی دستور لازم برای جلوگیری از تخلیه آب تالاب شادگان صادر شده تا با بتن ریزی جلوی خروج آب از تالاب گرفته شود ضمن اینکه  کارگروهی دراین رابطه تشکیل شده است و با هرگونه قصور احتمالی در این رابطه برخورد قاطع قضایی خواهد شد.

تالاب بین المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است. این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.  

این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.  

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.  

تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.  

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار