رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اظهارات نقوی حسینی در مورد مذاکره با آمریکا/واکنش مشاور ظریف به خرید جزیره گرینلند توسط ترامپ/واکنش عارف به حواشی این روز‌های جبهه اصلاحات و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۲ 22 August 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

۳۰۰ مسئول برای آزادی یک قاچاقچی حرفه‌ای تریاک با پلیس تماس گرفتند

حسن نوروزی در «سلسه نشست دوشنبه‌های گام دوم انقلاب» اظهار کرد: مهمترین کار جهادی در کشور، شخصیت‌سازی و شخصیت‌شناسی برای مسئولین است. در کمیسیون قضایی مجلس، اقدامات مهمی تاکنون انجام داده ایم و در این راستا حذف اعدام از قانون قاچاق مواد مخدر کلید خورد. وی افزود: چندی پیش، یکی از قاچاقچیان بزرگ کشور با بیش از ۲۰ کیلوگرم تریاک دستگیر شد و حدود ۳۰۰ تن از مسئولین برای آزادی وی تماس گرفتند. این در حالی است که در برخی مواقع، جوانان را با چندین گرم مواد مخدر اعدام می‌کنیم. موضوع حذف اعدام از این قانون را در زمان رئیس پیشین قوه قضائیه، به ایشان اعلام کردیم، اما این قانون را اجرا نکردند./آنا

مردم به گروه‌های سیاسیِ امتیاز‌خواه اعتماد ندارند

محمدغرضی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: مهم این است که ملت در هر شرایطی پشت کشور هستند و سلب اعتماد مردم از گروه‌های سیاسیِ امتیاز‌خواه، خللی به تعصب‌شان بر نظام و کشور وارد نمی‌کند. به همین دلیل معتقدم انتخابات پیش روی، باز هم شاهد و ناظر حضور پرشور مردم خواهد بود. کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به خبر‌هایی که این روز‌ها درباره اختلاس و... منتشر می‌شود، گفت: اصلاً مردم به خاطر بی‌اعتمادی به سیستم اداری، سیستم قانون‌گذاری و مدیریت کشور، گروه‌ها و احزاب را رها کرده‌اند. در واقع گرفتاری اصلی آقای روحانی این است که آمده، سِمتی گرفته و برای کشور و ریاست دولت گرفتاری به وجود آورده است. در دهه ۶۰ حتی پای یک تن از اعضای وزارتخانه‌های مخابرات، نیرو و نفت به دادگاه کشیده و یک حکم قضایی هم علیه مدیران آن دوره صادر نشد. می‌خواهم بگویم مدیریت کشور به نظام وفا ندارد که کارهایشان هم با حمایت جریان‌های سیاسی است. در یکی از دادگاه‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شد، یک جوان ۲۷ ساله ۱۵ تا حکم مدیرعاملی و عضویت در هیأت‌مدیره و... داشت. این نشان می‌دهد جریان‌های سیاسی پشت چنین آدم‌هایی هستند و پشت مدیریت، فساد را به جامعه تزریق می‌کنند. /اعتماد

ابهاماتی درباره قتل فروهر‌ها و انفجار حرم امام رضا وجود دارد

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس: موضوع کسانی که به عنوان قاتل شهدای هسته‌ای به جامعه معرفی شدند و مدتی نیز و از روی اجبار اعترافاتی را مطرح کردند و بعد هم آزاد شدند، می‌تواند درسی برای همگان باشد، ولی به هرحال دولت و وزیر اطلاعات سابق (حیدر مصلحی) حتما باید پاسخگوی این موارد باشند. در موضوع انفجار در حرم امام رضا (ع) در سال ۷۳ نیز ابهاماتی مطرح و لازم است درباره آن روشنگری صورت بگیرد. در موضوع قتل‌های زنجیره‌ای نیز چنین اتفاقاتی افتاد، آنجا هم می‌گفتند ما برای اینکه دگراندیشان و روشنفکران را بترسانیم، چند نفر از آن‌ها را از بین می‌بریم. /اعتماد

ایجاد دوقطبی سپاه-وزارت امورخارجه، القای بدخواهان نظام است

محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در مورد شائبه ایجاد دوقطبی میان وزارت امور خارجه و سپاه در کشور، گفت: معتقدم میان سپاه و وزارت امور خارجه در کشور دوقطبی ایجاد نشده و شاید این تلقی برخی از بدخواهان نظام و انقلاب باشد. او ادامه داد: جلسات تعامل و هماهنگی موثر میان دیپلمات‌ها به عنوان ستاد و نظامیان به صف، باید بیشتر شود. البته آقای ظریف اشاره کردند که جلسات دوستانه‌ای وجود دارد.

آیات یزدی و آملی لاریجانی برای اظهارنظراتشان، آیا مشاور ندارند؟

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: هر دوی آقایان پا به سن گذاشته هستند و حدود ۶۰ و ۹۰ سال دارند! هر دو شهره به آیت‌الله و فقیه هستند. هر دو ده سال رئیس دستگاه قضایی بوده‌اند، هر دو عضو فقهای شورای نگهبان و هر دو عضو مجلس خبرگان رهبری و هر دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و الی آخر هستند. متأسفانه ادبیات رایج در این مجادله نه تنها نشانی از فقاهت و حقوق ندارد، بلکه به طور واضح ضد آن است! مثلا آقای یزدی درباره مرجعیت یکی از آقایان قم به صراحت می‌گوید «که اگر چنین فردی تابلوی مرجعیت هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم و هیچ تعارفی هم نداریم.» آیا این دو نفر مشاور دارند یا خیر؟ به عبارت دیگر هنگامی که سخنی می‌گویند یا متنی را منتشر می‌کنند، پیش از آن با فرد یا افرادی مشورت می‌کنند یا خیر؟ اگر مشاور ندارند که باید اظهار تاسف کرد که چگونه اطراف آنان خالی از مشاوران امین و فهیم است و اگر دارند و این نحوه رفتار را اصلاح نمی‌کنند، باید دوباره اظهار تاسف کرد که چگونه اطراف آنان پُر از مشاورانی است که درک حداقلی از مسائل نیز ندارند و سه بار باید اظهار تاسف کرد برای هنگامی که مشاور دارند و آنان هم این مواضع را تعدیل کرده‌اند و تعدیل شده‌اش این است که می‌بینیم!

آمار ترک تحصیل کردگان ایران چقدر است؟

کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در مقطع متوسطه اول ۳.۹ درصد دختران و ۴.۵۵ درصد پسران ترک تحصیل می‌کنند. نرخ ترک تحصیل در پسران بالاتر است. یکی از علل ترک تحصیل، شرایط فرهنگی در برخی استان‌هاست؛ کسانی که در متوسطه دوم نمی‌توانند به هر دلیلی تحصیل خود را ادامه دهند، به خیل ترک تحصیلی‌ها می‌پیوندند./ ایسنا

شکایت یازده نماینده از وزیر نیرو

گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: این شکایت درباره اعتراض نمایندگان مناطق آسیب دیده از سیل اخیر نسبت به عملکرد گذشته تا به امروز وزارت نیروست. نمایندگان شکایت کننده از وزیر نیرو درباره کم کاری‌ها و کوتاهی‌های این وزارتخانه نسبت به زیرساخت‌ها در حوزه آب از جمله سد‌ها گلایه‌مندند. بسیاری از پروژه‌های سدسازی ده سال از زمان کلنگ‌زنی آن‌ها گذشته، اما تنها در حدود ۳۰ درصد پیش‌رفت داشته‌اند، در صورتی که اگر این سد‌ها در زمان خودش مورد غفلت قرار نمی‌گرفت، ما شاهد این حجم از خسارت به دلیل سیل در پایین دست سد‌هایمان نبودیم.

۳۴۰ هزار تن ذرت بدون گواهی استاندارد از "گمرک" ترخیص شد

خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مسئولان باید درباره ترخیص این محموله و همچنین عدم تعیین تکلیف سه ساله محموله ۱۴۰ هزار تنی موجود در انبار‌ها پاسخگو باشند. به شدت پیگیریم تا مشخص شود، این ذرت‌ها براساس چه مستنداتی از گمرک ترخیص و این ارزی که سرمایه دولت است و از کشور خارج شده به کجا رفته است. در ابتدا تصور بر این بود که در سال ۹۵ حدود ۱۲۰ هزار تن وارد بندر امام خمینی شده و به علت عدم دریافت مجوز استاندارد گمرک از ترخیص ان جلوگیری کرده است، اما بعدا مشخص شد در آن سال مجموعا ۵۰۰ هزار تن ذرت برزیلی وارد کشور شده که ۳۴۰ هزار تن آن ترخیص شده است.

کاهش قیمت خودرو در پی بازداشت مدیران خودروساز

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: خبر بازداشت برخی مدیران صنعت خودرو بر بازار تأثیرگذار بوده است. در حال حاضر روز‌های تعطیلی را پشت سر می‌گذاریم و باید منتظر باشیم خبر بازداشت مدیران در هفته آینده بر بازار خودرو اثر بیشتری داشته باشد و شاهد کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم. مدیر یک نمایندگی سایپا: انتشار اخبار بازداشت مدیران شرکت‌های خودروساز باعث شده تا قیمت‌ها در بازار روند کاهشی داشته باشد. البته افزایش تحویل خودرو از سوی خودروسازان هم بی‌تأثیر نیست.

واکنش عارف به حواشی این روز‌های جبهه اصلاحات

رئیس فراکسیون امید تأکید کرد: رمز موفقیت گفتمان اصلاحات انسجام و همبستگی است، اما به نظر می‌رسد مأموریت عده‌ای محدود در داخل جریان اصلاحات شکاف انداختن در داخل این جریان است و من از همه فعالان اصلاح‌طلب درخواست می‌کنم به خاطر حفظ گفتمان اصیل اصلاح‌طلبی از طرح مطالبی که باعث ایجاد دودستگی در خانواده اصلاحات می‌شود پرهیز کنند.
به گزارش امیدنامه، محمدرضا عارف در دیدار‌های جداگانه با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان تهران و مرکزی با تبریک دهه ولایت و قدردانی از مسئولیت پذیری مردم در مشارکت چشم گیر در انتخابات‌های گذشته و رأی به گفتمان اصلاحات گفت: اگر بخواهیم مسیری را که آغاز کردیم ادامه دهیم هیچ راهی جز وحدت، انسجام و کوتاه آمدن از منافع فردی و گروهی نداریم. وی افزود: معتقدم راهی که از سال ۹۲ آغاز کردیم راه درستی بوده و مردم نیز همراهی خوبی در این مسیر با گفتمان اصلاحات داشتند و رای معناداری که به آقای روحانی دادند. بر اساس حمایت جریان اصلاحات از ایشان بود. رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با توصیه به فعالان اصلاح طلب مبنی بر سرگرم نشدن به حاشیه‌ها، تصریح کرد: اختلاف نظر‌ها در یک جبهه سیاسی طبیعی است، ولی باید مراقبت کرد گلایه‌ها باعث شکاف در خانواده اصلاحات نشود.

آخرین وضعیت معاون احمدی‌نژاد

وکیل بقایی آخرین وضعیت موکل خود را تشریح کرد. مهران عبدالله‌پور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت حمید بقایی عنوان کرد: حمید بقایی در ۵/۴/۹۸ دچار سکته مغزی شده که پس از دو هفته به بیمارستان اعزام می‌شود. بر اساس نظریه متعدد پزشکان متخصص، ضمن تأیید بروز سکته مغزی، برضرورت پیگیری و معالجه در محیطی بدون استرس و بدون تنش تأکید کرده‌اند. وی افزود: پزشک متخصص قلب ضمن تأیید بروز آریتمی شدید قلبی به صراحت عنوان کرده معالجه ایشان ضرورتاً باید در محیطی به دور از تنش و فشار روحی صورت گیرد که حتی در این صورت نیز احتمال عدم حصول نتیجه مثبت از درمان دارویی و انجام عمل جراحی وجود دارد. عبدالله‌پور یادآور شد: پزشکان متخصص مغز و اعصاب و همچنین اعصاب و روان نیز تأکید کردند بهبود شرایط جسمی و درمان نامبرده در صورتی موثر است که معالجه ایشان در محیطی آرام و بدور از تنش صورت گیرد در غیر اینصورت احتمال بروز سکته مجدد بسیار محتمل است. وکیل بقایی ادامه داد: همچنین طبق نظریه پزشکان، در اثر عوارض سکته مذکور، موکل ۴۰ درصد شنوایی خود را از دست داده و همچنین دچار دوبینی شدید نیز شده است.

کارِ خوب ظریف از نظر مطهری

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ظریف برای مذاکره با عربستان را «درست و هوشمندانه» توصیف کرد و با بیان اینکه عربستان علامت‌هایی داده که نشان می‌دهد مایل به بهبود روابط است، گفت که باید از این فرصت استفاده کرد.

واکنش مشاور ظریف به خرید جزیره گرینلند توسط ترامپ

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با لحنی کنایه آمیز درباره مطالب مطرح مبنی بر خرید گرینلند توسط ترامپ عنوان کرد: آیا او در این فکر بوده که اسرائیلی‌ها را به گرینلند منتقل کند؟ بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود با لحنی کنایه آمیز در خصوص هیاهوی رسانه‌ای که پس از ابراز علاقه دونالد ترامپ به خرید گرینلند از دانمارک و سپس لغو دیدارش با نخست وزیر دانمارک به وجود آمد، نوشت: «جل الخالق! ترامپ می‌خواست گرینلند را بخرد. به ذهن خطور می‌کند که آیا ممکن است این بخشی از معامله قرن او بوده باشد؟ آیا در این فکر بوده که اسرائیلی‌ها را به گرینلند منتقل کند؟ آیا سعودی‌ها پولش را می‌پرداختند؟ سؤالات زیادی به ذهن می‌رسد!» ترامپ اخیرا در مصاحبه با خبرنگاران گفت که صحبت‌هایی با مشاورانش درباره امکان خرید گرینلند مطرح کرده است. گرینلند بزرگترین جزیره کره زمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و منطقه‌ای خودگردان تحت قیمومیت کشور دانمارک است و ۲۱۶۶۶ کیلومتر مساحت و ۵۵ هزار و ۸۷۷ تن جمعیت دارد.

اظهارات نقوی حسینی در مورد مذاکره با آمریکا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد که به هیچ عنوان با دولتمردان آمریکا مذاکره نخواهد شد. سید حسین نقوی حسینی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «موفقیت‌هایی که ایران در منطقه به دست آورده ماحصل مقاومتی است که ملت ایران برگزیده‌اند، لذا پس از این هم مسیر مقاومت ادامه خواهد یافت و به هیچ عنوان با دولتمردان آمریکا مذاکره نخواهد شد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار