مدیر عامل مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی ناشی از گازهای متصاعد شده از چاه‌های نفت گفت: تعهد و الزام داریم که ظرف سه سال گازهای همراه جمع‌آوری شوند.
کد خبر: ۷۷۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ 18 August 2019

احمد محمدی در نشست هم اندیشی مشترک این شرکت و اداره کل حفاظت از محیط زیست خوزستان، اظهارداشت: به دنبال آن هستیم که علاوه بر دیگر اقدامات زیست محیطی، بحث مربوط به مدیریت پسماند را با روش های نوین و فراگیر، توسعه دهیم.

وی با تاکید بر ایجاد تعامل سازنده، ارتباط دوسویه و همکاری مستمر دستگاه‌های اجرایی افزود: رعایت الزامات زیست محیطی از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با توجه به شرایط خاص آن از جمله وجود تاسیسات روسطحی و احداث پروژه‌ها باید سرلوحه کار تمامی بخش‌های این صنعت قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به حساسیت‌های مسئولان محیط زیست استان درخصوص آلاینده های صنعت نفت گفت: ضرورت دارد که سخت گیری‌های لازم در این خصوص همواره وجود داشته باشد و این نگرانی ها طبیعی است چرا که حفظ محیط زیست نه تنها برای انسان ها بلکه برای حیات تمامی موجودات کره خاکی امری اساسی است و نهایت دقت نظر در مسائل این حوزه امری ضروری و لازم است.

وی خاطرنشان کرد: در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دستورالعمل‌ها و الزامات خاص زیست محیطی برای انجام پروژه ها وجود دارد و همواره تمامی همکاران برای حفظ اکوسیستم حداکثر مراقبت، دقت و ملاحظه را درنظر می گیرند.

اجرای طرح های کوتاه مدت در کنار پروژه های بلندمدت

در ادامه مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان با تشکر از دیدگاه مدیران فعلی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مباحث زیست محیطی گفت:علی رغم اینکه اقداماتی از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی انجام شده اما مطالبات مردم در این خصوص بیشتر از فعالیت های صورت گرفته است.

محمدجواد اشرفی با اشاره به اینکه دغدغه ها و محدودیت های مناطق نفتخیز جنوب را می شناسیم افزود: در کنار اقدمات و پروژه های اساسی و بلند مدت مناطق نفتخیز جنوب، می توان اقدامات موثری با هزینه های محدودتر و طرح های کوتاه مدت همچون بهسوزی مشعل‌های گاز انجام داد که قبلا در واحد بهره برداری اهواز ۳ با موفقیت انجام شده است.

وی توجه به انتخاب پیمانکاران توانمند در انجام پروژه های زیست محبطی، تغییر در فرایند تکنولوژی های سنتی، تجهیز و راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین آلودگی هوا، ثبت فعالیت های صنایع در سامانه جامع پایش محیط انسانی و دقت در انتخاب مشاوران زیست محیطی را از مهمترین مباحث ضروری زیست محیطی برشمرد و بیان کرد: نگاه صنایع باید به سمتی هدایت شود که توجه بیشتری به مردم و مناطق همجوار تاسیسات داشته باشند به نحوی که آثار مثبت این توجه در زندگی مردم و نهایتا خود صنایع مشاهده شود.

اقدامات اساسی در جهت کاهش آلودگی های محیط زیست

 در ادامه این نشست مدیرامور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در ۶ حوزه این مدیریت مسائل زیست محیطی به طور جدی پیگیری می شوند که عبارتند از: اضافه نمودن تعداد دکل های پسماندی و الزام آنها به تجهیز سیستم مدیریت پسماند (Zero Discharge)؛ سرمایه‌گذاری درپژوهش و عقد قراردادهای پژوهشی به منظور جایگزینی گِل پایه روغنی؛ سالم سازی خاک‌های اطراف دکل حفاری با روش های بیولوژیک درصورت تایید آزمایشات خاص؛ حرکت به سمت تکنولوژی های جدید برای کاهش استفاده از دمولسی‌فایر و تزریق مواد شیمایی به آب؛ پیگیری جدی در بحث طرح جمع آوری گازهای همراه با عقد قراردادهای انجام شده با پتروشیمی؛ انجام مطالعات زیست محیطی و الزام به رعایت آن در پروژه های توسعه ای اعم از حفاری و خطوط لوله جریانی.

صادق فتح الهی به رویکرد مناطق نفتخیز جنوب در مباحث زیست محیطی اشاره کرد و افزود: تمام تلاش ما این است که باکمک گرفتن از تمامی واحدها و استفاده از تمام امکانات و پتانسیل های موجود وزارت نفت، شرکت ملی نفت و مناطق نفتخیز جنوب در جهت کاهش آلودگی های زیست محیطی و به حداقل رساندن تبعات آن برای استان خوزستان و استان های همجوار حرکت های موثری انجام دهیم.

تبدیل تهدید به فرصت

 مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون نیز در این نشست بااشاره به عمر بالای تاسیسات نفتی و شرایط دشوار تحریم بیان کرد: ما در سخت ترین شرایط موجود این صنعت عظیم را صیانت و حفاظت می کنیم و انتظار داریم که مردم و مسئولان بیشتر از گذشته با ما همکاری کنند.

غلامرضا مفیدی با اشاره به اینکه بسیاری از تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده ایم افزود: باتوجه به محدودیت های مالی و حقوقی در انجام بسیاری از پروژه ها اقدام به بومی سازی مشعل های بدون دود نمودیم و امیدواریم تا پایان شهریور ماه در واحد بهره برداری اهواز ۲ این سامانه راه اندازی شود.

بر اساس این گزارش، ارائه لیستی از فعالیت های زیست محیطی مناطق نفتخیز جنوب به اداره کل حفاظت از محیط زیست، به روز رسانی مجموعه مقررات، پایش ارزیابی ها، ارتقای کیفیت مشاوران، نقل و انتقالات پسماند، تعریف و مشخص نمودن مواردی که باعنوان پسماند شناخته می شوند، رسیدگی به محل کمپ های محل حفاری و ارائه راه حل درخصوص دفع زباله های شهری، از دیگر مواردی بود که حاضرین در جلسه درخصوص آنها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گفته می شود ۵۰ تا ۵۵ درصد آلودگی هوای اهواز ناشی از سوختن فلرهای نفتی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار