در نشست شورای مسکن خوزستان مطرح شد
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: استان خوزستان از لحاظ دارا بودن مسکن مهر نیمه تمام، بعد از تهران رتبه دوم را دارد.
کد خبر: ۷۷۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰ 18 August 2019

غلامرضا شریعتی در نشست شورای مسکن استان با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی در استانداری خوزستان اظهار داشت: با توجه به زلزله اخیر مسجدسلیمان و مسائل و خطرات مربوط به این شهرستان اقدامات مختلفی در زمینه بازسازی، تعمیرات و رفع مشکلات در حوزه شهرسازی آن مورد بحث و مطالعه جدی قرار گرفته است.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر لزوم ارایه مستندات و گزارش‌های لازم برای طرح جامع مسجدسلیمان برای طرح، بررسی و تصویب در شورای عالی شهرسازی گفت: این کار باید در کمترین زمان ممکن انجام شود تا  بتوانیم با فراغ خاطر، کار بازسازی و نوسازی مسجدسلیمان را چه در رابطه با زلزله چه در رابطه با بافت‌های فرسوده که بناست از سوی هیئت دولت تصویب شود، انجام دهیم و دستگاه‌های متولی هم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن در زمین لرزه و سیل اخیر خوزستان گفت: برخی افراد در مصاحبه‌های خود بنیاد مسکن را زیر سؤال می‌برند و زحمتها و تلاشهای آنها را نادیده می‌گیرند در حالی که بنیاد مسکن زحمات بسیاری در مسجدسلیمان کشیده و در ترمیم و بازسازی مناطق فرسوده نیز کمک جدی می کند.

وی درباره رسیدگی به پهنه‌های خطر در خوزستان افزود: کار جابجایی و زمینه‌سازی برای جابجایی بیش از ۸۰۰ واحد مسکونی فرسوده در منبع آب اهواز به کمک وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.

مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و  شهرسازی اظهار داشت: استان خوزستان بیشترین واحدهای احداث نشده در مسکن مهر را داراست و نوع مشکلات آن با سایر مناطق کشور از جمله تهران بسیار متفاوت است.

وی  با اشاره به وضعیت خاص آب و هوایی استان خوزستان گفت: باید در رفع مشکلات این حوزه تسریع شود زیرا هر یک روزی که در استان خوزستان کار مسکن مهر زودتر تمام شود به نفع همه است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و  شهرسازی با اشاره به موضوع انتقال تسهیلات متقاضی قبلی مسکن مهر به متقاضیان جدید بیان کرد:  نباید با عملکرد و کار اشتباه خود از چاله در چاه بیفتیم اگر متقاضی جایگزینی برای یک واحد مسکن مهر پیدا شد بانک موظف است تعهدات بانکی  را به متقاضی جدید انتقال دهد.

وی با تاکید بر این که باید فضای قابل سکونت را در اختیار مردم قرار داد بیان کرد: باید فضاهای مناسب مثل مسجد، مدرسه، کلانتری و ... در پروژه های مسکن مهر احداث و به ترتیب در برنامه گنجانده شود، همه دست به دست هم دهیم تا موضوع مسکن مهر جمع شود.

حسینی با تاکید بر برطرف کردن مسایل خوزستان در حوزه مسکن مهر بیان کرد: تقاضای مسکن در این استان وجود دارد لذا کاری کنیم سازنده و مصرف کننده به هم برسند و این مسکن مهر، دغدغه مهم همه دستگاه‌های استان شود تا باری از روی دوش دولت برداشته شود.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت و کمک فرمانداران هر شهرستان برای مشکلات مسکن مهر آن شهرستان ادامه داد: آماده سازی معابر مسکن مهر مساله ای بسیار مهم و اساسی است یکی از موضوعاتی که مردم را از اقبال به مسکن مهر مایوس می کند نبود راه دسترسی مناسب است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و  شهرسازی در ادامه با اشاره به چگونگی عملکرد پیمانکاران در مسکن مهر توضیح داد: اگر پیمانکاری کارش را خوب انجام داد او را تشویق کنید اما اگر پیمانکاری کارش خوب نیست نباید اجازه کار دیگری به او داده شود چراکه قرار نیست با پول و آبروی مردم بازی شود .

 وی با بیان این که بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری مستاجر هستند گفت: باید برای مردم خانه‌های استیجاری نیز تامین کرد مجتمع‌های مسکونی نباید فقط مختص قشری خاص باشند بلکه باید از همه طیف‌ها در آنها حضور داشته باشند وزارت مسکن و شهرسازی آمادگی دارد با استفاده از زمین‌های در اختیار سازمان‌های دولتی برای ساخت منازل سازمانی همکاری کند و مازاد این فضاها را هم برای مردم ساخت و ساز کنیم.

همچنین عباس فرهادیه اظهار کرد: بالغ بر ۲۰ هزار مسکن مهر نیمه کاره در خوزستان وجود دارد که بالغ بر هفت هزار واحد آن بدون متقاضی است.

وی گفت: وجود مسکن های بدون متقاضی به دلیل عدم نیاز نیست، بلکه رشد نامناسب تورم موجب شده تسهیلات موجود نیز پاسخگوی قدرت خرید مردم نباشد.

فرهادیه با بیان اینکه ۶۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل مسکن مهر های نیمه توان استان مورد نیاز است،  افزود: با توجه به اینکه اعتبار نقدی و غیر نقدی ما ۳۴۰ میلیارد ریال است بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال کسری اعتبار خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصادی مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود لوله های نفتی در حریم شهری اهواز گفت:  وجود این لوله ها امکان برنامه ریزی را برای توسعه مسکن سخت کرده است.

رییس اداره امور شعب بانک ملی خوزستان نیز گفت: ما برای مسکن مهر استان در ۲ منطقه آبادان و شیرین شهر مشارکت داشتیم در حال حاضر واحدهایی آماده داریم.

سعید طاهری توضیح داد: در آبادان برای ساخت چهار هزار و ۳۰۸ واحد  مشارکت کردیم که از این تعداد یک هزار و ۲۱۶ واحد بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند اما تنها  ۲۰۵ متقاضی دارند.

وی ادامه داد: در مسکن شیرین شهر نیز که تبدیل به معضل بزرگی  شده ، در احداث ۹۰۹ واحد مشارکت کردیم که از این تعداد ۳۶۰ واحد با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد آماده آست اما متقاضی ندارند.

رییس اداره امور شعب بانک ملی خوزستان با بیان اینکه بانک ملی در مشارکت با مسکن مهر ضرر کرده است توضح داد: برای هر واحد تسهیلات ۱۲ درصدی در نظر گرفتیم که در هرکدام ۶ درصد  ضرر کرده ایم.

شهام سلیمانی شهردار مسجدسلیمان اظهار داشت: مسجدسلیمان زیرساخت های مناسبی در حوزه های مختلف شهری ندارد و یکی از این زیرساختهای نامناسب سیستم فاضلاب این شهر است.

وی با بیان این که مسجدسلیمان تا سال ۸۱ فاقد طرح جامع بود بیان کرد: سال ۸۴ طرح جامعی ابلاغ شد که این طرح هم تنها شرایط و مشکلات همان زمان را در برمی‌گرفت.

شهردار مسجدسلیمان با بیان این که اجرای طرح جامع پس از ۲۰ سال بدون الگوی واحد بسیار دشوار است توضیح داد: در طرح ساخت مسکن و بهبود شرایط ساخت و ساز دراین شهر سه هزار واحد مربوط به بافت فرسوده و سه هزار و ۶۰۰ واحد مربوط به مناطق آلوده ، نیاز به جابجایی دارند و ۶ هزار و ۶۰۰ واحد مربوط به واحدهای در معرض خطرهای مختلف هستند که از این تعدادهم  یک هزار و ۵۰۰ واحد در اولویت قرار فوریتی قرار دارند که برای جابجایی این تعداد ۳۰ هکتار زمین موردنیاز است.

وی با بیان اینکه طرح جابه جایی واحدهای مسکونی در مسجدسلیمان در هر برهه با شکست روبرو شده است گفت: بهبود وضعیت مسکن و مبلمان شهری در مسجد سلیمان نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار