شریعتی با بیان اینکه نقش تشکل‌های اجتماعی در توسعه و سیل مشهود شده است، تصریح کرد: در بازه زمانی سیل 100 تشکل اجتماعی و سمن مردم‌نهاد به ما کمک کردند و وظایف زیادی انجام دادند. رویکرد مثبت و اثربخش سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه در خوزستان لمس شده است.
کد خبر: ۷۷۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹ 16 August 2019

غلامرضا شریعتی در شورای اجتماعی خوزستان در سالن جلسات استانداری، اظهارداشت: ایمن‌سازی و ساماندهی شناگاه‌های شوشتر، دزفول و گتوند با هدف کاهش تلفات و غریق و توسعه گردشگری در این شهرها خواهد بود که اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش"تابناک" وی همچنین رویکرد استان را تقویت سرمایه و انسجام اجتماعی و همدلی عنوان کرد و افزود: در همین راستا تلاش برای افزایش تشکل‌های مردم نهاد بوده که افزایش ۲.۵ برابری تعداد تشکل‌های مردم نهاد استان را در سه سال گذشته به دنبال داشته است که معنی آن احترام به افکار عمومی و مشارکت مدنی در مسائل اجتماعی استان است.

شریعتی اضافه کرد: یکصد سازمان مردم نهاد(سمن ) در مدیریت سیل اخیر همکاری داشته اند.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به تعمیر مدارس مناطق سیل زده خبر داد و گفت: در توافق با وزارت کشور مقرر شده است که ۲۰۰ مدرسه در استان تعمیر و تجهیز شود.

شریعتی ادامه داد: ساخت مدارس از محل اعتبارات وزارت نفت و مسئولیت های اجتماعی این وزارتخانه نیز در حال پیگیری است.

استاندار خوزستان با تاکید بر بهبود شرایط زندان های استان از لحاظ اشتغال و مهارت آموزی نیز گفت: اقدام مشترک با شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی و حرفه ای برای ورزش، مهارت آموزی و ایجاد اشتغال و درآمدزایی زندانیان آغاز شده و امسال اعتباراتی برای این منظور اختصاص می یابد.

در ادامه محمدصادق کریمی‌کیا اظهار کرد: با توجه به آمار مغروقین در برخی شهرستانها باید در بحث عمرانی ورود جدی داشته باشیم. 
 
وی با اشاره به ارائه طرح شهرداری شوشتر جهت ایمن سازی بخشی از رودخانه‌ها جهت کاهش تلفات با اهداف توسعه توریسم، افزود: شهرداری شوشتر باید بخشی از ایمن سازی رودخانه‌ها را انجام دهد. 
کریمی‌کیا تصریح کرد:در این زمینه دزفول و گتوند نیز باید طرحهای مدون خود را ارائه دهند تا ورود جدی تر نسبت به ساماندهی سواحل در خوزستان داشته باشیم.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان بیان کرد: در سه شهر شمالی خوزستان تعداد غریق‌ها بسیار بالا است و تاکنون بیش از ۵۰ نفر تلفات داشته ایم بنابراین ارائه طرحهای پیشنهادی جهت ایمن سازی سواحل مورد نیاز بود. 
 
وی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که پس از سیلاب در بستر رودخانه‌ها رخ داده است، اهمیت ایمن سازی سواحل خوزستان بیشتر شده است.
 
کریمی‌کیا گفت: سواحل خوزستان فرصت هستند و باید مورد استفاده قرار بگیرند. اینکه نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به یک تهدید تبدیل شوند، جای تاسف دارد. در حالی که در دیگر استانها با کمترین ظرفیت‌ها در این زمینه اشتغال زیادی ایجاد کرده اند.
 
وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: عملکرد دستگاههای اجرایی در نهایت به اداره کل زندانها ختم می شود. هر چه در زمینه اجتماعی و فرهنگی بهتر کار شود، ورودی در بخش زندان‌ها کم می‌شود اما اگر در این زمینه کارایی لازم را نداشته باشیم فشار بر این سازمان نیز بیشتر خواهد شد.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: هیچ وقت آسیب‌های اجتماعی در یک جامعه به صفر نمی‌رسد اما تلاش ما جهت بهبود شرایط است.
 
وی گفت: انتظار می‌رود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان در بحث اشتغال زندانیان بیشتر کمک کند.
 
کریمی‌کیا با اشاره به طرحهای اجرایی در خصوص تجهیز مدارس خوزستان تصریح کرد: در سال 97 تامین اعتبار تجهیز مدارس، تعمیر و تجهیز مدارس با اعتبار 3 میلیارد و 40 میلیون تومان انجام شده است.
 
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم تقویت اردوهای جهادی در مناطق محروم گفت: با این اقدام می توانیم شاهد مشارکت اجتماعی در این مناطق باشیم.
 
وی عنوان کرد: شناسایی بازماندگان از تحصیل و برگرداندن آنان به چرخه تحصیل، طرح جوانه و اعطای بورسیه تحصیلی، تنها چند طرح ما در زمینه اجتماعی است. همچنین طرح بازنمایی خوزستان در حال پیگیری است.
 
نایب رئیس شورای شهر شوشتر نیز در این نشست با بیان اینکه این شهر بیشترین گردشگر داخلی و خارجی استان را دارد، گفت: ۱۴ کیلومتر ساحل قابل دسترسی در این شهر کنترل و ایمنی آن را حیاتی و سخت کرده است.

غلامعلی شاهمرادیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت سواحل رودخانه در شوشتر افزود: پارسال ۱۷ نفر در این شهر به دلیل غرق شدگی فوت کردند که با اقدامات امسال به یک نفر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: طرح ایمن‌سازی و ساماندهی شناگاه‌ها و تفرجگاه‌های ساحلی شوشتر در چهار ایستگاه شامل بند میزان، پارک داریون، پل شهید کجباف و پل کابلی تدوین شده است.

امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: کسانی که در زندان‌های خوزستان به سر می‌برند قربانیان شرایط اقتصای و فرهنگی حاکم بر جامعه هستند و این‌گونه نیست که همه آنها افراد شروری هستند.

وی افزود: در جهت کیفی بخشی در زندان‌هاپروژه‌های مختلفی در دست اجرا است اما یکی از مشکلات مبتلا‌به تمام بخش‌ها این است که  بیش از توان مالی مملکت  پروژه کلنگ می‌زنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت:  شاید اگر به جای  اجرای پروژه در 10 زندان در2 زندان انجام می‌دادیم اکنون کار را تمام کرده بودیم چرا که یکی از عواملی که سازمان زندان‌ها نتواسته پروژه‌های خود را به پایان برساند همین بحث‌های مالی است.

حاجتی با تاکید برلزوم تفکیک بین مجرمین، گفت: باهم نگه‌داشتن مجرمان  سبب انتقال بدآموزی‌ها شده است اگر چه در فضا محدودیت داریم  اما تا جایی که ممکن است باید به این موضوع پرداخته شود.

وی  با اشاره به محدودیت منابع مالی، عنوان کرد: مقرر بود پس از جابه‌جایی زندان کارون محل فعلی آن فروخته شد و هزینه آن صرف تجهیز سایر زندان‌های استان شود که تا کنون این مهم محقق نشده است پیشنهاد می‌شود در جهت توانمندسازی انجمن یک طرح اقتصادی که منجر به درآمدزایی و اشتغال شود را اجرایی کنیم.

حاجتی افزود: در صورت محقق شدن طرح آمادگی داریم به لحاظ زیرساختی و تسهیلاتی کمک کنیم، ضمن اینکه با مشارکت شهرداری می‌توان بازارچه استانداردی برای فروش ماهی راه اندازی کنیم.

وی گفت: با وجود محدودیت منابع اعتباری حدود 6 میلیاردتومان به بحث  تجهیزات ورزشی خاص سازمان زندان‌ها اختصاص داده شد.

نادر ایگدر  معاون سلامت و بهداشت اداره کل زندان‌های استان خوزستان با بیان اینکه سند زندان کارون مالک شخصی ندارد و سند آن مربوط به سازمان زندان‌ها است، گفت: از حدود 20 سال گذشته قرار بود زندان کارون از داخل شهر به بیرون شهر منتقل شود که در فضای مجازی شایعه شد که این ملک مربوط به یک خانم است که اخیراً با مراجعه به اداره زندان‌ها ملک خود را مطالبه کرده است.

وی افزود: انتقال زندان بدون در نظر گرفتن یک فضای آموزشی صورت گرفت انتظار می‌رود با توجه به فضایی که وجود دارد اعتباری در این خصوص برای احداث یک سالن آموزشی و یا ورزشی نیز در نظر گرفته شود.

معاون سلامت و بهداشت اداره کل زندان‌های استان خوزستان با تاکید بر لزوم تجهیز سوله حرفه آموزی در زندان، بیان کرد: اگر بتوان در زندان زمینه حرفه‌آموزی را به صورت تخصصی انجام دهیم قطعاً می‌توان آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

مهدی رفیعی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در کنکور امسال، خوزستان موفق شد رتبه اول و نهم کشوری را به خود اختصاص دهد، اظهارکرد: در مسابقات قرآنی کشور نیز خوزستان موفق به کسب 41 رتبه شد که از این 41 رتبه 12 رتبه آن  مقام اول کشوری بود علاوه بر این قهرمان قهرمانان از استان خوزستان بود.

وی با بیان اینکه آموزش پرورش نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ جامعه دارد، گفت: ما آموزش و پرورش را صرفاً یک نهاد آموزشی نمی‌دانیم بلکه نهاد فرهنگی، و تربیتی است و رسالت آموزش و پروش بیش از آنکه در داخل آن تعریف شود باید در بیرون آن تعریف شود.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: امسال به طور ویژه بحث مناطق و دانش‌آموزانی که لازم است به آنها توجه شود را به صورت میدانی رصد کردیم و در این زمینه نگاه ما در سه بخش، فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین برای حمایت از زندانیانی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند اعلام آمادگی کرد و گفت: این سازمان آمادگی اختصاص غرفه رایگان به زندانیان در نمایشگاه‌های صنایع دستی دارد و می‌تواند یک غرفه دائمی در بازارچه صنایع دستی غدیر که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد نیز به زندانیان اختصاص دهد.

سید حکمت الله موسوی، صدور کارت مهارت‌آموزی برای این گروه از زندانیان را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: زندانیان بعد از آزادی می‌توانند از مزایای این کارت از جمله تسهیلات کم بهره صنایع دستی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بیمه زندانیانی که آموزش دیده و مشغول به کار صنایع دستی می‌شوند نیز تامین می شود که این اقدامات می‌تواند به بازگشت زندانیان به جامعه کمک کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار