میلیون‌ها هنگ کنگی از اوایل ماه ژوئن در بزرگترین و خشن‌ترین اعتراضاتی که این شهر را در طی دهه‌ها به سختی تکان داده است، به خیابان‌ها ریخته اند. این تظاهرات برخی از قطب‌های اصلی حمل و نقل شهر را فلج کرده است و این در حالی است که واکنش‌های پکن به این اعتراضات طور فزاینده‌ای رو به تشدید می‌رود.
کد خبر: ۷۷۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ 15 August 2019

به گزارش «آزادی»، اعتراضات و اعمال نافرمانی مدنی در ماه مارس و زمانی آغاز شد که دولت هنگ کنگ لایحه بحث برانگیزی را که اجازه استرداد مجرمین و فراریان را به چندین حوزه قضایی، از جمله در سرزمین اصلی یعنی چین می‌داد، تصویب کرد. مخالفان این لایحه، آن را تهدیدی برای حاکمیت قانون در این مستعمره سابق انگلیس می‌دانند که آن‌ها را در معرض قوانین سیستم قضایی چین که حقوق بشر در آن تضمین نشده است، قرار می‌دهد.


این اعتراضات زمانی به اوج خود رسید که میلیون‌ها نفر طی یک آخر هفته در ماه ژوئن در خیابان‌ها علیه این لایحه راهپیمایی کردند و کری لام، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ را وادار کردند که اعلام کند که قانون پیشنهادی عملا "تعلیق" است و به شکلی بی بازگشت، بایگانی شده است.


تعلیق این لایجه باعث اعتراض بیشتر معترضین شد که خواستار الغای کامل آن بودند. این امر حضور آن‌ها را در خیابان‌ها افزایش داد، و عملا آن‌ها را وارد درگیری همراه با خشونت با پلیس کرد که به سوی آن‌ها گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد و معترضین نیز با آجر و بطری‌های آب به این عملکرد پاسخ دادند. خشم معترضان از آن پس همچنین پلیس را نیز در کام خود گرفت، زیرا بسیاری از آن‌ها متهم به استفاده از زور بیش از حد برای متفرق کردن معترضین شده اند. تاکنون بیش از ۱۰۰ معترض دستگیر شده اند.


خواسته معترضان در فرودگاه چیست؟

اکنون، اما این اعتراضات در جنبش وسیع تری به دنبال آزادی‌های دموکراتیک بیشتر در این مرکز مالی بین المللی است. معترضان اکنون خواستار این موارد هستند:


لغو کامل لایحه استرداد؛ ممنوعیت استفاده از کلمه "شورش" برای توصیف اعتراضات؛ عفو برای همه معترضان دستگیر شده؛ تحقیق مستقل در مورد ظلم و خشونت پلیس؛ حق رای عمومی برای انتخاب رئیس ستاد اجرایی دولت و شورای قانونگذاری؛ استعفای لام که برخی او را به عنوان عروسک پکن متهم می‌کنند.


معترضین به امید جلب حمایت از مسافران بین المللی پیام خود را به یکی از فرودگاه‌های بین المللی هنگ کنگ بردند. این معترضان پس از آنکه فقط با تظاهرات مسالمت آمیز شروع به ابراز مطالبات خود کردند، به یک سری درگیری‌های خشونت آمیز با پلیس رسیدند، وبا مسافرانی که از پرواز‌های خود جا مانده بودند نیز وارد کشمکش شدند.


این راهپیمایی‌ها یکی از شلوغ‌ترین قطب‌های مسافرتی جهان را فلج کرده و فرودگاه را مجبور به تعطیل کردن کانتر‌های پرواز، ایجاد تاخیر طولانی برای مسافران و لغو صد‌ها پرواز در طی دو روز کرد. خانم لام روز سه شنبه هشدار داد که این شهر در معرض خطر "سقوط در پرتگاه" است و گفت که حتی امکان "تکه تکه شدن" شهر نیز وجود دارد. صبح چهارشنبه، مقامات فرودگاهی شهر اعلام کردند که برای جلوگیری از تظاهرات غیرقانونی در آنجا، حکم دادگاه را بدست آورده اند.


تاثیرات اقتصادی
نگرانی کوتاه مدت از این اعتراضات این است که اقتصاد هنگ کنگ به سمت رکود اقتصادی پیش رود، زیرا ناآرامی‌های محلی همراه با جنگ تجاری ایالات متحده و چین، وضعیت خرده فروشی را وخیم کرده، قیمت املاک و مستغلات را پایین آوردهد و بازار سهام ۴.۹ تریلیون دلاری هنگ کنگ را دچار نوسان کرده است.


بخش خصوصی، به ویژه صنعت گردشگری، برآورد هزینه بیش از سه ماه تظاهرات را شروع کرده و نتایج آن واضح است: میزان اشغال اتاق هتل‌ها و ورود بازدید کنندگان در ماه ژوئیه با درصدی دو رقمی پایین آمده است. رزرو تور گروهی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.


بخش خرده فروشی نیز با افت بازدید کنندگانی که به دنبال شکار معامله‌ها هستند، روبرو شده است، و مغازه اغلب در اعتراضات روزانه مجبور به تعطیل کردن می‌شوند.


کارشناسان می‌گویند که این بحران در حال وخیم کردن رکود اقتصادی است که هونگ کنگ پیش از این در نتیجه گرفتار شدن در جنگ تجاری آمریکا و چین تجربه کرده بود. پال چان، وزیر مالی هنگ کنگ روز یکشنبه هشدار داد که با کاهش تجارت و رشد اقتصادی، این هاب اقتصادی آسیا وارد "یک محیط اقتصادی بسیار دشوار" می‌شود.


چان در وبلاگ رسمی خود نوشت: "صنایعی مانند خرده فروشی، رستوران داری و حمل و نقل به دلیل ناآرامی‌های شدید اخیر با افت قابل توجهی درآمد مواجه شده اند. "


موضع چین در قبال اعتراضات
چین برخی از معترضین را به دلیل استفاده از ابزار‌های خطرناک برای حمله به پلیس محکوم کرده است و می‌گوید، این درگیری‌ها "جوانه‌های تروریسم" را نشان می‌دهد، در حالی که نهاد تنظیم مقررات هواپیمایی چین خواستار آن شده که شرکت حمل و نقل هنگ کنگ، کاتای پاسیفیک، کارکنان خود را که به اعتراضات پیوسته یا از آن حمایت کرده اند، تعلیق یا برکنار کند.


رسانه‌های دولتی چین نیز طیفی از سکوت تا پروپاگاندای این موضع را نشان داده اند، و معترضین را "راهپیمایان" خوانده و هشدار داده اند که هرگز نباید در برابر آن‌ها ساکت بود و به این ترتیب شبح حضور نیرو‌های امنیتی چین برای مداخله و متلاشی کردن اعتراضات را نشان داده اند.


روزنامه رسمی خلق چین در یک اخطار شوم، روز چهارشنبه در یک اظهارنظر در صفحه اول خود اظهار داشت که استفاده از "شمشیر قانون برای متوقف کردن خشونت و برقراری نظم بسیار حیاتی و مهمترین وظیفه هنگ کنگ است".


در همین حال، گلوبال تایمز و روزنامه مردم، یک فیلم ویدئویی یک دقیقه‌ای را گردآوری کردند که کلیپ‌هایی از افراد مسلح زرهی و نفربر‌ها است که طبق گفته‌ها در حال اعزام به شنژن بودند، که هم مرز با هنگ کنگ است. این فیلم تقریباً چندین زره پوش را نشان می‌دهد که ظاهراً از جنوب شهر گوانگژو عبور میکنند و همچنین سایر نیرو‌ها را نشان میدهد که از استان شرقی فوجیان خارج می‌شوند.


واکنش‌های بین المللی
رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ تحولات در هنگ کنگ را "یک وضعیت بسیار سخت" توصیف کرده است. ترامپ روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: "به هر حال امیدوارم این مساله به نفع همه از جمله چین تمام شود. امیدوارم کسی آسیب نبیند. امیدوارم کسی کشته نشود. "


با این حال، بن کاردین سناتور برجسته آمریکایی به رویترز گفته که اگر پکن مستقیماً در سرکوب اعتراضات به طرفداری از دموکراسی در این منطقه دخالت کند، هنگ کنگ می‌تواند وضعیت ویژه تجاری را که تحت قانون آمریکا از آن برخوردار بوده است از دست بدهد.
در همین حال، رهبران انگلیس، کانادا و استرالیا همگی نسبت به اعتراضات جاری ابراز نگرانی کرده اند. وزیر امور خارجه انگلیس، دومینیک راب، پلیس و معترضان را تشویق کرده تا برای حل بحران، به گفتگو بنشینند. وی در توییتر گفته: "در رابطه با آنچه در هنگ کنگ اتفاق می‌افتد و تصاویر نگران کننده از درگیری بین پلیس و معترضین در فرودگاه نگرانم. ما خشونت‌ها را محکوم می‌کنیم و گفتگوی سازنده را ترغیب می‌کنیم تا راهی مسالمت آمیز برای پیشرفت پیدا کنیم. "


نخست وزیر کانادا جاستین ترودو خواستار "کم شدن تنش" شد در حالی که همتای استرالیایی اش اسکات موریسون برچشب زدن به این اعتراضات تحت عنوان "شورش" را رد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار