دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک
عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک برلزوم استفاده از نیروی جوانی در دیگر دستگاه‌ها تأکید کرد
کد خبر: ۷۷۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰ 14 August 2019
Image result for ‫قاسمی دادستان اراک‬‎
جوان‌باوری در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد

قاسمی برلزوم استفاده از نیروی جوانی در دیگر دستگاه‌ها تأکید کرد و افزود: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به این امر مهم تأکید فرمودند: و جهاد‌دانشگاهی را مثال زدند، واقع امر این است که جوان ظرفیت بسیاری دارد، جوان‌باوری باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر عزت نفس جوان تقویت و جایگاه او ارتقا پیدا کند می‌تواند تحول‌آفرین باشد، رهبر معظم انقلاب در ۳۰ ساله رهبری خود بر استفاده از نیرو‌های جوان، متعهد و متخصص توصیه فراوان دارند اگر جوان مسیر را درست طی کند فتح‌الفتوح می‌کند، اما دستگاه‌ها به این مهم توجه نکردند و به جای اینکه از نیروی تازه‌نفس جوان استفاده شود افراد بازنشسته به کارگیری می‌شوند که این مهم به بهره‌گیری مناسب از ظرفیت جوانان خدشه وارد می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک برلزوم هویت‌بخشی به جوانان و ایجاد انگیزه تحول‌آفرینی بین آنان تأکید کرد و افزود: امروز زمان آن است که جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص در عرصه‌های مختلف وارد عمل شوند، رونق تولید و عبور از تحریم‌های ایجاد شده به واسطه جوانان رخ می‌دهد که وظیفه دستگاه‌ها حمایت از جوانان نخبه در همه زمینه‌هاست، لزومی ندارد همه جوانان به دانشگاه وارد شده و علوم تئوری بیاموزند گاه جوانی با حداقل سواد دیپلم می‌تواند در رونق تولید و افزایش خدمات اشتغال مثمرثمر باشد.

حجاب در کشور ما قبل از اینکه اسلامی باشد، ایرانی است

وی با بیان اینکه اگر طراحان لباسی شکیل در عین حال اسلامی – ایرانی طراحی کنند جامعه مخاطب خود را در معرض دید غیر قرار نمی‌دهد، گفت: بیش از ۲۰ دستگاه متولی امر حجاب هستند که باید ایده‌های نو در عین اسلامی ایرانی بودن متناسب با شرایط امروز جامعه ارائه دهند، حجاب در ایران قبل از اینکه اسلامی باشد ایرانی است با ورود اسلام به ایران شرع مقدس به حجاب هویت دینی و الهی بخشید و قوام آن را بیشتر کرد به طور مثال نوع پوشش بانوان در مناطقی همچون ابیانه هویدای پوشش کامل ایرانی است در عین اینکه فرهنگ ایرانی را معرفی می‌کند نماد پوششی اسلامی است و بدون اینکه کسی به گناه بیفتد از پوشش کامل ایرانی اسلامی به این زیبایی لذت می‌برد.

قاسمی برلزوم بازنگری مسأله حجاب ایرانی اسلامی تأکید کرد و افزود: باید به اصل خود بازگردیم و قطعا این امر روزی اتفاق خواهد افتاد، حجاب کامل ایرانی از زمان ماد‌ها مشهود است، حتی لباس‌های پوشیده اروپائیان در ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی آنان در سال‌های گذشته کاملا محسوس است، اما این روند به مرور تغییر کرده است؛ از این‌رو نیاز داریم اقدام جدی فرهنگی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر تنها با رویکرد قهری پلیس وارد عمل شویم نه تنها موفق نمی‌شویم بلکه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد، البته پلیس در چارچوب قانون وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما ورود به تنهایی پلیس جواب‌گو نخواهد بود اگر پلیس بخواهد تمام توان خود را در بخش حجاب صرف کند امنیت ممکن است خدشه‌دار شود.

امر به معروف و نهی از منکر در قالب ۸۰ نوع روش تعریف می‌شود

قاسمی در بخشی از سخنان خود لزوم اقامه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه گوشزد کرد و افزود: عموم مردم جامعه نسبت به بی‌حجابی حتی با یک اخم اعتراض خود را نشان دهند و بی‌تفاوت عبور نکنند، امر به معروف لزوما لسانی نیست تحقیقات نشان می‌دهد امر به معروف و نهی از منکر در قالب ۸۰ نوع روش تعریف می‌شود. این فریضه باید به گونه‌ای انجام شود که نتیجه مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آخرین راهکار‌های مبارزه با بی‌حجابی استفاده از نیروی قهریه پلیس، شلاق و زندان است، تصریح کرد: پلیس و سیستم کیفری در همه حال حتی مشاجره‌های خانوادگی آخرین راهکار است. خانواده‌ها باید نسبت به تربیت دینی فرزندان خود دغدغه داشته باشند و از همان سنین کودکی فرزند را به حضور در مساجد تشویق کنند.

قاسمی گفت: آموزش حجاب و ارزش گذاردن بر جسم و بدن باید از سنین کودکی آغاز شود تا در زمان نوجوانی و جوانی والدین از حضور فرزند در صحنه اجتماع خاطری آسوده داشته باشند، باید جایگاه پوشش اسلامی برای کودک بازگو شود تا بتوان از او در سن جوانی انتظار حجاب اسلامی داشت. فضای دینی ما از بانوان به عنوان (ریحانه) یاد کرده است و باید با ظرافت با او رفتار کرد، آمار بالای افسردگی و خودکشی‌ها بین دختران جوان نشان‌دهنده این است که از معنویت فاصله گرفته‌اند.

برای اشاعه فرهنگ حجاب اسلامی خود بانوان باید وارد عمل شوند

وی بیان کرد: برای اشاعه فرهنگ حجاب اسلامی خود بانوان باید وارد عمل شوند، طراحی و زیباسازی لباس با پوشش اسلامی بسیار اهمیت دارد، برای جلوگیری از بی‌ححابی باید همه بسیج شوند. اثرات بی‌حجابی در وهله اول به جامعه زنان باز می‌گردد، قطعا روزی می‌رسد بانوان به حجاب اسلامی روی می‌آوردند و آرامش خود را در حجاب جست‌وجو می‌کنند اگر از این دوره گذار بگذریم قطعا وضعیت حجاب بهتر می‌شود، اما تا رسیدن به آن دوره گروهی در بین قربانی می‌شوند.

بی‌حجابی در فرایندی ۲۰ الی ۳۰ ساله این قالب را به خود گرفته است

وی در خصوص رسیدگی به وضعیت فعلی حجاب در جامعه هم گفت: حجاب قطعا مبحثی فرهنگی است، حجاب یک‌شبه از چادر به مانتوی جلوباز و وضعیت کنونی تبدیل نشده است، بی‌حجابی در فرایندی ۲۰ تا ۳۰ ساله این قالب را به خود گرفته است.

قاسمی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در اواخر دهه ۷۰ مسأله شبیخون و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، ایشان فرمودند؛ از یکی از مسئولان مهم سیاسی امریکا شنیدم که گفت: به جای بمب برای زنان دامن کوتاه بفرستید، عصر حاضر عصر گذار از دوره سنت به مدرنیته محسوب می‌شود و توسعه فضای مجازی بر سرعت این گذار افزود و در پی این تغییرات ناهنجاری‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در جامعه ما ایجاد شد.

مسأله حجاب باید به صورت فرهنگی و بنیادی اصلاح شود

دادستان عمومی و انقلاب اراک ادامه داد: مسأله حجاب باید به صورت فرهنگی و بنیادی اصلاح شود اگر این مسأله به صورت ریشه‌ای حل نشود قطعا مشکل بی‌حجابی حل نخواهد شد، متولی اصلی برای رفع بی‌حجابی و فرهنگ‌سازی نداریم، از نظر قانونی کشف حجاب جرم است، اما مجازات آن در حد شورای حل اختلاف و از ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس است، لذا مجازات آن در حوزه کاری دادسرا نیست.

اقدامات قهری در برخورد با بدحجابی نتیجه نخواهد داد

وی در خصوص اقدامات پلیسی در حوزه حجاب هم گفت: ورود جدی پلیس و اقدامات قهری نتیجه نخواهد داد، شاید برای چند صباحی نتیجه دهد، اما این نتیجه ماندگار نیست، برای تربیت نسلی با حجاب باید از کودکی آموزش داد، نمی‌توان به جوان ۲۰ ساله که تاکنون نماز نخوانده یا حجاب اسلامی نداشته است بگوییم نماز بخوان یا حجاب را رعایت کن مگر تحول یا معجزه‌ای رخ دهد که این جوان در مسیر دینی قرار گیرد.

قاسمی اضافه کرد: متولیان امر حجاب همچون دفتر فرهنگی اجتماعی استانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط فرهنگی باید نسبت به امر حجاب حساسیت داشته و سیاستگذاری کنند، طراحی‌های جدید برای چادر می‌تواند بانوان را به استفاده از این حجاب اسلامی ترغیب کند، گاه چادر مشکی به علت گرمای زیاد در فصل تابستان بازدارندگی ایجاد می‌کند لذا بهتر است طراحان پوششی طراحی کنند که هم اسلامی باشد و مثلا هم از رنگ‌های روشن‌تر که گرمای کمتری را جذب می‌کند استفاده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار