معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: تخریبی در آرامگاه یعقوب لیث صفاری در دزفول صورت نگرفته و تصاویری که در فضاهای مجازی منتشر شده مربوط به عملیات مرمت است.
کد خبر: ۷۷۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 18 August 2019

احمدرضا حسینی بروجنی افزود: فعالیت های مرمتی بقعه یعقوب لیث صفاری در سه فصل گذشته آغاز شده و اقداماتی چون سبک سازی پشت بام، آجرفرش و مرمت دیواره ضلع غربی بنا انجام شده است.

وی اظهار داشت: اواخر دهه ۶۰ الحاقات آجری به منظور استحکام بنا به دور بقعه تاریخی یعقوب لیث اضافه شده بود که به دلایل مختلف از جمله بارندگی، فرسودگی بر اثر گذشت زمان تخریب شده بودند در حالی که هسته اصلی بنا از جنس سنگ است.

وی اضافه کرد: ساماندهی داخل بقعه در ۲ مرحله زیرنظر معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان از ۲ سال پیش انجام و امسال مرمت ضلع جنوبی آغاز شده بود.

حسینی بروجنی اظهار داشت: الحاقات اضافه شده که در دهه ۶۰ به دور ضلع جنوبی اضافه شده بود با هسته اصلی بنا همخوانی نداشت.

وی افزود: تصاویر تخریب آرامگاه که در فضای مجازی منتشر شده اند جزو عملیات مرمت بوده و ریختن طاق آن نیز به علت فرسودگی بوده است ضمن اینکه تخریب های صورت گرفته مربوط به الحاقاتی است که تاریخی نیست و مربوط به دهه ۶۰ است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با تاکید بر اینکه هسته اصلی بقعه که تاریخی است هیچ آسیبی ندیده است، گفت: محوطه آرامگاه یعقوب لیث کاملا حفاظت شده و زیر نظر یگان حفاظت میراث فرهنگی است ولی برخی افراد با شیطنت اقدام به انتشار تصاویری در فضای مجازی کرده و مردم را تحریک کرده بودند.

وی افزود: اکنون نیز عملیات مرمت با پیمانکاری ماهر و با نظارت یک ناظر کاربلد در حال انجام است و عملیات مرمت با رعایت اصول مرمت و در راستای استحکام بخشی انجام می شود که امیدواریم ظرف ۲۰ روز آینده این قسمت کاملا مرمت و استحکام بخشی شود.

حسینی بروجنی گفت: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار، مرمت ضلع جنوبی، عایق پشت بام و مرمت الحاقات انجام خواهد شد.

فصل سوم مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا ۲ ماه دیگر ادامه دارد.

مرمت دیواره ضلع جنوبی بنا به منظور حفظ اصالت تاریخی آن با مصالح سنتی انجام می شود.

برخی فعالان فرهنگی شهرستان دزفول نسبت به تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه یعقوب لیث صفاری واکنش نشان دادند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری در شهر جندی شاپور در ۱۰ کیلومتری دزفول به شوشتر قرار دارد. در کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهر باستانی گندی شاپور دیده می‌شوند.

این آرامگاه اثری برجا مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی‌ماه ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۵۰ در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار