کارشناس مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: داوطلبان کنکور سراسری، علاقه‌مندی خود را به عنوان فاکتور اصلی انتخاب رشته در نظر بگیرند.
کد خبر: ۷۷۱۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 13 August 2019

سید علی‌اکبر میرابراهیمی اظهار کرد: هر داوطلبی قبل از اقدام به انتخاب رشته باید دفترچه شماره دو را دریافت و مطالعه کند و اطلاعاتی در خصوص رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، آزاد، پیام‌نور، پردیس خودگردان، ظرفیت‌های مازاد و... را دریافت کند.

وی افزود: هر داوطلب مجاز به انتخاب 150 رشته است و معمولا براساس رتبه‌ای که کسب کرده است، اقدام به انتخاب رشته می‌کند. داوطلبان باید دقت کنند که مجاز به انتخاب چه دوره‌ای (روزانه، دانشگاه فرهنگیان، نوبت دوم، پیام‌نور، آزاد، غیرانتفاعی و...) هستند و براساس تراز و رتبه خود انتخاب رشته کنند؛ چه بسا برخی از داوطلبان کد رشته‌های دانشگاه‌های روزانه را استخراج کنند درحالی‌که ممکن است مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه‌های روزانه نباشند و تنها وقت خود را اتلاف کرده باشند.

این کارشناس مشاوره بیان کرد: پیشنهاد می‌شود داوطلبان انتخاب‌های خود را بر اساس چند معیار و نکته در نظر گیرند؛ دو نوع انتخاب وجود دارد که شامل انتخاب‌های خوشبینانه که برای هر داوطلب وجود دارد و انتخاب‌های منطقی است. انتخاب‌های خوشبینانه یعنی 20 درصد از انتخاب‌های اول خود را به انتخاب‌هایی اختصاص دهند که احتمال قبولی در آن کمتر است. اما انتخاب‌های واقع‌بینانه و منطقی شامل رشته‌هایی است که بر اساس رتبه داوطلب، شانس قبولی در این رشته‌ها بیشتر است و اطمینان نسبی وجود دارد که داوطلب در این رشته‌ها پذیرفته شود.

میرابراهیمی گفت: بهتر است داوطلبان بخش زیادی از انتخاب‌ها را به رشته‌هایی که احتمال قبولی در آن وجود دارد اختصاص دهند و صرفا براساس علاقه‌مندی‌های خود انتخاب رشته کنند. علاقه‌مندی به عنوان فاکتور مهم در انتخاب رشته داوطلب در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: علاوه برعلاقه‌مندی باید به چند مورد دیگر نیز توجه کرد که مهم‌ترین آن توجه به روحیه داوطلب است؛ به عنوان مثال داوطلبی که نمی‌تواند در محیط بیمارستانی شاغل شود نباید رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را انتخاب کند. همچنین داوطلبان باید به مسافت‌ها توجه کنند؛ به عنوان مثال برخی از داوطلبان، دانشگاه‌های شهرهای دور از محل زندگی خود را صرفا به‌خاطر علاقه به رشته تحصیلی انتخاب می‌کنند و بعد از مدتی با مشکلات روحی، دلتنگی و دوری از خانواده، هزینه‌های رفت و آمد، مشکلات مربوط به خوابگاه، اختلافات فرهنگی، کمبود امکانات و... روبرو می‌شوند.

کارشناس مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: توصیه دیگر به داوطلبانی است که قصد انتخاب دانشگاه‌های غیر روزانه را دارند که باید به هزینه شهریه دانشگاه‌ها توجه کنند. فاکتور مهم دیگر توجه به بازار کار رشته انتخابی است؛ برخی رشته‌ها ممکن است بازار کار خوبی نداشته باشند، بنابراین بررسی وضعیت بازار کار رشته‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

میرابراهیمی بیان کرد: داوطلبانی که رشته‌های بومی، ناحیه‌ای و کشوری را بدون در نظر گرفتن قطب و بوم خود انتخاب می‌کنند توجه داشته باشند ممکن است در آینده با کاهش موفقیت در رشته انتخابی مواجه شوند. همچنین برخی از رشته‌های خاص نیاز به مصاحبه و یا آزمون عملی دارد؛ به عنوان مثال رشته‌های تربیت معلم، رشته‌های هنر و...؛ بنابراین داوطلب باید خود را برای مصاحبه آماده کند.

وی ادامه داد: داوطلبان باید توجه کنند که در حال حاضر معتبرترین پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور، 36 پایگاهی هستند که تحت نظر آموزش و پرورش استان فعالیت می‌کنند. متاسفانه در سطح استان مکان‌های مختلف بدون مجوز رسمی، مشاوره‌های کنکوری ارائه می‌دهند.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه 24 مرداد آخرین مهلت انتخاب رشته است، گفت: ثبت کردن کد رشته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بعضا مشاهده شده برخی داوطلبان با ثبت اشتباه کدرشته توسط کافی‌نت‌ها یا اشخاصی که صلاحیت قانونی ندارند، روبرو شده‌اند و در نتیجه داوطلب در رشته‌های نامرتبط قبول می‌شود. بنابراین به داوطلبان توصیه می‌شود کدرشته محل را در مکان‌های معتبر ثبت کنند، انتخاب‌های خود را چک کنند و تا زمانی‌که فرصت ویرایش وجود دارد، کد رشته محل‌های انتخابی خود را با دقت ویرایش کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار