رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان:
رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خوزستان گفت: وکلای عضو کانون دراستان آماده برعهده گرفتن دفاع از خبرنگاران استان و تقبل وکالت آنها به رایگان در مشکلات حقوقی و کیفری است که در هنگام ادای وظیفه با آن مواجه می شوند، همچنین برای پرونده های کیفری و حقوقی افراد نیازمند به صورت رایگان ارایه خدمات می کنند و این خدمت برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز محفوظ است .
کد خبر: ۷۷۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷ 11 August 2019

یزدالله طاهری‌نسب در نشست خبری که امروز (۲۰ مردادماه) به مناسبت روز خبرنگار در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگار وظیفه مهمی در شناسایی اخبار و رصد چالش‌ها و مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در حوزه‌های مختلف یک جامعه بر عهده دارد و در این راه با مخاطرات بسیار جدی مواجه است. خبرنگار اصولا و عموما با هدف روشنگری و شفافیت به مردم و جهت رفع مشکلات عمومی کمک می‌کند و وکلای دادگستری نیز جهت حاکمیت قانون و مبارزه با مفاسد جامعه و کمک به محرومان و مردم انجام وظیفه می‌کنند.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: با توجه به اینکه شغل خبرنگاری توام با نقادی و تلاش جهت حاکمیت قانون، جلوگیری از تبعیض و فساد است، خبرنگاران مانند وکلای دادگستری همواره در مخاطراتی در دنیا مواجه هستند و معمولا مخاطراتی که در این دو شغل وجود دارد مشترکند.
 
رئیس کانون وکلای خوزستان در خصوص جایگاه کانون وکلای دادگستری تصریح کرد: برخی از افراد هنوز جایگاه کانون وکلا را به عنوان یک نهاد مدنی نمی‌شناسند و با نهادهای مشابه اشتباه می‌گیرند. 
 
وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری در ایران در سال ۱۳۰۹ شمسی تاسیس شد. پیش از این زمان از بدو انقلاب مشروطه وکالت در دادگستری وجود داشت اما نهادی به عنوان کانون وکلای دادگستری وجود نداشت. زمانی که کانون وکلا در سال ۱۳۰۹ تاسیس شد نیز زیر نظر وزارت دادگستری فعال بود و هیات کانون وکلا را وزارت دادگستری در تهران تعیین می‌کرد و تنها یک کانون وکلا در مرکز بود که کل کشور را پوشش می‌داد.
 
طاهری‌نسب بیان کرد: این مقطع مصادف با استقلال کانون وکلا در دنیا و آغاز جنبش‌هایی جهت استقلال وکیل بود. استقلال به این معناست که وکیل دادگستری با توجه به رسالتی که بر عهده دارد باید از  نظر صنفی و تمدید پروانه، از تشکیلات حکومت مستقل باشد.
 
وی عنوان کرد: در نهایت قانونی با عنوان لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری تصویب شد. با استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۱ عملا کانون وکلا از چتر قوه قضائیه خارج شد و هر استانی که ۶۰ وکیل در آن فعالیت کنند می‌توانند کانون وکلای مستقل تشکیل دهند. 
 
رئیس کانون وکلای خوزستان بیان کرد: این مسیر استقلال به گونه‌ای پیش رفت که امروز در کشور ۲۵ کانون وکلای مستقل داریم.البته هنوز کانون وکلای مرکز چندین استان مانند سمنان و هرمزگان که کانون وکلای مستقل ندارند را هم پوشش می‌دهد. کانون وکلا در خوزستان از سال ۱۳۸۱، مستقل و تاسیس شد و جهت خدمت به مردم تلاش می‌کنیم. 
 
وی عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی در خصوص استقلال کانون وکلا و جامعه وکلای مستقل با مشکلاتی مواجه شدیم که با توجه به این مشکلات، می‌خواهیم خبرنگاران به اهمیت استقلال وکیل دادگستری پی ببرند و بر این موضوع تاکید کنند.
 
طاهری‌نسب گفت: زمانی که بر اهمیت استقلال وکیل تاکید می‌کنیم هدف ما صیانت از حق دفاع مردم است. به طور مثال اگر یک خبرنگار به جاسوسی متهم شود و در دادسرای عمومی تحت تعقیب قرار بگیرد و در دادگاه انقلاب محاکمه شود، تنها پناه خبرنگار یک وکیل دادگستری است. این وکیل می‌تواند مستقل یعنی عضو کانون وکلا باشد و یا وکیلی باشد که زیر نظر قوه قضائیه و حاکمیت است.
 
وی ادامه داد: در مواردی که وکیل مستقل نیست و پروانه این وکیل را دولت صادر و تمدید می‌کند، ممکن است دولت در چنین پرونده‌هایی فشاری بر وکیل اعمال کند و این وکیل آزادی حق دفاع را ندارد و از موکل خود خوب دفاع نخواهد کرد.
 
رئیس کانون وکلای خوزستان بیان کرد: وکلای کانون وکلا دغدغه‌های کمتری در خصوص مشکلات تمدید پروانه دارند زیرا مدیریت کانون وکلای دادگستری توسط خود وکلا انتخاب می‌شوند. هیچ نهادی بالادست کانون وکلای دادگستری وجود ندارد. یعنی کانون وکلای دادگستری زیرمجموعه هیچ نهاد دولتی، حاکمیتی یا هیچ کانون وکلای دیگری نیز نیست.
 
وی تصریح کرد: کانون وکلای دادگستری باید به عنوان مرجع پاسخگویی به سوالات و مشکلات حقوقی استان شناخته شود. کانون وکلا متشکل از یک هزار و ۱۰۰ نفر وکیل پایه یک دادگستری است که جمع وسیعی از این افراد، تحصیلات تکمیلی عالی در مقطع دکتری از دانشگاه‌های معتبر و در رشته‌های مختلف حقوقی دارند و می‌توانند در پاسخگویی به ابهامات خبرنگاران و ارشاد آنها در مسائل حقوقی کمک کنند. همچنین می‌توانند در مسائل قضائی مهمی که در کشور رخ می‌دهد، مرجع باشند.
 
طاهری‌نسب عنوان کرد: اگر وکیلی مرتکب تخلف انتظامی شود یا شخصی علیه وکیل دادگستری شکایت کند، پرونده به رئیس کانون وکلا تقدیم می‌شود و رئیس کانون، این پرونده را به دادسرای انتظامی ارجاع می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: دادسرای انتظامی متشکل از یک دادستان و سه معاون دادستان و چند عضو دیگر است و اگر در تحقیقات آنان، تخلف وکیل اثبات شد، کیفرخواست صادر می‌شود و این کیفرخواست به یکی از شعب دادگاه انتظامی ارجاع می‌شود.
 
رئیس کانون وکلای خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر پنج شعبه دادگاه انتظامی در این کانون وجود دارد، گفت: در مواردی حکم تعلیق وکالت وکیل یا ابطال پروانه وکیل صادر می‌شود و آرایی که محرومیت انتظامی حداقلی به بالا را شامل می‌شوند، در دادگاه انتظامی قضات قابل تجدید نظر هستند.
 
طاهری‌نسب از تعلیق دو وکیل در دو هفته گذشته خبر داد و گفت: به طور مثال در سال ۹۴،  ۱۸۳ پرونده انتظامی وارده داشتیم  که در این راستا ۲۶ فقره کیفرخواست صادر شد. همچنین در سال ۹۵، ۲۷۶ پرونده انتظامی وارده داشتیم که ۲۷ کیفرخواست صادر شد.
 
وی ادامه داد: همچنین در سال ۹۶، ۲۹ فقره کیفرخواست، در سال ۹۷ نیز ۲۶ فقره کیفرخواست و امسال تاکنون هفت فقره کیفرخواست انتظامی داشته‌ایم. 
 
رئیس کانون وکلای خوزستان با اشاره به انواع تخلفاتی که وکلا ممکن است انجام دهند، گفت: تخلفات وکلا دو دسته است که بخشی از این  تخلفات بدون سوءنیت است مثلا اگر وکیلی در روز دادگاه در جلسه حضور پیدا نکند تخلف است که عمده شکایات هم در زمینه تخلفات بدون سوءنیت است اما برخی دیگر از تخلفات، سنگین هستند مانند سوءاستفاده وکیل و خیانت به موکل که کانون وکلا با تخلفاتی از این قبیل با جدیت برخورد می‌کند.
 
وی با اشاره به فعالیت وکلای تسخیری، گفت: بر اساس قاون هر وکیل دادگستری موظف است سالانه سه پرونده را به صورت رایگان پیگیری کند که ما از بدو تاسیس کانون تاکنون این کار را انجام می‌دهیم. در سال 96، وکلای کانون وکلا برای 573 پرونده، رایگان وکالت کردند. در سال 97 نیز 664 پرونده وکالت رایگان و از ابتدای سال 98 تاکنون نیز در 352 پرونده وکالت رایگان داشته‌ایم.
 
طاهری‌نسب ادامه داد: بخش عمده‌ای از افزایش این پرونده‌ها در سال جاری ناشی از افزایش پرونده‌ها در مراجع قضائی و بخش دیگر ناشی از این است که وکلای تسخیری با صداقت از حق موکلان خود دفاع می‌کنند.
 
وی با اشاره به فعالیت کمیسیون معاضدت، بیان کرد: کمیسیون معاضدت حقوق در خدمت مردم است. در پرونده‌های غیرکیفری هر گاه شخصی مشکلی دارد اما تمکن مالی برای پرداخت هزینه وکیل ندارد، کانون وکلا این فرد را به کمیسیون معاضدت معرفی می‌کند و شرایط فرد در کمیسیون بررسی می شود تا وکیل رایگان در اختیار وی قرار دهند اما به کسانی که مشمول حمایت سازمان‌های حمایتی هستند، سریعا وکیل رایگان می‌دهیم.
 
رئیس کانون وکلای خوزستان افزود: با این وجود، کمیسیون معاضدت مورد شناخت مردم نیست و مردم از فعالیت این کمیسیون آگاهی ندارند.
 
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گاهی اوقات خبرنگاران با مشکلات حقوقی مواجه می‌شوند اگر خبرنگاری متهم به اتهام مخصوصا مرتبط با شغل خبرنگاری شود کانون وکلای دادگستری خوزستان وکیل رایگان در اختیار وی قرار می‌دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار