مدیر عامل آبفای فارس گفت: با توجه به برداشت‌های بی رویه آب از منابع زیر زمینی استان رتبه اول فرونشست زمین در جهان را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۷۷۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 11 August 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محمد علی قلندری مدیر عامل آبفای فارس بیان کرد: ۸۲ شهر و ۲۰۰ روستا با جمعیت ۲ میلیون نفر تحت پوشش هستند که ۴۲۸ حلقه چاه فعال داریم و ۲۳۰۰ کیلومتر نیز خط انتقال و ۶۲۰ هزار مترمکعب ظرفیت ذخیره است.

او تصریح کرد: ۴۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه فاضلاب داریم و ۵۵ هزار فقره اشتراک فاضلاب در فارس به غیر از شیراز وجود دارد.
قلندری افزود: ۲ خط آبرسانی از سد سلمان فارسی با ۵۰۰ هزار نفر پوشش و خط دوم نیز از سد کوثر که ۵ شهر و ۵۰ روستا را پوشش می‌دهد و طولانی‌ترین خط انتقال و گرانترین آب است.

مدیر عامل آبفای فارس ادامه داد: افزایش درجه حرارت از جمله مشکلات موجود است و برداشت‌های بی رویه از منابع آبی زمین باعث شده مقام اول فرونشست در دنیا داشته باشیم که فرو نشست‌ زمین باعث از بین رفتن آبخوان‌ها شده است.

او اضافه کرد: در ۵ سال گذشته ۲۲۰ حلقه از مدار خارج شد و عمیق‌ترین آب کشور در جهرم ۵۵۰ متر، میانگین چاه در کشور ۲۵۰ متر و در استان فارس میانگین با ۳۵۰ متر است، که یک متر مکعب آب خانگی ۴۷۰ تومان و یک لیتر ۵ ریال است و یک هزار و ۳۰۰ تومان هزینه را در بر دارد.

قلندری با بیان اینکه میزان سرانه مصرف ۱۶۱ لیتر برای هر نفر در حالی که استاندارد جهانی در شرایط عادی ۱۵۰ لیتر است، اظهار کرد: پارسال ۹ شهر استان در بحران آب بودند که امسال این بحران به ۴ شهر و ۲۵ شهر نیز در نقطه تنش دار هستند که ۵۲ شهر با برنامه و طراحی انجام شده و در وضعیت عادی قرار دارند.

مدیر عامل آبفای فارس تاکید کرد: در شهر‌های داراب، کوار، فیروزآباد، کوهنجان مجبور به جیره بندی آب شدیم که به زودی این مشکلات برطرف می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار