جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم برگزار و از نبود ایستگاه‌ها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در شهرک شکوهیه انتقاد از ورود ۵ معدن به چرخه تولید استان قم خبر داده شد.
کد خبر: ۷۷۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷ 10 August 2019

به گزارش تابناک قم، پنجمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان قم با حضور سرمست استاندار قم، حجت‌الاسلام ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس و مسئولان استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم در این جلسه با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی مربوط به بازگشت ارزی صادرات اظهار داشت: از ابتدای امسال بخشنامه‌ای بانک مرکزی داشته که استرداد ارزش‌افزوده را معطل گذاشته و منوط به بازگشت ارز کرده‌اند، که پیشنهاد می‌شود آن بخش از تعهد ارزی که صورت می‌گیرد منوط به استرداد ارز باشد.

مهرداد غضنفری خاطرنشان کرد: هر درصدی که برگشت داده شد به تناسب آن از مبلغ سپرده استرداد شود تا واحد تولیدی با مشکل مواجه نشود.

پرداخت بیش از 11 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به تسهیلات تبصره 18 در سال 96 گفت: در این تبصره 243 میلیارد به استان ابلاغ شد که 113 میلیارد و 200 میلیون به استان تخصیص یافت.

مصطفی کاویانی پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی را مورد توجه قرار داد و افزود: در سال جاری تنها پنج میلیارد تومان تسهیلات به دو بانک استان اختصاص‌یافته است که در سال گذشته 11 میلیارد و 300 میلیون تومان در این حوزه تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه این تسهیلات یک هزار و 46 شغل ایجاد کرده است، ابراز کرد: در دو سال گذشته سهمیه استان در طرح مهارت‌آموزی 1300 نفر بوده است که در سال جاری نیز تعداد متقاضیان 64 مورد بوده است.

انتقاد از کمبود ایستگاه‌ها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در شهرک شکوهیه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به آتش‌سوزی اخیر در شهرک شکوهیه اظهار داشت: طراحی شهرک‌های صنعتی نیاز به یک بازطراحی دارد، چراکه نباید تمام بلوک‌ها را به یک شکل طراحی کنیم.

محسن بهشتی با انتقاد از کمبود ایستگاه‌ها و ماشین‌آلات آتش‌نشانی در شهرک شکوهیه یادآور شد: 1400 هکتار مساحت این شهرک بوده ولی چه میزان ایستگاه آتش‌نشانی و ماشین آتش‌نشانی در این شهرک وجود دارد، درصورتی‌که اگر بتوان حریق را کنترل کرد باید سه دقیقه بیشتر طول نکشد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قم نیز در این جلسه با تأکید بر معرفی 590 نفر برای دریافت تسهیلات از بند ب تبصره 18 اضافه کرد:‌در مجموع 541 نفر موفق به دریافت وام اشتغال شدند.

5 معدن به چرخه تولید استان قم بازمی‌گردد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز به ارائه گزارش دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از عملکرد تسهیلات رونق تولید پرداخت و اظهار داشت: در سال 97، این کارگروه با تشکیل 50 جلسه و 78 کمیته فنی جزو استان‌های برتر در اثربخشی مصوبات و ماحصل جلسات شناخته‌شده است.

محمود سیجانی با اشاره به تشکیل 14 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استاندار در سال جاری ابراز کرد: در این جلسات، 61 واحد صنعتی موردبحث و بررسی قرارگرفته است، همچنین 244 مصوبه داشته‌ایم که حدود 51 درصد از مصوبات اجرایی شده است.

وی با بیان مهم‌ترین خروجی کارگروه رونق تولید گفت: به‌عنوان یک دستور اصلی، پیگیری مصوبات رونق تولید انجام می‌شود که با توجه به وسعت برنامه‌ها این مصوبات را به سه دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

سیجانی با اشاره به احیاء و راه‌اندازی 19 واحد صنعتی در سال گذشته ادامه داد: هفته گذشته یک همایش سراسری تحت عنوان احیای معادن برگزار شد که در آن نمایندگان مجلس و مسئولان ملی و استانی حضور داشتند، بعدازآن جلساتی در استان تشکیل و در این جلسات فعال‌سازی معادن و فرآوری آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به تصمیمات اتخاذشده در ارتباط با 5 معدن استان افزود: تسهیلات رونق تولید مهم‌ترین کاری است که در ستاد باید انجام گیرد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی و هدف‌گذاری استان 900 میلیارد تومان بود اما تاکنون حدود 1200 میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن، گردشگری و جهاد کشاورزی پرداخت‌شده است.

سیجانی با بیان اینکه این تسهیلات در سه بخش ازجمله ثابت و سرمایه در گردش بوده است، ادامه داد: رغبت بانک‌ها در دو بخش ثابت و بازسازی و نوسازی کم است که امیدواریم این مشکل رفع شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز کرد: برای پرداخت تسهیلات سال 98، تاکنون 48 واحد بازدید شده که 192 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، در بخش جهاد نیز 17 کمیته نظارت انجام‌شده که 94 نفر تثبیت اشتغال داشته است، در بخش گردشگری یک و میلیارد تسهیلات اشتغال گرفته‌اند در این بخش تسهیلات به سمت اتمام پروژه است.

سیجانی با بیان اینکه پروژه‌های نیمه‌تمام باید پیشرفت بالای 60 درصد داشته باشند، گفت: مصوب کرده‌ایم که پروژه‌های گردشگری با 30 درصد پیشرفت فیزیکی پذیرفته شوند.

وی در مورد تسهیلات بند الف تبصره 18 نیز گفت: تفاهم‌نامه بین بانک عامل و صندوق توسعه ملی باید سرعت بگیرد تا استان در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 با سرعت بیشتری عمل کند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار