عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است، اما بسیاری از افراد با تعریق زیاد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. تعریق زیاد شبانه با شرایط معمولی فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهانی و بیش از حد معمول طی شب بیدار می‌شود که ممکن است متناوب باشد.
کد خبر: ۷۷۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 10 August 2019

به گزارش تابناک ایلام  ؛ عرق کردن روندی است که طی آن درجه حرارت، مقدار ادرار، اسید‌های آمینه ضروری و دیگر ترکیبات بدن تنظیم می‌شود.

عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است، اما بسیاری از افراد با تعریق زیاد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. تعریق زیاد شبانه با شرایط معمولی فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهانی و بیش از حد معمول طی شب بیدار می‌شود که ممکن است متناوب باشد. اما درباره این مشکل بیشتر بدانیم...

علت اصلی، تحریک سیستم سمپاتیک

گرمای هوا دراین باره نقش مهمی دارد. فارغ از احساس نامطلوب عرق کردن شدید در زمان خواب، این حالت را باید پیامدی از اختلالی جدی در بدن دانست چراکه به طور کلی، نتیجه تحریک سیستم عصبی سمپاتیک است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارد و قطعا شناخت آن‌ها اولین عامل بهبود مشکل خواهد بود.

یائسگی

یائسگی، شایع‌ترین علت پزشکی تعریق شبانه در خانم هاست که تغییرات هورمونی به خصوص کاهش هورمون استروژن مهم‌ترین عامل زمینه ساز آن خواهد بود. دراین شرایط معمولا فرد از احساس گرگرفتگی رنج می‌برد که بر روند خواب تاثیر می‌گذارد و از طرفی ریتم ضربان قلب نیز تغییر می‌کند. برای مقابله با این مشکل در مرحله اول باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان‌هایی برای تنظیم عملکرد هورمونی بدن تجویز شود. همچنین توصیه می‌شود این خانم‌ها در محیط خنک بخوابند و در این زمان از لباس‌های راحت و ملحفه‌هایی از الیاف نخی استفاده کنند.

مصرف برخی دارو‌ها

تعریق شبانه یکی از عوارض شایع مصرف برخی داروهاست، مطالعات نشان‌ می‌دهد دارو‌هایی که برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود معمولا با دوره‌هایی از تعریق زیاد در طول شب همراه هستند. افزون بر این، دارو‌های هورمون تراپی، دارو‌هایی که برای کاهش قند خون تجویز می‌شوند و کورتیزون؛ هورمون استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین درد نیز می‌توانند با این عارضه همراه باشند.

بیماری سل

اگرچه بیشتر علل زمینه ساز تعریق شبانه ناشی از مشکلات حاد نیست، اما با این حال بعضی از بیماری‌های مزمن مانند سل نیز ممکن است با چنین علامتی بروز کند.
سل بیماری است که سلامت ریه‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در اغلب موارد با دوره‌های مکرر تعریق همراه است. البته دوره‌های تب بالا، درد‌های قفسه سینه، سرفه همراه با دفع خون و مشکلات تنفسی از دیگر علایم این بیماری محسوب می‌شود.

اختلالات نورولوژیک

اضطراب، تحریک پذیری و حالات عصبی، گاه می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد و بدن را برای رساندن به درجه حرارت طبیعی به تعریق وادارد. این واکنش کاملا طبیعی است و درواقع فقط طی شب بروز نمی‌کند. با این حال زمانی که به طور مکرر و شدید در طول شب اتفاق بیفتد، ممکن است با دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مانند پارکینسون در ارتباط باشد. آسیب‌های ناشی از این بیماری‌ها به سیستم عصبی می‌تواند به اختلال در ارسال پیام به غدد عرق منجر شود.

هیپرهیدروز مزمن

هیپرهیدروز اصطلاح پزشکی است که نشان دهنده تعریق بیش از حد است که اگرچه علت پزشکی مشخصی به جز ژنتیک ندارد به عنوان یکی از مشکلات شایع و مزمن شناخته می‌شود. افرادی که دچار هیپرهیدروز هستند ممکن است از تعریق شبانه واحساس گرگرفتگی نیز رنج ببرند. این افراد هنگام خوابیدن به محیط خنک تری نسبت به دیگران نیاز دارند، زیرا دمایی که برای بقیه طبیعی است برای آن‌ها بسیار گرم و کلافه کننده خواهد بود. این حالت را نمی‌توان مشکل جدی سلامتی دانست، اما علایم آن اغلب بسیار ناراحت کننده و غیر قابل کنترل است.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی بروز می‌کند که غده تیروئید، هورمون‌هایی بیشتر از حد طبیعی تولید کند. در نتیجه، متابولیسم بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرد از احساس ناراحتی و تغییراتی در بدن رنج می‌برد. احساس خستگی در طول روز وتعریق شدید شبانه می‌تواند از علایم هشداردهنده این بیماری باشد.

روزنامه خراسان: به این ترتیب فرد از احساس گرما رنج می‌برد و حتما نیاز به محیط خنکی برای خوابیدن دارد. این علایم همچنین با تغییرات وزن بدن، لرزش دست‌ها و ریزش موی شدید نیز همراه است. به هر حال از آن جا که تعریق شدید طی شب تاثیر جدی بر کیفیت خواب دارد حتما باید در صورت تداوم و تشدید این مشکل با پزشک مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان مناسب تجویز شود./م
منبع: amelioretasante.com

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار