کارشناس ارشد حوزه معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان تهران با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد واحدهای روستایی استان نامقاوم است، گفت: با توجه به خسارت های جانی و مالی که حوادث طبیعی به همراه دارد، روستاییان برای نوسازی واحدهای مسکونی خود از تسهیلات ارزان قیمت ۴۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه با کارمزد ۵ درصد و ۸ میلیون تومان بصورت بلاعوض استفاده کنند.
کد خبر: ۷۶۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 06 August 2019

به گزارش تابناک تهران، مهدی نخعی روز دوشنبه در جلسه بهسازی بافت های فرسوده روستایی شهرستان دماوند که در سالن جلسات فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: ایران یک کشور حادثه خیز است و به صورت میانگین هر دوسال یک بار شاهد زلزله و دیگر حوادث طبیعی هستیم که با توجه به شرایط اقلیمی روستاها، نوع مصالح ساختمانی و همچنین نوع ساخت مسکن که با شهرها متفاوت است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خسارت های مالی و جانی در حوادث طبیعی همچون زلزله بم و سیل ابتدای سال جاری، جبران ناپذیر است، خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود در شهرستان دماوند، پنج هزار و ۶۱ واحد روستایی نامقاوم وجود دارد که با توجه به مصوبه ابلاغی شورای برنامه ریزی تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۳۰ تا ۵۰ درصد واحدهای مسکونی بازسازی و مقاوم سازی شود.   

کارشناس ارشد حوزه معاونت بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان تهران بیان داشت: طبق برنامه ششم توسعه، شهرستان دماوند باید تا پایان سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد واحد فرسوده روستایی را که یکهزار و ۴۶۱ واحد می شود، مقاوم سازی کند؛ این به معنای آن است که سالانه ۳۶۵ واحد باید تخریب و نوسازی شود اما متاسفانه نه تنها شهرستان دماوند بلکه اکثر شهرستان ها از برنامه مصوب عقب هستند و لازم است هر سال ۵۸۴ واحد تخریب و نوسازی شود.

نخعی با بیان اینکه متاسفانه زیر ۱۰درصد تسهیلات پرداخت شده به بنیاد مسکن مختص به بافت های فرسوده است، گفت: طبق برنامه دولت و مصوبه مجلس، اکثر تسهیلات این نهاد به بافت های فرسوده اختصاص دارد ولی باید تسهیلات قبل از هرگونه حادثه به دست روستاییان برسد تا پیشگیری کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی دهد و لازم است این مهم را جدی بگیریم، افزود: با توجه به آمار بافت های فرسوده در شهرستان دماوند، اگر ۵۰ درصد واحد ها در یک حادثه سیل و یا زلزله دچار خسارت شود، عملا ۲۵۳۰ واحد تخریب خواهد شد و اگر بعد خانوار را چهار نفره در نظر بگیریم، بیش از ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد و این زنگ خطر است.

نخعی یکی از مشکلات پیشرو در این بخش را عدم تسهیل در صدور پروانه دانست و افزود: متاسفانه برخی افراد بدون طی کردن مراحل قانونی و دریافت صدور پروانه ساختمانی، اقدام به احداث بنا می کنند که هم به خود و هم به سیستم دولت آسیب می رساند در حالی که با مراجعه به دهیاری ها می توانند پروانه واحد مسکونی خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: همچنین مصوب شده تا در بخش پرداخت عوارض برای بافت های فرسوده حمایت های لازم صورت گیرد و از سوی دیگر مشکلات بانکی در دریافت تسهیلات نیز مرتفع شود؛ دولت از سال ۹۷ اعلام کرد که خود ضمانت پرداخت را می پذیرد که این مهم در افزایش استقبال متقاضیان تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین علی شیوا، معاون فنی و عرمانی فرمانداری شهرستان دماوند در این جلسه با بیان اینکه عوامل متعددی همچون شرایط اقتصاد مردم، قرار گرفتن در حریم، فوت افراد و واگذار شدن به ورثه، باعث کندی در اجرای این طرح می شود، اظهار داشت: طبق آمار نگران کننده در شهرستان دماوند از کل ۷۵۴۸ واحد مسکونی روستایی، پنج هزار و ۶۱ واحد نامقاوم است و تنها ۲ هزار ۴۸۷ واحد مقام هستند.

وی با بیان اینکه نظارت کارشناسان و مهندسان ناظر به بافت های روستایی توسط بنیاد مسکن اقدامی ارزشمند است، گفت: انتظار می رود تا سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۴۶۱ واحد مقاوم سازی شود و این مهم همراهی و تشویق مردم را توسط نهادهایی همچون شهرداری ها و دهیاری ها می طلبد.

این مقام مسئول با اشاره به اولویت ستاد بافت فرسوده در خصوص تهیه طرح های موضعی و موضوعی توسط شهرداری ها، افزود: امید است شهرداری ها تا هفته دولت نسبت به تهیه این طرح با تمرکز به کهن شهر بودن منطقه، اقدام کنند.

شیوا با اشاره به معضلات ساخت و سازهای غیر مجاز نیز گفت: هم اکنون دور از چشم مامورین کنترل و نظارت، دهیاری ها و بخشداری ها شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز هستیم که همین امر خطرات بسیاری را چه در بخش تخریب کشاورزی، استفاده بی رویه از سرانه ها و عدم کیفیت مناسب با توجه به غیرحرفه ایی بودن بناها را به همراه دارد که خود معضل بزرگی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار