معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیشترین سهم اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان خوزستان داده شده است، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها در شهرها بوده و به این دلیل در روستاها دچار مشکل هستیم.
کد خبر: ۷۶۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 05 August 2019
همایون یوسفی در جلسه مشترک ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه بازتولید ثروت در استان‌‌های مرزی بیشتر اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: متاسفانه نوع برنامه‌ریزی‌ها در کشور به شکلی است که به صورت برابر به استان ها نگاه می‌شود در صورتی که بازتولید ثروت در استان‌های مرزی اتفاق می افتد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: متاسفانه استان‌های مرکزی به دلیل قدرت سیاسی که دارند، منابع اقتصادی را به سمت خود جذب می‌کنند و این مساله باعث شده تا به استان‌های مرزی توجه کمتری شود و یا نگاه به آن‌ها برابر با سایر استان‌های کشور باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشور در حوزه زاگرس جنوبی ایجاد شده است و در این زمینه برای توسعه نیازمند توجه به این بخش و به ویژه استان خوزستان هستیم.

یوسفی ادامه داد: ما می‌خواهیم همه مشکلات اقتصادی کشور را با دادن مجوز و تسهیلات حل کنیم اما این مساله باعث وارد شدن فشار بر بانک‌ها می‌شود و در بلند مدت مشکلات اقتصادی به صورت اساسی حل نخواهد شد. 

وی با اشاره به مشکلات خوزستان در زمینه اقتصاد عنوان کرد: ضعف مهم اقتصاد در خوزستان، دولتی بودن اقتصاد استان است و در تمام مدت نیز بخش خصوصی در خوزستان به طور کامل وابسته به دولت بوده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های دولتی در خوزستان اجازه رشد به بخش خصوصی را نداده‌اند و به این دلیل در شرایط کنونی باید به خوزستان نگاه ویژه‌ای شود تا شاهد رونق اقتصاد استان باشیم و زمینه را برای رشد و فعالیت بخش خصوصی خوزستان فراهم کنیم. 

یوسفی با اشاره به اهمیت موضوع نفت در اقتصاد خوزستان، گفت: برای خوزستان نفت نقش پیشران را دارد و نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد. در این زمینه باید بر نقت و حوزه‌های نفتی توجه ویژه ای شود زیرا اقتصاد خوزستان به نفت گره خورده است.

وی ادامه داد: با اعمال تحریم با توجه به اینکه صادرات نفتی کم می‌شود، سهم نفت در اقتصاد خوزستان کم می‌شود و با توجه به این شرایط ممکن است در آینده استان خوزستان بیش از سایر استان‌ها آسیب ببیند.

یوسفی با بیان اینکه طرح های ملی مشکلات مردم خوزستان را حل نخواهند کرد، خاطرنشان کرد: اقتصاد یک منطقه را طرح‌های کوچک و متوسط رونق می دهد و باید بر طرح‌های کوچک و متوسط توجه ویژه شود.
 
سید حمید پور محمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهارداشت: روستاهای استان نسبت به شهرها از شرایط بدتری در زمینه بیکاری برخوردار هستند و علاوه بر این باید به بخش قابل توجهی از جمعیت فاقد شغل در بین افراد فارغ التحصیل از دانشگاه های استان نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان دارای ۲ نقطه آسیب پذیر در حوزه های بیکاری و مهاجرت است، گفت: بررسی ها نشان می دهد که جمعیت روستایی استان کاهش چشم گیری داشته است.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: به واسطه مهاجرت های صورت گرفته، جمعیت روستایی استان، رشد منفی ۱۷ درصد را نشان می دهد.

پور محمدی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ها به سمت رفع مشکلات در این ۲ بخش آسیب پذیر استان است، گفت: موضوعی که باید در این بین به آن توجه لازم صورت گیرد امر سرمایه گذاری در روستاهاست .

وی تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه سرمایه گذاری از نظر ملی شرایط مناسبی دارد اما ضروری است که این بخش در مناطق روستایی نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد و تسهیلات خرد جهت ایجاد فرصت های شغلی ارائه شود.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور سهم استان خوزستان از صندوق توسعه ملی را بیشتر از دیگر استان های کشور دانست و گفت: این استان از ظرفیت های بسیار مناسبی برای طرح های بزرگ برخوردار است اما نیاز است که بانک ها به طرح های کوچک، خرد و متوسط نیر توجه داشته باشند و به ارائه تسهیلات بپردازند.

وی یادآورشد: جذب سرمایه گذاری از سوی دستگاه های اجرایی اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این نیز اعتبارات تبصره ۱۸ می تواند ظرفیت مناسبی را در اختیار استان قرار دهد تا منجر به ایجاد فرصت های مناسب شغلی در استان شود.

پور محمدی بر جذب اعتبارات این تبصره از قانون بودجه تاکید کرد  و افزود: در استان خوزستان که از بافت فرسوده بالایی برخوردار است باید به گونه ای برنامه ریزی کرد تا در جریان ساخت و سازهایی که صورت می گیرد فرصت های شغلی متعددی ایجاد شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در بخش دیگری از این نشست به سرانه ۳۴ میلیون ریالی استان در ارائه تسهیلات اشاره کرد و گفت: در این زمینه خوزستان جایگاه ۲۷ کشور را به خود اختصاص داده است.

امید حاجتی همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی (بدون نفت) استان را ۱۲۷ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: باید مولفه پرداخت تسهیلات بانکی در استان ارتقا پیدا کند.

وی گفت: بر اساس تحقیقاتی که مرکز پژوهش های مجلس انجام داده  رتبه استان در این زمینه به هیچ وجه مناسب نیست و این بخاطر عملکرد ضعیف بانک ها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به نبود ابزار لازم برای هدایت بانک ها به سمت توسعه استان اشاره کرد و گفت:

حاجتی با بیان اینکه فضای مناسبی در بحث اعطای تسهیلات در خوزستان نداریم، عنوان کرد: در خوزستان ابزار خاصی برای مدیریت سیستم بانکی به منظور کمک به حل مشکلات استان و حرکت در مسیر توسعه را در اختیار نداریم.

وی به ارائه پیشنهاد ایجاد صندوق توسعه منطقه ای پرداخت و گفت: با راه اندازی این صندوق منابعی که از صندوق توسعه ملی اختصاص می باید را مدیریت خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین در بخش دیگری از این نشست به موضوع ارائه تسهیلات اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: در زمینه تسهیلات اشتغالزایی برای استان خوزستان تا کنون ۳۲ درصد از مبلغ ۲۹ هزار میلیارد ریال استان اختصاص پیدا کرده است.

نوراله حسن زاده ادامه داد: خوزستان رتبه ۳۰ در نسبت سپرده های بانکی به تسهیلات را دارد که این شرایط به هیچ وجه مناسب نیست.

وی افزود: نرخ بالای تسهیلات از جمله مشکلات فعالان اقتصادی در استان خوزستان است و در این روند می توان گفت بانک ها نیز همکاری های لازم را در اختصاص منابع انجام نمی دهند.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان با بیان اینکه از ۳۹۰ طرح اشتغال فراگیر در استان تنها ۱۷۱ طرح موفق به دریافت منابع شدند، اضافه کرد: با توجه به وضعیت منابع و سپرده ها در استان خوزستان لازم است که بانک های خصوصی نیز در ارائه تسهیلات اشتغالزایی با دیگر بانک ها همراه شوند تا روند رو به رشدی در اختصاص منابع مورد نیاز را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار