نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت گردشگری را یکی از ظرفیت های استان خواند و گفت: با توجه به بازدیدی که از تالاب انزلی داشتیم، وضعیت این تالاب واقعا گریه‌آور است و اگر به آن توجه کنند بستری برای جذب گردشگران و اکوتوریسم استان محسوب می شود.
کد خبر: ۷۶۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ 01 August 2019

 

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است. فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است. این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

رعایت حقابه تالاب، مدیریت رسوبات، پساب و پسماند، آبخیزداری در حوضه تالاب، جلوگیری از تصرف اراضی تالابی و برداشت بی رویه آب از تالاب از الزامات است. اواخر خردادماه امسال دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی را صادر کرد.

گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان به ایرنا حاکیست، آیت الله رسول فلاحتی روز پنجشنبه در بیستمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان؛ اخلاق و علم را سبب تمدن سازی اسلامی عنوان کرد و افزود: زمانی ایرانی ها در عرصه جهانی حرف نخست را می زدند و اکنون با این روندی که پیش می رویم به قله ها می رسیم.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان به کاهش دانشجویان ورودی به این دانشگاه در استان به دلیل کاهش جمعیت اشاره کرد و گفت: بی علاقگی جوانان به دلیل وجود مشکلات مالی می تواند از دلایل دیگر کاهش ورودی دانشجویان باشد.
آیت الله فلاحتی فلسفه راه اندازی دانشگاه را محلی برای تربیت کارآفرینان دانست و تصریح کرد: هدابت اعتبارات برای اجرای طرح های پژوهشی از موضوع های مهم در دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، بیان کرد: رونق تولید به کشاورزی است و گیلان ظرفیت های بسیاری با توجه به وجود جنگل، دریا و جلگه در استان در این بخش دارد.
امام جمعه رشت به توجه به دو محصول راهبردی برنج و چای گیلان در سال های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: موسسه تحقیقات برنج کشور در استان دو نوع برنج با کیفیت و مقاوم در برابر آفت ها و خشکی را عرضه کرده است.
آیت الله فلاحتی خواستار توجه ویژه نسبت به زیتون گیلان شد و بیان کرد: زیتون گیلان از کیفیت بالایی برخوردار است و می طلبد دانشگاه آزاد نسبت به این محصول راهبردی استان توجه ویژه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر ورود دانشگاه آزاد در مسائل زیست محیطی گیلان، اظهار کرد: ورود دانشگاه آزاد اسلامی گیلان به وضعیت رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت و همچنین زباله سراوان در احیای محیط زیست منطقه تاثیرگذار است.
آیت الله فلاحتی خواستار تقویت کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان شد و افزود: کرسی های آزاداندیشی می تواند ایده های جوانان را به منصه ظهور برساند اما تاکنون نسبت به این موضوع کم مهری شده است.
وی با اشاره به توجه به زیربناهای اخلاقی و فرهنگی استاد و دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، بیان کرد: استادان دغدغه مند دانشجویان دارای ایده های بلند را رصد کرده و برای تحقق این ایده ها سرمایه گذاری کنند.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گیلان احداث خوابگاه به ویژه برای دانشجویان متاهل را طرح بسیار خوبی دانست و تصریح کرد: افزایش خوابگاه های دانشجویی باید در برنامه های دانشگاه آزاد باشد.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه نسبت به احداث بناها و سازه ها در گیلان بی مهری شده ، خاطرنشان کرد: سال های گذشته نگاه ها برای توسعه نقاط مختلف استان به طور مساوی نبود و باید نسبت به بخش های مختلف استان از آستارا تا چابکسر، انزلی و لوشان نگاه یکسانی داشته باشیم.
وی تشکیل اتاق اندیشه ورز در دانشگاه آزاد اسلامی گیلان را مهم دانست و گفت: بعضی از استادان نقش ویرانگری در دانشگاه دارند و باید پالایش شوند.
امام جمعه رشت در پایان یادآور شد: نظارت و بازرسی در مسائل مالی، اخلاقی و فکری موجب می شود دانشگاهی در تراز جامعه اسلامی داشته باشیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار