شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران برگزار شد؛
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود تحریم های بی سابقه ای که دشمنان نظام علیه ایران اسلامی اعمال کرده اند، در مسیرملت ایران خللی وارد نشده و بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، نرخ تورم رو به کاهش و رشد اقتصاد ایران رو به افزایش و مثبت شده است.
کد خبر: ۷۶۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷ 31 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ حمدباقر نوبخت شامگاه سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، مشترک با شهرستان های جنوب شرق استان( ورامین، قرچک و پیشوا) که در محل کانون ملائک قرچک برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر کشور درگیر شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر است، تحریم هایی که شاید در سال های 90 و 91 نیز اعمال شد ولی به شدت این دوره نبوده است.
وی اظهار داشت: در دوره تسلط صدام حسین بر عراق، تحریم هایی از سوی جامعه جهانی اعمال شد ولی در این تحریم ها قرار شد تا بخشی از نفت عراق در برابر تأمین غذا به فروش برسد، اتفاقی که قرار بود برای ایران نیز تکرار شودولی با مذاکراتی که در قالب برجام صورت گرفت، فروش نفت ایران ازسر گرفته شد.
وی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رسیدن فروش نفت ایران گفت : دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که برای واردات اقلامی نظیر دارو مانعی وجود ندارد، به فرض که ما بتوانیم مقداری از نفت خود را برای این منظور بفروشیم ولی با اقداماتی که آنان انجام داده  و به گمان خودشان، راه نفس ما را بسته اند، امکانی برای واردات این اقلام وجود ندارد.
وی گفت : آمریکا ابتدا ابراز نگرانی کرد که ایران قصد دارد از انرژی هسته ای، بمب بسازد اما بارها اعلام کردیم که بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ساخت بمب حرام است، سپس توافق کردیم برای احترام به افکار عمومی، با کشورهای جهان مذاکره کنیم ولی رئیس جمهور آمریکا تمامی این توافقات را بر هم زد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این که رئیس جمهور آمریکا بارها به مذاکره مجدد با ایران اصرار داشته افزود: رئیس جمهور آمریکا اگر ادعا می کند که انسان متمدنی است، باید به تعهدات قبلی که 2 سال و نیم برای آن مذاکره شد پایبند باشد.
وی تصریح کرد: تمامی انسان های معقول و حتی خارج نشینانی که شاید نظام جمهوری اسلامی را نیز قبول ندارند و رفتارهای ایران و آمریکا را مطالعه می کنند، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را باور دارند.
نوبخت تصریح کرد: در ابتدای تحریم های آمریکا، شوک روانی به جامعه وارد شد و برخی برای اطمینان به آینده، اقداماتی نظیر خرید ارز انجام دادند ؛  اقدامی که موجب بالا رفتن قیمت ارز و مسکن و بالا رفتن تورمی شد که دولت برای تک رقمی کردن آن، تلاش های زیادی انجام داده بود.
وی گفت : دولت با تمامی مشکلات، بدون این که نگرانی و استرسی را در جامعه ایجاد کند، منابع را به درستی و بر اساس واقعیت ها هزینه کرد، به گونه ای که امروز حقوق تمامی کارکنان دولت و یارانه بدون تأخیر پرداخت می شود.
معاون رئیس جمهور افزود: دولت با وجود تمامی محدودیت ها، 23 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های عمرانی در نظر گرفته که نمونه ای از آن را می توان با اختصاص 270 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه قطار حومه ای تهران – پیشوا مشاهده کرد.
وی با اشاره به تلاش دولت در مهار و پائین آوردن نرخ تورم گفت : به دلیل افزایش نرخ تورم نقطه ای ممکن است که تورم امسال نسبت به قبل بالاتر رود ولی بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول که مقر آن در آمریکاست، نرخ تورم ایران رو به کاهش و رشد اقتصادی کشور رو به افزایش است.
نوبخت همچنین از تکمیل پروژه آزاد راه تهران شمال در نیمه دوم امسال خبر داد وافزود: مجریان این طرح اعلام کردند که اگر 300 میلیارد تومان در اختیار داشته باشند، این طرح تکمیل می شودکه با برنامه ریزی صورت گرفته، این رقم برای تکمیل این پروژه مهم که اجرای آن 24 سال به درازا کشیده، در نظر گرفته شده و با اختصاص آن، این پروژه مهم نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد.

10 درصد اعتبار مالیات بر ارزش افزوده به اشتغال اختصاص یابد

انوشیروان محسنی بندپی نیز در این جلسه، اظهار داشت: دولت با تمام توان در صدد تحقق دو شعار رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
وی گفت: دولت برای توسعه اقتصاد، ایجاد فرصت های شغلی و سازندگی در استان تهران، اعتبارات مناسبی را در بودجه سال 97 و 98 در نظر گرفته و آن را در اختیار دستگاه های اجرایی قرار داده که بخشی از این اعتبارات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که به ازاء هر نفر، 800 هزار تا یک میلیون تومان به مناطق روستایی اختصاص داده که با نظارت فرمانداری ها برای عمران و آبادانی این مناطق هزینه شده است.
محسنی افزود: 27 صدم درصد از ازرش افزده برای پروژه ورزشی اختصاص یافته و امسال می باید 10 درصد از این اعتبارات برای اشتغال روستایی کنار گذاشته شود.
استاندار تهران ادامه داد: در کنار این اعتبارات، دولت با کمک مجلس شورای اسلامی یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ماندگاری روستائیان بر اساس مزیت های نسبی تعریف شده در مناطق روستایی، در نظر گرفته است.
وی گفت: علاوه بر این، از محل تبصره 18 قانون بودجه، دولت 53 هزار میلیارد تومان برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال، رفع مشکل سرمایه در گردش صنایع و نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی در نظر گرفته که این امر تحول عظیمی را اقتصاد کشور به وجود می آورد.

میزان اشتغال در بخش کشاورزی استان تهران 2.2 درصد است
محسنی بندپی با اشاره به مزیت های شهرستان های جنوب شرق استان تهران گفت: در حالی که میزان اشتغال استان تهران در بخش کشاورزی 2.2 درصد است ولی این میزان در شهرستان های جنوب شرق تهران 26 درصد است که باید برای توسعه فعالیت های این بخش برنامه ریزی درستی انجام داد.
وی افزود: در کنار محدودیت هایی که شهرستان های جنوب شرق استان تهران از آن برخوردارند، این سه شهرستان از کمبود سرانه ورزشی، آموزشی و بهداشتی نیز رنج می برند و لازم است تا برای رفع  این محرومیت ها، برنامه ریزی مناسبی بر اساس سند توسعه استان انجام داد.
استاندار تهران تأکید کرد: بر اساس راهنمایی و تکلیف سازمان برنامه و بودجه، سند توسعه استان تهران به  عنوان نقشه راه تدوین شده و هیچ ارکانی نباید تصمیماتی غیر از این سند اتخاذ کند.

پروژه قطار شهری تهران تا پیشوا پایان سال 98 تکمیل می شود
وی گفت: با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی و بر اساس بازدیدی که رئیس سازمان برنامه و بودجه از پروژه قطار تهران – پیشوا انجام داد، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه تا پایان سال 98 تخصیص داده شده به شرط آن که موانع اجرای این کار برداشته شود.
استاندار تهران اظهار داشت: در قرچک عدم اجرای دو طرح تقاطع روگذر محمدآباد و زیر گذر داودآباد برای شهرستان مشکلاتی ایجاد کرده که با برنامه ریزی صورت گرفته مقدمات اجرای این دو پروژه فراهم شده و پیمانکار بهانه ای برای تکمیل آن ندارد.
وی افزود: بر اساس مزیت نسبی ایجاد اشتغال 26 درصدی حوزه کشاورزی در شهرستان های جنوب شرق استان تهران و محدودیت های منابع آبی، لازم است تا پروژه تصفیه خانه این شهرستان ها به سرعت تکمیل شود تا ضمن رفع محدودیت ها، از فرونشست زمین در این بخش از استان تهران که تا 35 سانتی متر در سال رسیده جلوگیری شود.


رفع محرومیت قرچک به اختصاص اعتبارات ویژه از سوی دولت نیاز دارد

بهمن خطیبی دیگر سخنران این مراسم اظهار داشت:  قرچک، شهرستان نوپایی است که از محدودیت های زیادی برخوردارست، شهرستان که وسعت زیادی ندارد و در هر کیلومتر مربع آن، 3 هزار و 500 نفر زندگی می کنند.
وی افزود: علاوه بر تراکم جمعیتی بالا، مدارس قرچک نیز با تراکم زیاد جمعیتی مواجه است و گاه این تراکم به 47 نفر در هر کلاس درس می رسد.
وی یکی از الزمات قرچک را احداث سایت اداری اعلام کرد و افزود: قرچک از داشتن ساختمان های اداری مناسب محروم است، هم اکنون زمینی برای احداث سایت اداری این شهرستان در نظر گرفته شده که در صورت تأمین اعتبار، می توان عملیات احداث آن را آغاز کرد.
95 درصد از صادرات روده کشور از ورامین صورت می گیرد
فرماندار ورامین نیز در این جلسه گفت : وجود تنها شهرک صنعتی تخصصی چرم استان تهران با دباغی سالانه ۱۴ میلیون جلد چرم سبک و سنگین و صادرات ۷۰ درصد آن به‌صورت سالامبور (چرم خام) تنها بخشی از ظرفیت‌های این شهرستان است که در صورت توجه می‌توان از خام فروشی این فرآورده مهم جلوگیری کرد.
حسین کاغذلو افزود: سورت ۹۵ درصد از روده کشور در ورامین انجام می‌شود و این صنعت میلیون‌ها دلار برای کشور ارز آوری دارد.
 فرماندار ورامین اضافه کرد: ورامین در حوزه کشاورزی نیز از ظرفیت‌های ویژه‌ای در تولید محصولات زراعی، غلات، پسته، تولیدات گلخانه‌ای، گوشت قرمز و شیر برخوردار است.
 به گفته کاغذلو، ورامین با تولید ۱۲۳ هزار تن شیر رتبه دوم، با ۲۱ هزار و ۸۴۴ تن تخم مرغ رتبه سوم، ۲۲۵ هزار تن ذرت علوفه‌ای رتبه سوم، ۱۱۵ هزار و ۲۰۰ تن سبزی و صیفی‌جات رتبه سوم و ۱۵۰ تن ماهی در سال رتبه سوم استان تهران را در اختیار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح قطار شهری تهران – ورامین – گرمسار گفت : این پروژه مصوب دولت هشتم در پی سفر استانی به شهرستان ورامین است که پس از دست به دست شدن بین شرکت مترو و شرکت راه آهن، با اعتبارات ملی توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی احداث و هم اکنون با شش رام قطار مسافران را بین تهران تا گرمسار جابجا می کند.
خروج از محدودیت شعاع 120 کیلومتری تنها راه نجات شهرک صنعتی پیشوا است 
فرماندار شهرستان پیشوا نیز در این جلسه گفت: خروج از محدودیت شعاع 120 کیلومتری و ارائه مشوق های لازم، تنها راه نجات شهرک صنعتی قرچک است. 
حسین عباسی افزود: شهرک صنعتی قرچک با وسعت یک هزار و 300 هکتار از زیر ساخت های لازم برای توسعه برخوردار است ولی تاکنون پیشرفت چشمگیری برای استقرار صنایع در آن صورت نگرفته است. 
وی افزود: پیشوا آخرین شهرستان استان تهران است بنابراین سرمایه گذاران اگر قرار باشد محلی را برای استقرار در نظر داشته باشند، به شهرک صنعتی قرچک و یا عباس آباد پاکدشت مراجعه می کنند و کمتر سراغی از شهرک صنعتی پیشوا می گیرند. 
وی تصریح کرد: تنها راه نجات شهرک صنعتی پیشوا، خارج شدن از محدودیت شعاع 120 کیلومتری است، اتفاقی که در برخی از شهرک های صنعتی افتاده و سرمایه گذاران را برای احداث واحدهای تولیدی ترغیب کرده است. 

مهمترین مشکل جنوب شرق تهران تأمین آب شرب است

نعمت الله ترکی در بخش دیگری از این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: بیشترین مشکل چهار شهرستان ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت، تأمین آب شرب است که تلاش می شود تا علاوه بر تکمیل تصفیه خانه هفتم، منبع دیگری را برای این امر اختصاص داده شود.
وی اظهار داشت: با اتصال آب سد لار به سد لتیان و از آن به ماملو و اختصاص حق آبه دشت ورامین، مشکل این چهار شهرستان برطرف شود.
وی با اشاره به اجرای طرح انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین گفت: با اجرای این طرح که به طور کامل توسط بخش خصوصی اجرا می شود، بخش اعظم مشکل آب کشاورزی جنوب شرق تهران برطرف می شود و تلاش می شود این طرح تا سال ۹۹ به بهره برداری برسد.
ترکی اجرای شبکه تصفیه فاضلاب را به عنوان طرح اولویت دار استان تهران یاد کرد و افزودک با تلاش هیا صورت گرفته، هر سه ماه یک تصفیه خانه در استان تهران به بهره برداری می رسد در حالی که تا پیش از سال ۹۲، حتی طرح مطالعاتی تصفیه خانه فاضلاب نیز در استان تهران وجود نداشت.
وی گفت : در حوزه بهداشت و درمان و سلامت، سرانه تخت بیمارستانی جنوب شرق تهران نسبت به سایر شهرستان های استان پائین تر است ولی تلاش گردیده تا با افتتاح بیمارستان قرچک و پاکدشت و فراهم کردن شرایط احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی شهید مفتح ورامین، سرانه تخت بیمارستانی این بخش از استان تهران ارتقاء پیدا کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران گفت : در حوزه راه به ویژه راه های فرعی، شهرستان های جنوب شرق استان تهران با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، مشکلات عدیده ای وجود دارد که تلاش می شود تا با اجرای کمربندی ورامین – قرچک و پاکدشت، بخشی از مشکلات این حوزه برطرف شود.
ترکی گفت : به منظور رفع مشکلات شهرستان های استان تهران، تا پایان سال ۱۴۰۰، در بخش بهداشت و درمان ۷ هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی به وضعیت موجود افزوده میشود و تمامی شهرستان های استان، در قالب مترو و قطار حومه ای به پایتخت متصل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار