در قابل ارزش بودن اهداء خون فرد یا افراد جامعه هیچ شکی نیست و کسی نیست که توصیه به چنین امر خداپسندانه ای را نداشته باشد اما به نظر می رسد بیان واقعیات در مورد محاسن این کار نباید به گونه ای باشد که احساس شود از ناآگاهی افراد سوء استفاده شده است!
کد خبر: ۷۶۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ 31 July 2019
امروز مصادف با روز ملی اهداء خون است . در ۹ مرداد سال ۱۳۵۳ سازمان انتقال خون ایران به دست دکتر فریدون اعلا تاسیس شد،قبل از سال ۱۳۵۳ انتقال خون وضعیت بسیار آشفته ای داشت بطوریکه انتقال خون باعث انتقال بیماری های فراوان میشد،از سال ۱۳۵۳ بمنظور سامان بخشیدن به وضعیت انتقال خون سازمان انتقال خون ایران تاسیس شد. بر همین اساس این روز را روز انتقال خون می نامند.
نقدی بر یک توصیه ی رئیس سازمان انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد
در قابل ارزش بودن اهداء خون فرد یا افراد جامعه هیچ شکی نیست و کسی نیست که توصیه به چنین امر خداپسندانه ای را نداشته باشد اما به نظر می رسد بیان واقعیات در مورد محاسن این کار نباید به گونه ای باشد که احساس شود از ناآگاهی افراد سوء استفاده شده است!
خبری به نقل از برخی سایت ها و خبرگزاری های استان از مدیر کل انتقال خون استان در مورد مقایسه اهداء خون و حجامت ، منتشر شده است که به نظر می رسد ، این اقدام یک مقایسه ناصحیح است که لازم است دکتر حسن زاده مستند توضیحاتی را برای شفاف سازی به مردم ارائه دهد.ضمن اینکه در مقایسه سخنان برخی مسئولان برای مردم عامی نوعی دوگانگی و عدم شفافیت اطلاعات بوجود می آید که آیا حجامت کاری بیهوده است یا نه !سخنان حسن زاده یک تبلیغ برای تشویق مردم به اهداء خون !
بنابر این گزارش به نقل از ایسنا حسن زاده اینگونه بیان کرده است : حجامت باعث دور ریختن خون می شود در صورتی که با اهدای یک کیسه خون می توان جان سه نفر را نجات داد همچنین حجامت کار علمی و بهداشتی نیست.
نقدی که بر سخنان حسن زاده وارد است برگرفته از سخنان برخی متخصصین کشور و همچنین روایات تاریخی از ائمه معصومین است که در صورت عدم توضیح کافی دکتر حسن زاده این شائبه بوجود می آید که وی از یک بحث تخصصی به نوعی از ناآگاهی عمومی سوء استفاده کرده است و امیدواریم وی بتواند در این خصوص توضیحات قانع کننده ای ارائه دهد.
نقدی بر یک توصیه ی رئیس سازمان انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد / تاکید رهبری بر شفافیت مسئولین / لزوم توضیح مسئولان کشوری انتقال خون
 
برای روشن شدن موضوع به سراغ توضیحات دکتر حمزه سام دلیری؛ عضو انجمن علمی طب سنتی ایران می رویم که در خبرگزاری تسنیم با تیتر "اثرات آزموده‌شده "حجامت" در درمان "کبد چرب‌ و غلظت خون" منتشر شده است.
در این گزارش آمده است : اثرات "حجامت" در درمان بیماریهایی از قبیل کبد چرب‌، آلرژی‌، ‌آسم و نفس‌تنگی‌، سردردهای میگرنی‌، غلظت خون‌، دیسکوپاتی و سیاتالژی‌، جوش صورت و بدن‌، پسوریازیس‌، آفت دهان‌، حتی هپاتیت و... کاملاً آزموده شده است.
در ادامه آن می خوانیم : بدون شک اهداء خون امری خداپسندانه، انسانی و ایثارگرانه به‌شمار می‌رود چرا که با اهدای آن جان انسانهای نیازمند به خون را نجات داده‌ایم اما مقایسه بین حجامت به‌عنوان یک روش درمانی و اهداء خون‌، قیاسی منطقی به‌نظر نمی‌رسد‌.
در فرایند انجام حجامت ابتدا با "بادکش" روی جریان خون تغییراتی ایجاد می‌کنند و سپس خراشهای ظریف پوستی که زده می‌شود فرایندهایی در بدن تحریک می‌‌شود که اصطلاحاً آن را فراخوان گلبولی می‌گوییم.
مدل خون‌گیری در عمل حجامت سطحی است اما در خون دادن یک شوک منفی است که به‌وسیله یک سوزن، خون در گردش مورد نیاز بدن را خارج می‌کند.
در حجامت، خون کثیف از بدن خارج می‌‌شود اما در خون دادن، خون تمیز و مورد نیاز بدن اهدا می‌شود.
اهدای خون هیچ اثر درمانی یا هیچ نقش درمانی برای اهدا‌کننده خون ندارد؛ تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه اهدای خون‌، نقش درمانی برای درمان بیماریهای پوستی یا گوارشی یا بیماریهای کبدی یا بیماریهای قلبی ــ عروقی یا هر بیماری دیگری داشته، وجود نداشته است اما حجامت نقش درمانی برای فرد دارد و شما با انجام حجامت، زندگی خودتان را نجات می‌دهید اما با اهدای خون زندگی دیگران را‌.
حجامت در درمان بیماریهایی از قبیل آلرژی‌، ‌آسم و نفس‌تنگی‌، کبد چرب‌، سردردهای میگرنی‌، غلظت خون‌، دیسکوپاتی و سیاتالژی‌، جوش صورت و بدن‌، پسوریازیس‌، آفت دهان‌، حتی هپاتیت و ... کاملاً آزموده شده است.
آنچه از موضع حجامت خارج می‌شود چیزی جز سموم بدن و اخلاط فاسد و کثیف نیست اما در اهدای خون‌، بیشترین چیزی که خارج می‌شود مواد غذایی‌، الکترولیتهای مورد نیاز بدن و ویتامینهاست.
در تفاوت اهدای خون با خون حجامت همین بس که حتی حیوانات نیز از خون حجامت و بوی تعفن آن گریزانند اما از خون اهداشده برای خوردن استقبال هم می‌کنند‌.
جالب است بدانید که پیغمبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) این موضوع را متذکر شده‌اند که "سم از هر کجا، وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می‌شود" یا "از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی‌شود".
طبق تحقیقات‌، میزان کلسترول خون حجامت، 9 تا 11 برابر بیشتر از خون وریدی است بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفیدتر است همچنین سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی است.
بیشتر کسانی که خون اهدا می‌کنند در غالب موارد سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند بنابراین خون اهداشده این افراد نه‌تنها برای گیرندگان خون مفید نیست بلکه می‌تواند مضر هم باشد؛ توصیه و تأکید می‌کنیم افراد اهدا‌کننده خون‌، قبل از اهدا کردن خونشان، حتماً حجامت کنند تا بدین‌وسیله خونی که اهدا می‌‌کنند خون تمیز و سالم باشد.
غالباً مشاهده می‌شود که گیرندگان خون بعد از دریافت پکسل خون‌، دچار بیماریهای دیگری از جمله زخم معده یا کبد چرب‌، عصبانیت و پرخاشگری‌، افسردگی و ... می‌شوند در حالی که قبلاً به این بیماریها مبتلا نبوده‌اند و در واقع از اهدا‌کنندگان خون دریافت کرده‌اند.
میان کسانی که در جنگ تحمیلی در معرض بمبارانهای شیمیایی قرار گرفته‌اند‌، افرادی که در حین جنگ، حجامت کرده‌اند سالم باقی مانده‌اند و مابقی طی این سالها‌، مشکلات بمبارانهای شیمیایی را تاکنون به‌دوش کشیده‌اند.
نهایتاً این نکته را یادآور می‌شویم که حجامت یکی از بزرگترین شاخصه‌های طب سنتی ایرانی است؛ برای سالم زنده ماندن و داشتن زندگی بدون بیماری باید خود را ملتزم به انجام آن بدانیم.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، آنچه که در سخنان حسن زاده به عنوان مدیر کل انتقال خون استان مطرح شده است را می توان به عنوان تلاش یک مدیر برای موفقیت خود درک کرد اما وی باید بداند ارائه اطلاعات دقیق و منصفانه یکی از شاخصه ها برای یک مدیر جامعه اسلامی است و نباید اینگونه به نظر برسد که وی دارد از ناآگاهی مردم از یک موضوع تخصصی ، در جهت ارتقاء جایگاه خود و دستگاهش ، سوء استفاده می شود.
نقدی بر یک توصیه مدیر کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد / تاکید رهبری بر شفافیت مسئولین / لزوم توضیح مسئولان کشوری انتقال خون
 
تاکید رهبری بر شفافیت مسئولین
مدیر کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد بهتر است بداند که رهبری معظم انقلاب تاکید موکدی به مسئولان نظام برای شفافیت در ارائه گزارش به مردم داشته اند .
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح دوشنبه گذشته (۹۷/۰۷/۲۳) در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه خود، در توضیح «نامه‌ی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی»(۱) برخی وظایف آنان را برشمردند و این نامه را به مثابه دستورالعملی برای همه مدیران نظام اسلامی دانستند و با اشاره به فرازهایی از این نامه گفتند: در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: مسئولان نظام اسلامی بدانند شکر  نعمت مسئولیتشان در  این است که به بندگان خدا  نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند.
ایشان سپس به فراز دیگری از این نامه درباره موضوع شفافیت مسئولان پرداختند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب».
رهبر انقلاب همچنین بر این نکته تأکید کردند که: مسئولان جز در موارد نظامی، امنیتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.
لذا ضمن تبریک این روز به همه ی داوطلبان اهداء کننده خون ، امیدواریم دکتر حسن زاده و دیگر مسئولان کشوری سازمان انتقال خون در این خصوص توضیحات لازم را ارائه دهند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
رامين
|
United States
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
با سلام، این مقاله بالا واقعا از طرف کسی نوشته شده که از سواد ناکافی بر خوردار می باشد. خون در تمام بدن می گردد و در ناحیه کمر هيچگونه فیلتری برای خون موجود نیست. پس چگونه است که خون ناحیه کمر فاسد و خون دیگر نواحی تمیز است؟ اطلاعاتی غلط به مردم داده می شود که فقط برای پر کردن جیب کسانی است که این عمل را انجام می دهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
پس چرا از کسی که حجامت کرده خونگیری نمی شود ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
پس چرا از کسی که حجامت کرده خونگیری نمی شود ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
واقعا چرا نتایج مطالعات علمی اگر وجود دارد که تفاوت بین اهدای خون و حجامت را بیان میکنه منتشر نمیشه. من خودم از طرفدارای حجامت هستم ولی واقعا هیچوقت بین دو گروه موافق و مخالف نتونستم مطلب علمی معتبری که بصورت کامل تایید یا رد کنه پیدا کنم. تو دنیای امروز بعیده که یه همچین مطالعاتی وجود نداشته باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
آنچه علم نافع نزد مسلمانان بود غرب آموخت و استفاده کرد و حتی توسعه داد. قطعا اگر حجامت تاثیری در سلامتی داشت، پژوهش گران دانشکده های پزشکی در ممالک پیشرو در طب حتما آنرا به کار میگرفتند. مانند زالو درمانی در طب سنتی اسلامی تبدیل به پرورش نوعی کرم شده که بافت های مرده پس از جراحیهای پیوند اعضاء را از بین میبرد. بنابراین توصیه به حجامت از پزشک طب سنتی توجبه علمی ندارد و صرفا درآمد زایی برای یک دانش قدیمی است.
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
با سلام.
دوست عزیز لطفا در نظر داشته باشین که در قران کریم امده است


مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ

دین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی را بدون حق و یا بی‌آنکه فساد و فتنه‌ای در زمین کرده، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده. و هر آینه رسولان ما به سوی آنان با معجزات روشن آمدند سپس بسیاری از مردم بعد از آمدن رسولان باز روی زمین بنای فساد و سرکشی را گذاشتند.
لذا اهدای خون که باعث نجات جان انسانی می شود مصداق همین ایه شریف می باشد .
از طرفی من احساس می کنم از تفاوت بین اهدای خون و حجامت برداشت اشتباهی صورت گرفته است چون این دو ، مقوله ای جدا از هم هستند و تشابه با هم ندارند که بخواهیم مقایسه بین این دو انجام دهیم چون هدف فرق دارد چون نیت فرق دارد و. روش کار فرق دارد و.... .
فقط بحث انسانیت و نجات جان آدم ها می باشد وقتی اهدای عضو این قدر لذت بخش هست چون باعث نجات چند نفر از عزیز هم وطن می شود پس چرا ما اینکار را انجام ندهیم و ما فرهنگ سازی لازم برای این کار نکنیم.
به نظر من شما رسانه ها خیلی می توانید در این زمینه یار و یاور سازمان های هم چون انتقال خون باشید.
البته جای بسی خوشحال هست که کشور ما تنها کشوری هست که اهدا خون در آن 100 دردصد دواطلبانه می باشد.
لذا من تقاضا دارم شما مسئول محترم نیز یک بار هم شده به صورت حضوری هم به انتقال خون مراجعه کنید هم به بیمارستان ها و بیماران هموفیلی و دیالیزی و... سری بزنید و اگه ممکن هست در بحث فرهنگ اهدای خون و نجات جان انسان های نیازمند به خون و فراواده های خونی ما کمک کنید.
در پایان نیز از جنابعالی کمال تشکر را دارم و منتظر حضور سبزتان هستیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
متاسفم برای این شخص بی اطلاع که اقدام به نشر این مقاله نموده است و ذهن ملت همیشه در صحنه را گمراه نموده است...لطفا این دکان بازار طب سنتی و اسلامی را جمع کنید...خون در تمام بدن چرخش دارد در نتیجه خون کثیف معنا ندارد...ما در قرن جدید نباید رجعت کنیم به زمان پیامبر و ابوعلی سینا باید براساس نتایج جدید علمی و پزشکی دنبال درمان دردها باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
به عنوان یک فرد تحصیل کرده و دارای مدرک دکترا عرض میکنم این طب سنتی فقط دکون بازار برای یه عده شده وخالی کردن جیب خلق الله .اگر راست میگن این اقایون یه مقاله درست ودرمون ارائه بدن .چرا دنیای پیشرفته از نظرات این اقایون استفاده نمیکنن.به خدا حرفهایی که میزنن باعث خنده وابروریزی در دنیا بر امون شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
این مقاله برای آقایون دکترا که پزشکی را صرفا با عینک تجارت پرسود می نگرند خوشایند نیست
امروزه حقانیت طب سنتی بیش از هرزمان دیگری درحال روشن شدن است ولی مافیای پزشکی با آن مبارزه می کند.
این آقای ح......ه که اگر سواد داشت مدیرکل نمی شد معلومه با زد و بند منصوب شده.
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
خجامت در شرایط فعلی که یک قطره خون ارزش طلا را دارد ومی تواند نجات بخش زندگی یک انسان باشد جایگاه ندارد وبیشتر ازآنکه هدف درمانی داشته باشد هدف تجارتی دارد وسودجویی در تفکرات انجام دهندگان آن نهفته است.اگر کسی خونش غلیظ است می تواند با اهدای خون به یک بیمار نیازمند هم موجب رقیق شدن خون خود شود وهم بیماران نیازمند را از مرگ نجات دهد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
خود من تجربه حجامت را دارم. هر بار حجامت میکنم تا چند شب انگار روی ابرها میخوابم. واقعا به تمام معنا احساس سبکی میکنم.
ضمن اینکه منطقه حجامت عام، بخش کم تحرک بدن است و فضولاتی در این بخش، یعنی بین دو کتف، جمع میشود. به همین دلیل اغلب ما در این ناحیه اصطلاحا قولنج میکنیم و نیاز به ماساژ این ناحیه داریم. حجامت این ناحیه را تمیز و سرحال میکند.
مجد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
یک پایانامه درمورد آزمایش خون حجامت و خون گیری دردانشگاه تبریز هست .برید مطالعه کنید هیچ فرقی باهم ندارند.مطالعه و دیدن اثرات یک رو ش درمانی یا اثرات دارو دارای مراحل استاندارد مطالعاتی تعریف شده است.بدون آن وفقط به صورت اعتقادی صحبت کردن درمورد مسائل درمانی موجب ضرر وزیان به فرد و جامعه است و اگر درکشورهای پیشرفته اینکارصورت گیرد جرم و زندان طویل المدت دارد.خوش شانس هستید در کشور آزادی هستید!!!!
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
در طب جدید اصظلاح هست به نام اثر دارونما .یعنی اگربه فرد بک داروی بی اثر بدیم و فرد تلقین کنه که داروی خوبیه ممکنه در درمان فرد موثر باشه .در مورد حجامت هم نظر طب نوین همینه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
من هر وقت بادکش گرم و حجامت می کنم تا مدتی سبک و راحت هستم. کاری به نتایج علمی ندارم. این یک تجربه است که بازگو می کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار