مدیر کل دامپزشکی اصفهان؛
برخی از فعالان اقتصادی ، گرمای هوا و تلفات ناشی از نیوکاسل در بین طیور را دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ در روزهای اخیر، عنوان می کنند درحالی که به گفته مسئولان دامپزشکی اصفهان، چیزی به نام شیوع این بیماری در استان وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶ 29 July 2019

به گزارش تابناک، مدیر کل دامپزشکی اصفهان درباره مباحث مطرح شده درباره تلفات ناشی از نیوکاسل در مرغداری ها گفت: کانون های این بیماری در این استان با افزایش قابل قبولی در تیر امسال به دلیل استرس ناشی از افزایش دمای هوا، مواجه شد اما چیزی با عنوان " شیوع نیوکاسل " نداریم.

شهرام موحدی افزود: تعداد کانون های این بیماری در استان اصفهان در فروردین امسال ۲۵، اردیبهشت ۲۳، خرداد ۲۲ و تیر ۳۳ کانون بود و افزایش آن در نخستین ماه فصل تابستان، قابل قبول است و تفاوت چندانی با فروردین ندارد.

موحدی میزان تلفات ناشی از نیوکاسل نسبت به کل جوجه ریزی در بهار امسال را حدود ۱۰ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان در تیر به حداکثر ۱۵ درصد رسید اما به نظر نمی آید این موضوع به معنای عاملی برای تاثیر بر قیمت گوشت مرغ باشد.

وی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در تیر امسال در مرغداری های گوشتی استان، حدود پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بود، ادامه داد: در این ماه ناچار به نابودسازی کامل طیور چهار واحد به میزان ۱۴۴ هزار قطعه به دلیل ابتلا به بیماری شدیم که در مقایسه با کل جوجه ریزی انجام شده، رقم پایینی است.

موحدی، میزان جوجه ریزی در مرغداری های استان در مرداد امسال را تا به امروز حدود ۶۹۲ هزار قطعه اعلام و خاطرنشان کرد: امسال جوجه ریزی انجام شده در واحدهای مرغداری مناسب بود و در توزیع واکسن در واحدهای صنعتی مشکلی نداشتیم و کار واکسیناسیون مرغ های بومی نیز آغاز شده است.

وی، مهمترین راهکارهای کنترل این بیماری را واکسیناسیون و رعایت مسائل امنیت زیستی ذکر و اضافه کرد: عواملی مانند گرما و رطوبت هوا و خوراک طیور در گسترش این بیماری دخیل است.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه در برخی موارد، خوراک طیور و نهاده های دامی دیر به مرغداری ها می رسد، گفت: در این گونه موارد، تعدادی از مرغداری ها، نهاده های دامی را از واحدهای مرغداری دیگر می گیرند که این کار به معنای انتقال بیماری از مکان های دیگر و رعایت نکردن امنیت زیستی است.

موحدی، امنیت زیستی را جلوگیری از هر عامل مشکوکی که آلودگی را وارد مرغداری می کند، خواند.

وی، میزان کل جوجه ریزی انجام شده در سال جاری در مرغداری های گوشتی را حدود ۲۲ میلیون قطعه اعلام و اضافه کرد: تعداد جوجه ریزی در تیر پارسال پنج میلیون و ۹۰ هزار قطعه و در تیر امسال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بود اما گرمای هوای امسال باعث شد که در مرداد مقدار کمی نسبت به پارسال کاهش یابد.

به گفته وی، از ابتدای مرداد تا هفتم این ماه در سال جاری ۶۹۲ هزار قطعه و در مدت مشابه سال گذشته ۷۷۰ هزار قطعه در مرغداری های اصفهان جوجه ریزی شد.

موحدی خاطرنشان کرد: امسال همچنین به دلیل استرس گرمایی، وزن میانگین لاشه مرغ در کشتارگاه ها از ۲ کیلو و ۵۹۰ گرم در تیر سال گذشته به ۲ کیلو و ۴۸۰ گرم در تیر امسال کاهش یافت.

استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی مرغداری و سایر طیور و ۱۷ کشتارگاه طیور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار