کد خبر: ۷۶۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 29 July 2019
نگاهی به سیاست های راهبردی دولت تدبیر و امید در حوزه مسائل اجتماعی و تامین و بهبود وضعیت رفاهی اقشار آسیب پذیر، بیانگر چشم اندازی متفاوت و امیدبخش از سوی این دولت است که با جسارت، شجاعت و تدبیر توانست برخی از حقوق و قوانین مغفول مانده مردم را احیا کند.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، برخی از این قوانین و نیازهای مغفول مانده نه تنها در دولت های قبل بلکه در طول سالیان متمادی از متن و اولویت کاری جامعه و دولتها خارج و به حاشیه رانده شده بود که با تدبیر و توجه ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم به این نیازهای مبرم جامعه پاسخ مثبت داده شد.
طرح تحول سلامت به عنوان برجسته ترین و درخشان ترین دستاورد دولت، تصویب قانون جامع ایثارگران و هم اینک نیز پرداخت مستمری به بیش از ۱۸۷ هزار معلول سرپرست خانوار، بدون شک هم از لحاظ جامعه شناختی یکی از بهترین و مناسب ترین راهکارها برای ساماندهی و تامین امنیت اجتماعی در درازمدت است، هم به نوعی سبب بهبود شاخص کیفیت زندگی در سطوح میانی جامعه و گروه های هدف سازمان بهزیستی و در عین حال بهترین راهبرد در مسیر توسعه و تحقق عدالت اجتماعی خواهد بود.
اقدام ماندگار
دستاوردها و نتایج مثبت این طرح به عنوان یکی از برنامه های پایه ای دولت می تواند افق‌های روشنی را در مسیر عدالت اجتماعی به ویژه در مناطق و استان های محروم همچون کهگیلویه و بویراحمد در آینده به ارمغان آورد.
بر اساس آمار سازمان بهزیستی کشور حدود ۱۸۷هزار معلول سرپرست خانوار حتی با شدید ترین نوع معلولیت تاکنون و شاید در تبعیضی ناخواسته از پرداخت مستمری به سایر اعضای خانواده خود محروم بودند که دولت تدبیرو امید در اقدامی جسورانه، قابل تحسین و ماندگار به حق مغفول مانده این قشر محروم و نیازمند پاسخ داد.
بر اساس آمار یکهزار و ۵۰ نفر از مجموع ۱۸۷ هزار معلول سرپرست خانوار بهزیستی کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.
به گفته مسئولان سازمان بهزیستی پرداخت مستمری به این تعداد خانوار، بار مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی را برای دولت بهمراه دارد.
تصمیمی شایسته با پیامدهای مثبت
یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تاکید کرد: آثار و تبعات اجتماعی این طرح از چند منظر قابل بررسی است.
رامین مرادی تصریح کرد: یکی اینکه با اجرای این طرح این ذهنیت در جامعه و در بین گروه های هدف سازمان بهزیستی ایجاد می شود که دولت به عهد خود و برنامه های راهبردی اش در حمایت و توجه به محرومان و مستضعفان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین گروه ها و لایحه های اجتماعی در سیر تحولات سیاسی و اجتماعی جامه عمل پوشانده در نوع خود قابل تحسین است.
 وی تاکید کرد: دوم اینکه شرایط خاص امروزی حاکم بر کشور ایجاب می کرد که چنین طرح ها و توجهاتی باید بیش از پیش برای برخی اقشار و لایه های با بنیه ضعیف اقتصادی در جامعه انجام شود گرچه شاید این مبالغ آنچنان هم با نیازها و ضرورت های روز جامعه امروز همخوانی نداشته باشد.
مرادی اضافه کرد: این اقدام ماندگار بیش از جنبه های مادی آن برای این تعداد معلول سرپرست خانوار ارتقای کارآمدی دولت و پاسخگو بودن آن در قبال برخی مطالبات مشروع جامعه از طریق تسهیل شرایط زندگی برای یک قشر ضعیف جامعه و همچنین مقبولیت و مشروعیت نظام و ساختار سیاسی را نیز به دنبال خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: همچنین اصل این تصمیم و اقدام دولت فراتر از نتایج آن در شرایط کنونی و اقتصادی کشور حتی چنانچه آن را از جنبه های انسانی و بر مبنای اصول و ارزش های دینی و ضرورت توجه به محرومان و به اصطلاح فرودستان جامعه نیز قلمداد کرد بازهم قابل اطلاق و بررسی است.
مرادی اضافه کرد: اقدام دولت و سازمان بهزیستی مبنی بر مشمول قرار دادن تمامی اعضای خانواده معلولان سرپرست خانوار در گرفتن بسته های حمایتی و پرداخت مستمری آن هم در شرایط خاص و بد اقتصادی امروزی را بهترین و مناسب ترین تصمیم با پیامدها و نتایج مثبت در آینده پیش بینی و ارزیابی کرد.
وی یادآور شد: شرایط کنونی کشور با توجه به شاخص های اقتصادی و اجتماعی جامعه بنا به دلایل مختلف تحریم ها  وضعیت اقتصادی کشور را به گونه ای دچار نوسان های شدید و تغییرات ناخواسته ای کرده که قشر فرودست و یا کمتر برخوردار جامعه از جمله گروه های هدف و مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بیش از سایر اقشار جامعه تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته اند.
این جامعه شناس تاکید کرد: ترکش های این شرایط بد اقتصادی بدون شک بیشتر متوجه گروه های ضعیف جامعه از جمله افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی خواهد بود.
وی یادآور شد: بازسازی سرمایه اجتماعی و تقویت نهادهای مردمی سبب اعتماد ، انسجام و تقویت همبستگی و تعلق بیش از پیش این گروه های تاثیرگذار به اصل و ساختار سیاسی نظام خواهد شد.
این جامعه شناس تاکید می کند همین توجه از آن منظر که یک احساس امنیت را در بین این گروه از جامعه به وجود می آورد نیز قابل بحث است.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: حس امنیت روانی و تقویت آن و با همین حداقل های حمایت مالی به صورت نسبی برای یک قشر آسیب پذیر و به اصلاح فرودستان جامعه به شدت نیاز است.
مرادی تصریح کرد: همچنین علاوه بر جنبه امنیت روانی آن ، یک احساس تعلق و وابستگی نیز در بین این گروه ها به نظام شکل می گیرد که نمی توان به آسانی از این مهم گذشت.
این جامعه شناس لایحه های میانی اجتماع و به اصطلاح تهیدستان و مستضعفان را همواره یکی از قشرهای تاثیرگذار جامعه در سیر تحولات و تغییرات در ساختار سیاسی و اجتماعی جامعه دانست و گفت: اجرای این طرح از منظری دیگر این ذهنیت و احساس کم توجهی از سوی دولتمردان و نظام را به این قشر تاثیرگذار از بین برده و به جای حس جدایی و ایزوله بودن آنها  احساس تعلق، همبستگی و انسجام بیشتر را در میان آنها تقویت کرده است.
 خانواده ۱۰۵۰ معلول سرپرست مشمول دریافت مستمری
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: ۱۰۵۰ معلول سرپرست خانوار این استان که تاکنون و در یک تبعیض ناخواسته به تنهایی مشمول دریافت مستمری بودند، هم اینک و با تصویب هیات دولت از مردادماه امسال تمامی اعضای خانواده آنها نیز از مستمری ماهانه سازمان بهزیستی بهره مند خواهند شد.
آیت الله افشار اظهار داشت: تمهیدات لازم برای تخصیص بودجه و اعتبار این طرح نیز در دولت اندیشیده شده و بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کشور از مرداد ماه جاری عملیاتی خواهد شد.
وی تصریح کرد: تا پیش از اجرای این طرح تنها خود شخص معلول مشمول دریافت مستمری بود.
افشار مهر تاکید کرد: بدون شک اجرای این طرح حمایتی برای معلولان بر اساس بعد خانوار از چندین منظر بویژه در زمینه مسائل رفاهی و معیشتی در شرایط خاص اقتصادی حاکم بر جامعه قابل بررسی و دارای اهمیت خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به کاهش آمار معلولان و میزان نرخ معلولیت در استان ظرف ۲ سال گذشته، گفت: شمار معلولان شناسایی شده و یا زیرپوشش بهزیستی استان از ۱۸ هزار نفر به حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده اند.
افشار مهر کاهش این تعداد معلول در سطح استان را ظرف سال های گذشته نتیجه اقدام های پیشگیرانه و طرح های غربالگری در بخش های مختلف از جمله آزمایش ها و مشاوره های ژنتیکی قبل از ازدواج و طرح های بینایی سنجی و شنوایی سنجی عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد همچنین به برخی توقع های خارج از وظایف و مسئولیت های ذاتی این نهاد بویژه در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ساماندهی و مقابله با این گونه آسیب ها نیازمند همکاری بیشتر بین بخشی است.
وی تاکید کرد: این توقع که سازمان بهزیستی به تنهایی متولی ساماندهی کودکان کار و یا مقابله و مسئول پیشگیری و کنترل معضل خودکشی در استان است یک ادعای غیرمنطقی است.
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به بررسی آسیب شناسی و مطالعات پژوهشی از سوی این نهاد در مورد برخی آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی را یادآور شد و گفت: بدون شک برخی سهل انگاری ها و کوتاهی در انجام وظایف و مسئولیت از سوی برخی نهادهای متولی از گذشته زمینه ساز بروز آسیب های اجتماعی در شرایط امروزی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار