رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور؛
تابناک / نشست مدیریت شهری و روستایی استان اصفهان و تقدیر از شهرداران و دهیاران این استان با حضور رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، استاندار، شهرداران، اعضای شوراها و دهیاران منتخب تشکیل شد.
کد خبر: ۷۶۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 29 July 2019

تابناک / نشست مدیریت شهری و روستایی استان اصفهان و تقدیر از شهرداران و دهیاران این استان با حضور رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، استاندار، شهرداران، اعضای شوراها و دهیاران منتخب تشکیل شد.

 

نباید برای هراقدامی که برای شهرداری ها و دهیاری ها انجام می شود منتی گذاشته شود / کار شهرداری ها پارو زدن نیست بلکه سکان داری برای جذب سرمایه گذاران است / به هیچ عنوان قبول ندارم که گاهی تأکید می شود سرمایه گذاران به شهرهای کوچک ورود پیدا نمی کنند / شهرداری ها و دهیاری ها بر دولتی شدن اصرار نداشته باشند

 

مهدی  جمالی نژاد در این نشست گفت: نظام شهری ایران قبل از سال ۱۳۰۰ نظام شهری کهکشانی با توزیع متوازن جمعیت در تمام نقطه‌های کشور بود، متاسفانه بعد از اصلاحات ارضی یکی از مشکلات بزرگ کشور به هم ریختن ساختار نظام شهری بود که مشکلات کنونی ناشی از آن است.


وی با بیان اینکه برای رفع مسائل کلانشهرها و روستاها باید به دنبال علت مشکلات باشیم، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی کشور از سال ۱۳۰۰ به بعد نظام شهری بیمار است.نظام شهری ایران قبل از سال ۱۳۰۰ نظام شهری کهکشانی با توزیع متوازن جمعیت در تمام نقطه‌های کشور بود، متاسفانه بعد از اصلاحات ارضی یکی از مشکلات بزرگ کشور به هم ریختن ساختار نظام شهری بود.


جمالی نژاد اضافه کرد: حالت‌های منظومه ای که روستاها و شهرها در کنار هم ثبات داشتند از بین رفت و اصل مهاجرت از آن سال‌ها آغاز شد بنابراین مشکل مربوط به سال‌های اخیر نیست و برای رفع آن نیازمند اراده جمعی هستیم.


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تأکید کرد: مشکلاتی که در نشست امروز توسط نمایندگان شهرداری ها و دهیاری ها مطرح شد مربوط به یک یا دوسال پیش و دولت های چند سال قبل نیست بلکه مشکلی بیش از ۹۰ ساله است که برای رفع آن اراده جمعی لازم است. 


وی تصریح کرد: وقتی توزیع عادلانه خدمات به روستاها و شهرهای کوچک صورت نگیرد، جمعیت به طور طبیعی به شهرهای بزرگ مهاجرت می کند و از این رو شاهد حاشیه نشینی می شویم. 


جمالی نژاد با بیان اینکه شهرهای اطراف کلانشهرها آهنربایی شده اند، افزود: شهرهایی مثل خمینی شهر، درچه، نجف آباد و خوراسگان به شهرهایی آهنربایی تبدیل شده اند که جمعیت مهاجر وارد آن می شوند، اما به راستی برای رفع این مشکلات چه باید کرد.


وی تصریح کرد: ۳۷ هزار دهیاری، یک هزار و ۲۸۴ شهرداری، ۱۲۰ هزار عضو شورای شهر می توانند با همفکری مشکل روستاها و شهرهای کوچک را رفع کنند. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه به دلیل افزایش مهاجرت ها، بسیاری از روستاها و شهرهای زیبا خالی از سکنه شده است، افزود: اصل سیاست وزارت کشور، معاونت عمرانی و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها توزیع عادلانه خدمات به شهرها و روستاهای کوچک است. 


وی با تأکید بر اینکه توسعه شهرها از روستاها عبور می کند، گفت: اگر می خواهیم کلانشهر اصفهان رشد واقعی داشته باشد باید به روستاها توجه کند و برای رفع مشکلات آن ها دغدغه داشته باشد. 


جمالی نژاد ادامه داد: در سند ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، به توزیع متوازن جمعیت تأکید شده است؛ این موضوع به توسعه پایدار کشور کمک می کند بنابراین نباید برای هراقدامی که برای شهرداری ها و دهیاری ها انجام می شود منتی گذاشته شود. 


وی با تایید بر اینکه دهیاری ها و شهرداری ها برای توانمند شدن و رشد کردن نباید خود را به درآمدهای دولتی وصل کنند، تصریح کرد: در شرایط سخت فعلی وضعیت دولت بسیار سخت شده است درحالی که شهرداری اصفهان اعلام می کند پرداخت حقوق ها در این نهاد به روز شده است و قطعا اگر دولتی بود نمی توانست حقوق به روز داشته باشد. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: شهرداری ها و دهیاری ها بر دولتی شدن اصرار نداشته باشند زیرا در آن صورت انعطاف پذیری و سرعت عمل نخواهند داشت. 


وی با بیان اینکه تأمین امنیت ملی کشور تنها با استفاده از سخت افزارهای نظامی فراهم نخواهد شد، افزود: حس علاقمندی به شهر و روستا باعث انسجام بین آن ها می شود، سرمایه اجتماعی را افزایش داده و امنیت اجتماعی را ارتقاء می دهد و آن هنگام امنیت ملی خواهیم داشت و به راحتی می توان سرمایه گذاران بزرگ را جذب کرد. 


جمالی نژاد با تأکید بر اینکه جنس شوراها و شهرداری ها باید تغییر کند، افزود: پس از ۱۱۰ سال تجربه در بلدیه و شهرداری ها این موضوع به صراحت ثابت شده، البته کار شهرداری ها پارو زدن نیست بلکه سکان داری برای جذب سرمایه گذاران است. 


وی اظهار کرد: در شهرهای بزرگ و کوچک پست های سرمایه گذاری بسیار خوبی وجود دارد و به هیچ عنوان قبول ندارم که گاهی تأکید می شود سرمایه گذاران به شهرهای کوچک ورود پیدا نمی کنند؛ اما باید تأکید کنیم در شهرداری از ظرفیت سرمایه گذاران به خوبی استفاده نمی کنیم تا اشتغال زایی رونق بگیرد و مهاجرت ها کاهش یابد. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه دولت به این نتیجه رسیده که به دلیل تکیه بر بودجه نفتی نتوانست به آن گونه که باید رشد کند، افزود: به همین دلیل بودجه ۹۹ کشور براساس صفرکردن بودجه نفتی تدوین خواهد شد. 


وی با بیان اینکه در استان اصفهان بودجه و برنامه ها باید بدون وابستگی به بودجه های دولتی تدوین شود، گفت: در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای پشتیبانی از شهرداری ها و دهیاری ها اقدامات خوبی انجام شده که از جمله آن ها می توان به برخورداری بسیاری از روستاها از درآمدهای قانون مالیات بر ارزش افزوده، افزایش سرانه روستاییان به بیش از ۲۴۰ هزارتومان و رشد ۲۲۰ درصدی آن نسبت به سال ۹۲، ارائه تسهیلات ۱۳ میلیاردتومانی به دهیاری های کوچک، احداث و تجهیز ۸۹۳ پایگاه آتش نشانی در روستاها، فراهم کردن زمینه اشتغال یک هزارو ۷۰۰ نفر در روستاهای کوچک و تقویت بنیه دهیاری ها همچنین افزایش سهم دهیاری ها از قانون مالیات برارزش افزوده به میزان ۳۵درصد اشاره کرد. 


جمالی نژاد با بیان اینکه تأمین امنیت شغلی دهیاران کار بسیار سختی است، گفت: امکان اینکه ۳۷هزار نفر به بدنه دولت چسبانده شوند بسیار سخت است، اما باید این پارادوکس را رفع کرد از این رو آیین نامه استخدامی درحال تصویب است که برخی از مسائل مهم در آن مورد توجه قرار گرفته است. 


وی تأکید کرد: امکان سنجی و پیش بینی پراخت حق بیمه دهیاران اگر هیئت دولت برود و مصوب شود، بار بزرگی از دوش سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برداشته خواهد شد. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تأکید کرد: سال گذشته که در این سازمان فعالیت را آغاز کردم تمام اعتبارات سازمان شهرداری ها صفر بود، درحال حاضر نیز یکی از ردیف های درآمدی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای هدفمندی یارانه ها اختصاص پیدا کرد که با پیگیری های انجام شده این موضوع را منحل خواهیم کرد و ردیف درآمدی سازمان را برمی گردانیم تا به شهرداری ها و دهیاری ها کمک کنیم. 


وی ادامه داد: امسال درخصوص دهیاری ها مشکلی نخواهیم داشت و پرداخت ماهانه آن ها به صورت منظم انجام می شود. 


جمالی نژاد ادامه داد: اگر شهرداران شهرهای کوچک پروژه های کم هزینه و زودبازده تعریف کنند، هر میزان اعتبار نیاز داشته باشند به صورت بلا عوض برای آن ها پرداخت خواهیم کرد. 


وی تصریح کرد: در بخش پسماند که یک آیین نامه اجرایی هم وجود نداشت، آیین نامه ای ارائه و در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رساندیم و خوشبختانه این آیین نامه مورد تصویب هیئت دولت نیز قرار گرفت. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه استان اصفهان باید در زمینه بازآفرینی بافت های ناکارآمد شهری فعالیت بیشتری داشته باشد، گفت: معتقدیم طی چهارسال گذشته فعالیت ها در این زمینه چشمگیر نبوده و کم کاری ها باید جبران شود. 


وی خاطرنشان کرد: برای بازآفرینی بافت اطراف حرم های مطهر رضوی، شاهچراغ، حضرت معصومه و شاه عبدالعظیم اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که می توانیم در سال آینده برای اصفهان نیز اعتبارات خوبی در نظر بگیریم. 


جمالی نژاد خاطرنشان کرد: از محل صندوق ذخیره ارزی می توان کمک های زیادی برای بازآفرینی بافت های ناکارآمد کرد. 


وی با اشاره به تفاهم نامه امضاء شده اخیر سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با وزارت ارشاد گفت: براساس این تفاهم نامه هر شهر کوچک یا روستایی که بخواهد سینما احداث کند به شرط آنکه زمین و پروانه مورد نظر را آماده کند اعتبارات خوبی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و ارشاد اسلامی دریافت خواهد کرد که در این راستا نقش سازمان همیاری شهرداری ها بسیار تأثیرگذار است. 


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیا ن اینکه در بخش اوراق مشارکت می توان بهره برداری های خوبی انجام داد، افزود: اوراق مشارکت را می توان در بخش حمل ونقل جمعی استفاده کرد درحالی که تنها استان کشور که حمل ونقل جمعی دارد، استان اصفهان است و می تواند از این اوراق استفاده کند. 


وی خاطرنشان کرد: در بخش اوراق نیروی انسانی، برای برگزاری آزمون های استخدامی بسیاری از دانشگاه ها مدعی بودند و بسیاری از موانع دیگر وجود داشت که امکان برگزاری آزمون را سلب کرد، تا خواستیم آزمون برگزار کنیم دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرد و مانع شد؛ از این رو دو بخشنامه ارائه کردیم تا مشکلات رفع و امنیت شغلی برقرار شود. 


جمالی نژاد خاطرنشان کرد: لایحه درآمد پایدار و لایحه مدیریت جامع شهری آماده شده و برای دریافت مصوبه به هیئت وزیران ارسال شده است. 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار