سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش گفت: یک هزار و ۲۰۰ نفر نیروی جدید از طریق ردیف ۲۸ و یک جذب آموزش‌وپرورش خوزستان می‌شوند.
کد خبر: ۷۶۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 27 July 2019

سید جواد حسینی روز پنج شنبه ۳ مرداد ۹۸ در شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در شهرستان مسجدسلیمان برگزار شد، گفت: هفته گذشته در دولت دکتر امیری معاون مجلس ریاست جمهوری،  گزارشی از سفر به خوزستان ارائه کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت مدارس مسجد سلیمان شد. از این رو در بازدید امروز وضعیت آسیب دیدگی به این مدارس مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش"تابناک" وی در عین حال با اظهار اینکه استان خوزستان صاحب رتبه برتر کشوری در حوزه خیرین مدرسه ساز است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار خیر مدرسه ساز در خوزستان فعالیت دارند که این امر شایسته تقدیر است.

حسینی در ادامه اظهار کرد: در این استان با مدیریت استاندار طرح های نوآورانه ای اجرا شده که جای خوشحالی و امیدواری است.

وی گفت: کشور ما دارای منابع فراوانی البته کشور مشکلات بسیاری نیز دارد که لازم است از این منابع با برنامه ریزی مناسب استفاده کرد. گشایش های اقتصادی با پیروی از برنامه جامع اقتصادی محقق می شود.

سرپرست وزارت آمورش و پرورش با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به نوسازی خوزستان، خاطرنشان کرد: اعتبارات ملی اختصاص یافته به نوسازی خوزستان از ۷۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۱۰ میلیارد تومان در سال ۹۸  تومان افزایش پیدا کرده است.

حسینی با بیان اینکه رویکرد دولت تدبیر و امید توجه به آموزش و پرورش است، توضیح داد: در سال ۹۲ نه درصد و امسال بیش از ۱۳ درصد به اعتبارات آموزش و پروزش اختصاص یافته است و علاوه بر بودجه سنواتی دوهزار میلیارد نیز به استان خوزستان تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: از اول مهر طرح رتبه بندی معلمان اجرایی می شود. با برنامه ریزی های صورت گرفته از همه ظرفیت ها برای اجرایی شدن این سند بهره خواهیم برد.

حسینی با بیان اینکه هیچ آموزش و پرورشی در دنیا با اتکا به منابع ملی ارتقا پیدا نمیکند؛ توضیح داد: علاوه بر اعتبارات دولتی، باید خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار در آموزش و پرورش تقویت شوند و دستگاه های حامی اموزش و‌پرورش و‌دستگاههای صنعتی به یاری آموزش و پرورش فراخوانده شوند. این مهم می بایست با مشارکت نظام مند دستگاه های صنعتی در آموزش و پرورش  رقم بخورد.

سرپرست وزارت آمورش و پرورش در ادامه با تاکید بر نظام مند کردن ساعات درسی دانش آموزان، خاطرنشان کرد:  ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت کلاس در دوره ابتدایی داریم که در دنیا این میزان حدود ۸ هزار ساعت است.

وی همچنین با اشاره به راهبرهای وزارت آموزش و پرورش در راستای بهبود وضعیت نیروی انسانی در کشور؛ تصریح کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و همچنین ظرفیت ماده ۲۸ قانون خدمات کشوری از جمله مهمترین راهبردهای مجموعه تعلیم و تربیت کشور در حوزه نیروی انسانی است.

حسینی افزود: آزاد سازی ظرفیت های بیکران نظام تعلیم و‌ تربیت برای خلق ثروت از جمله راهبردهای اصلی آموزش و پرورش در حوزه توانمندسازی بدنه آموزش و پرورش است. بی شک ارائه این طرح به مجلس شورای اسلامی که  با اندیشه های تولید ثروت برای نهاد تعلیم و تربیت است؛  هیچ مخالفی در مجلس نخواهد داشت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه بهبود وضعیت شاخص فضاهای آموزشی در استان خوزستات، تصریح کرد: استاندار و‌ نوسازی تصمیم گرفتند کلاس کانکسی در استان وجود نداشته باشد که این امر شایسته تقدیر است. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا اول مهر می بایست بیش از ۵۰ کلاس درس در این شهرستان مسجد سلیمان آماده بهره برداری شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: مهمترین سیاست مجموعه وزارت آموزش و پرورش کشور تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی با با رویکرد عدالت آموزشی است.

همچنین غلامرضا شریعتی اظهار کرد: آموزش‌وپرورش زیرساخت اصلی توسعه است و تلاش بر این بوده که قابلیت‌ها و پتانسیل‌های استان را برای آموزش‌وپرورش بسیج و فعال کنیم.

وی افزود: در سال ۹۵ اعتبارات نوسازی مدارس حدود ۷۳ میلیارد بوده که در سال ۹۶ آن را به ۱۴۵ میلیارد، سال گذشته به ۱۷۸ میلیارد تومان و امسال نیز تا ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تلاشمان بر این بوده که وضعیت سخت‌افزاری آموزش‌وپرورش را نسبت به گذشته تغییر داده و متحول کنیم و این کار را باید استمرار دهیم.

شریعتی بیان کرد: تلاش کردیم که همت و تلاش اول مدیران خوزستان آموزش‌وپرورش استان باشد؛ همچنین مسئولان ذیربط را نیز به انجام مصوبات شورای آموزش‌وپرورش موظف و از تمامی ظرفیت‌های استان از جمله خیران و صنایع در این راستا بهره‌مند شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کلاس درس جدید افتتاح شد، یادآور شد: در بخش نرم‌افزاری نیز برنامه‌های مختلف را در دستور کار قرار دادیم که کودکان بازمانده از تحصیل جزو اولویت‌ها است.

استاندار خوزستان اضافه کرد: در سال ۹۶ نزدیک به یک هزار و ۱۰۰ کودک بازمانده و سال گذشته بیش از دو هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را به کلاس درس برگردانده و تصمیم گرفتیم تا مهرماه امسال هیچ کلاس کانکسی نداشته باشیم.

شریعتی عنوان کرد: با همتی مضاعف برای برچیده شدن کانکس‌ها و به کارگیری آنها در مناطق صعب‌العبور تلاش کردیم.

وی خبر داد: طرح جوانه و بورس تحصیلی برای دانش آموزان مستعد اما کم‌بضاعت و کم برخوردار را در دستور کار قرار دادیم و یک هزار و ۲۵۰ دانش‌آموز در ۴۰ منطقه هدف بورسیه شدند.

استاندار خوزستان ادامه داد: بیش از ۱۲۳ هزار دانش‌آموز در آزمون‌های طرح فوق شرکت و در نهایت به هر کدام از دانش آموزان بورسیه شده یک‌میلیون تومان پرداخت و از ۴۰ نفر برتر همراه با کادر آموزشی و والدین تقدیر کردیم.

شریعتی اظهار کرد: با اجرای این طرح ۸۴ صدم به معدل متوسطه اول و ۱.۱۲ صدم به نیم سال دوم اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه طرح بعدی آموزش مجازی است، گفت: به دلیل مسائل فرهنگی و محرومیت‌ها در مناطق مختلف استان خصوصاً در مناطق روستایی و برای دختران امکان ادامه تحصیل نیست که از طریق اینترنت آموزش مجازی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در طول ۱۰۰ سال گذشته که نفت در این کشور کشف و شرایط درآمدی کشور بهبود پیدا کرده به تدریج دولت شکل گرفته و نظام‌مند شده است ولی با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان توسعه منابع انسانی به صورت متوازن محقق نشد.

شریعتی افزود: عدم توسعه منابع انسانی باعث عدم بهره‌وری لازم از این سرمایه‌گذاری‌ها شده است؛ در کشورهای دیگر با سرمایه‌گذاری‌های کمتر از ما رشد و توسعه بیشتری محقق می‌شود چون منابع انسانی آنها متوازن با سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی رشد کرده است.

وی تصریح کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری‌ها به خلق ثروت جدید و توسعه منابع انسانی منجر نشده ولی برای تحقق اهداف در حوزه توسعه منابع انسانی نیازمند انجام کارهای بلندمدت هستیم تا در نهایت به توسعه کشور محقق شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: کلاس‌های کنکور را به صورت رایگان برای مناطق کم برخوردار برگزار کردیم و همین کار باعث شد که دانش آموزان در این مناطق که در طول ۲۰ تا ۴۰ سال هیچ قبولی کنکور در رشته‌های تاپ را نداشتند طی همین سال‌های اخیر قبولی داشته باشند چون در حد توان و بضاعت خود عدالت آموزشی را برای آنها برقرار کردیم.

شریعتی عنوان کرد: در رابطه با مسجدسلیمان بخش آموزش‌وپرورش این شهرستان در نقطه کور قرار داشته و واقعاً به آن کم‌توجهی شده است؛ میزان مدارس با قدمت بالای سنگی یا اینکه فاقد شرایط آموزشی مناسب در مسجدسلیمان به نسبت شهرستان‌های دیگر خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: واقعاً در این زمینه همه به آموزش‌وپرورش مسجدسلیمان کم‌توجهی کردیم و در نقطه کورچشم و توجه‌ها بوده است.

استاندار خوزستان گفت: در دی‌ماه سال گذشته به همین دلیل تصمیم گرفتیم که ظرف سه سال ۶۰ درصد مدارس این شهرستان را نوسازی و بازسازی کنیم.

شریعتی اظهار کرد: تلاش ما بر این است که مسیر بازسازی و نوسازی مدارس این شهرستان را ادامه دهیم و با حادث شدن زلزله باید کار را سرعت ببخشیم.

وی در پایان گفت: مهرماه امسال ۵۳ کلاس درس را به مسجدسلیمان تحویل می‌دهیم ولی این میزان کم است و حتماً با مشکل مواجه می‌شویم؛ بنابراین باید حداقل بیش از ۱۰۰ کلاس درس را تحویل دهیم تا حداقل شرایط قابل‌تحمل و مشابه با قبل از زلزله باشد.

علی عسگر ظاهری عبده وند در این جلسه اظهار کرد: شاخص ساخت‌وسازها متأسفانه در استان خوزستان خیلی متفاوت با دیگر نقاط کشور بوده و فرسودگی در شهرستان مسجدسلیمان بسیار بالا است. متأسفانه ۶۱ درصد از مدارس این شهرستان یا غیرقابل استفاده هستند یا باید به سرعت بهسازی و اصلاح شوند.

وی افزود: در سفرهای قبلی استاندار خوزستان نیز این واقعیت به وضوح قابل‌مشاهده بود و مسئله برای برنامه‌ریزی در شورای آموزش‌وپرورش مطرح و سازمان نوسازی کشور برنامه‌های خوبی را برای آن ارائه دادند. همچنین قول دادند که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار را برای بازسازی، بهسازی و نوسازی مدارس مسجدسلیمان اختصاص دهند که امروز کلنگ شروع پروژه‌ها با این اعتبار در مسجدسلیمان به زمین زده شد

ظاهری تصریح کرد: مسجدسلیمان کمی به خاطر این تصمیمات قبلی برای جابجایی شهرستان کمتر موردتوجه و به روز بودن قرار داشت و باید بگویم که معدل عمر مدارس شهرستان مسجدسلیمان بالای ۶۰ سال است.

نماینده مردم مسجدسلیمان با اشاره به اینکه در زلزله اخیر متأسفانه ۱۶ مدرسه مسجدسلیمان کامل از دور کار خارج شده و باید به سرعت تخریب شوند، بیان کرد: پنج مدرسه حتماً باید اصلاح شوند و نیاز به بازسازی اساسی دارند تا به صورت مجدد از آنها استفاده شود. همچنین ۴۱ مدرسه دیگر به نسبت‌های مختلف از زلزله متأثر شدند.

ظاهری عنوان کرد: شب گذشته با مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان جلسه‌ای برگزار کردیم که اعلام کنیم بین ۹ تا ۱۰ هزار دانش‌آموز مسجدسلیمان در مهرماه بدون کلاس درس خواهند بود. از وزیر آموزش‌وپرورش درخواست داریم تا از سازمان نوسازی مدارس در استان‌های دیگر دعوت کند تا با انجام یک کار تیمی مشکلات مسجدسلیمان را حل کنند تا دانش آموزان این شهرستان در مهرماه سال جدید بدون کلاس درس نمانند.

وی گفت: بافت فرسوده در شهرستان مسجدسلیمان باعث شد که سهم بیشتری از خسارت‌های ایام اخیر به این شهرستان وارد شود.

ظاهری با اشاره به اینکه شهرستان اولین‌های ایران، ۳۷ کلاس درس کانکسی دارد، گفت: بدی آب‌وهوا و شرایط سخت زندگی باعث مهاجرت مردم از شهرستان و استان شده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته در خصوص دو هزار نیروی انسانی برای آموزش‌وپرورش در چهار حوزه انتخابیه خود پیگیری داشتیم که مجوزهای لازم تنها برای جذب یک هزار نفر صادر شد. تقاضا داریم که برای موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش مسجدسلیمان راهکاری اندیشیده شود تا این کمبود و کسری را جبران کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد صادق امینی، امام جمعه شهرستان مسجدسلیمان اظهار کرد: مسجدسلیمان امروز محصول اقتصاد ضدمقاومتی است، اقتصادی که علاوه بر اینکه صنعت و عمران را به باد می‌دهد، آسیب‌های فرهنگی نیز به بار می‌آورد.

وی افزود: باید حداقل 50درصد بار مسائل فرهنگی آموزش و پرورش را در منطقه و ایل و شهرمان را سرمایه‌دارانی که تعداد آن‌ها کم نیز نیست به عهده بگیرند؛ من هنوز در شهرم شاهد یک مدرسه نیستم که خیر بومی آن را ساخته باشد لذا این نیز محصول همان اقتصاد ضد مقاومتی است.

امام جمعه مسجدسلیمان عنوان کرد: در این بازه زمانی 12 ساله که امام جمعه بودم بیش از آنکه به فکر حوزه‌های علمیه و مساجد باشم به فکر آموزش و پرورش بودم؛ ساختمان حوزه علمیه ما ساختمان هفتاد سال پیش انگلیسی است و به همه این دولت‌ها برای ساخت‌وساز آن رو نزدیم اما برای ساخت‌وساز مدارس به وزارت‌خانه‌ها و دولت‌ها رو زدیم؛مدارسی که به عنوان مصداق می‌توانند شهیدی 13ساله مانند بهنام محمدی به جامعه ارائه دهند.

وی افزود:تصمیمات اساسی برای این شهر گرفته اما عمل نشد؛ یکی از این تصمیمات خیرخواهانه و معقول بحث جابه‌جایی شهر بود که مصوب شد و دولت‌هایی به اینجا آمدند و رئیس دولتی در استادیوم با گفتن جمله "مسجد سلیمان یک تصمیم انقلابی میخواهد" باعث به آسمان رفتن غریو شادی شد چرا که ملت فهمدیدند نسخه شفابخششان همین است.

امینی گفت: باید یک توجه ویژه‌ای شود به این شهری که متاسفانه در کنار خیلی از پیشرفت‌های کشورمان از عدالت اجتماعی بی‌بهره ماند.

وی افزود: با همه دستان خالی و علی‌رغم بی‌پناهی که در مساجد و حوزه‌های علمیه شهرستان بود 4 مدرسه امین را قبول زحمت کردم که تنها باری بر دوش من است و اگر از نیت من بپرسند میخواهم مهندسان و پزشکان و ... که از این مدارس بیرون می‌آیند خیر باشند و میلیاردهای شهر و ایلم به مدرسه‌سازی روی بیاورند.

امام جمعه مسجدسلیمان بیان کرد: البته من سهم دولتی را که جدی نیز هست مطالبه میکنم؛ نباید شهر ما به این وضع مبتلا میشد؛ شهر ما به شهر مهاجرت‌کننده‌ها تبدیل شده است شهری که نام آن بلند است اما نانی در سفره‌اش نیست و به نظر من دولت‌ها در کل نسبت به مسجدسلیمان کوتاهی‌هایی کرده‌اند البته در اینجا منظور من وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: علی‌رغم تمام تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش، نسبت به خدماتی که شهر به کشور داشته است به نظر می‌رسد کوتاهی و غفلتش چشمگیر است.

امینی با مخاطب قرار دادن استاندار، گفت: به یک بی‌قانونی مبتلا شده‌ایم یعنی بعضی از مجموعه‌ها که نام نمی‌برم حق و حقوق آموزش و پرورش  و کتابخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند؛ به یک بی‌قانونی و هرج و مرجی مبتلا هستیم که بعید است این حالت در شهر دیگری حاکم باشد.

وی افزود: ضمن اینکه بعضی از مدارس این شهرستان آسیب دیدند و 60درصد مدارس با قدمت 60ساله هستند اما منصفانه باید گفت که بعضی از مدارس نیز نوساز هستند و ساختمان شبانه‌روزی دخترانه‌ای که چند میلیاردتومان هزینه ساخت آن شده است و تنها 7 الی 9 سال از احداث آن میگذرد چرا باید نشست کند؟ چه کسی ناظر است؟ چرا باید به سرمایه‌های ملی آسیب وارد شود؟ و به خاطر نبود نظارت از همین مدارس نوساز که آسیب دیدند میلیاردها ضربه خورده‌ایم.

در ادامه مهراله رخشانی اظهار کرد: ساختمان مدارس باید این‌طور باشند که حداقل در مرحله اول روی سر ساکنان آن تخریب نشوند و بعد از زلزله هم جمع‌آوری شوند و ساختمان جایگزین ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور در این سال‌های اخیر کارهای خوبی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها انجام داده گفت: مرکز تحقیقات زمین و مسکن وزارت راه و شهرسازی آئین‌نامه‌ای برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها ندارد ولی سازمان نوسازی مدارس این آئین‌نامه را دارد و در این زمینه برنده جشنواره‌های کشور ژاپن شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تأکید بر اینکه در سرپل ذهاب هیچ‌کدام از مدارسی که بر اساس آئین‌نامه ساخته شدند آسیب ندیدند، بیان کرد: در زلزله کرمانشاه ۷۸ مدرسه تخریب شد ولی آوار نشدند؛ تمام مدارسی که در کرمانشاه ناچار به جمع‌آوری آنها شدیم همه مدارس در لیست تخریب و بازسازی بودند که آوار نشده بودند و فقط ترک خوردند.

رخشانی مهر عنوان کرد: در کرمانشاه ۱۶۰ مدرسه را طی یک دوره یک‌ساله بازسازی و نوسازی کردیم و مهرماه امسال از افتتاح مدارس را از همین استان‌ها شروع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز نیز در استان لرستان، گلستان و خوزستان سیلاب داشتیم ولی هیچ‌کدام از مدارس زیرآب نرفتند و در عین حال برای استان‌های سیلابی ۲۱۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی خیران مدرسه‌ساز امسال جمع‌آوری شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های مدارس آسیب‌دیده از زلزله امکان مقاوم‌سازی دارند، گفت: در سال ۹۴ تا ۹۶ می‌توان میزان تأمین اعتبار برای پروژه‌ها را بررسی کرد و سابقه نداشته که در یک سال ۲۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای شهرستانی داشته باشیم.

رخشانی مهر با تأکید بر اینکه اگر قصوری در ساخت مدارس مشاهده شود قطعاً برخورد لازم راداریم، اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق محروم و خصوصاً شهرستان مسجدسلیمان مورد تأکید وزیر آموزش‌وپرورش است که در همین راستا بررسی کمک‌های ویژه و خاص برای این شهرستان را بررسی می‌کنیم.

وی در پایان گفت: مدیریت بحران هیچ اعتباری برای مدارس آسیب‌دیده از زلزله نداشته و مدارس کرمانشاه را خود مردم ساختند. همچنین سیل سه استان را نیز خود مردم مدیریت می‌کنند و به کمک همین مردم در حوزه مسجدسلیمان هم اتفاقات خاصی رخ می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار